Inlägg från: Sols93 |Visa alla inlägg
  • Sols93

    Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan

    GråterGråter

    Hej på er! 


    Jag behöver lite hjälp att förstå vad det är jag egentligen kan förvänta mig från min barnmorskaavdelning och höra lite om andras erfarenhet. 


    Lite om mig 
    - första Barnet. jag är 30 År gammal
    - bosatt inom region Skåne 
    - just nu i v29 (28+3) 

    Nu till mitt dilemma/fråga. Jag har varit inskriven på en barnmorska mottagning sen v11, men har redan haft två olika BM och ska nu för mitt nästa besök tydligen få en ny BM igen. Jag känner att jag har inte fått någon information direkt från BM, jag känner mig inte trygg/bekväm då jag inte fått relation med dem två jag haft och dem kommer inte ihåg mig heller vilket jag förstår då jag träffat dem två gånger var bara. 


    För att förklara. 


    v11 - inskrivning & hälsosamtal. Vi kan kalla denna BM för Emma. 


    v21 - barnmorskebesök med moderskapsintyg. BM Emma. 


    V25 - barnmorskebesök.BM Lisa. Enbart provtagning på urin, blodtryck och bebis hjärtslag. 

    v28 - barnmorskebesök med koll av blodtryck, hjärtslag och urinprov. Inklusive glukosbelastning. BM Lisa. 


    nu har jag inte fler barnmorskebesök förrän vecka 33 inplanerat och det kommer tydligen vara med en ny BM, vi kan kalla henne Cecilia. 


    har även gjort KUB och NIPT men dessa sköttes utanför min barnmorska direkt på sjukhuset. 

    Kan tillägga att det enda vi fått information år att äta vitaminer, röra på mig och att inte sova på rygg. Vi har inte pratat någonting om förlossning, amning, rädsla/känslor, förlossningsbrev, vad man får och inte får äta osv. har enbart fått tips att kolla på SVT plays ?barnmorskorna?.  

    är detta normalt? Jag känner att jag Inte får information utan får googla allt själv. Nina besök följer inte heller region Skånes basprogram m. självklart kan jag fråga min BM på plats men min poäng är mer att vi inte pratat någonting om något. Alla BM besök har varit över på 10 minuter Max. Funderar på  att byta till en annan klinik men vet inte om mina förväntningar är fel med att man ska ha mer diskussioner eller ej. 


    enligt planen ska man from nu börja träffa BM var tredje vecka nu mellan v28-31 och 31-34, därefter varannan vecka fram till födsel. jag är i v29 nu och mitt
    nästa besök är v33. Ska enligt planen haft amningssamtal v24, det har vi inte haft. ska Även kallas till två  gruppsamtal nu runt v30 för att prata om föräldraskap, förlossning och amning. dessa har vi inte heller fått inbjudan till. 


    hjälp. Är det min mottagning som inte är bra eller är detta normalt? Förstår att man kanske inte alltid kan få samma BM men 3 BM på 5 besök känns för mycket? ska jag inte få mer info eller är de meningen BM bara utför tester och jag ska googla/läsa böcker för att veta allt annat? Är så ledsen 

  • Svar på tråden Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan
  • Sols93

    tack alla för svar! Då känns det mycket bättre. 


    blir dock fortfarande lite fundersam då första BM berättade vi skulle ha ett samtal runt v16 för att prata om psykisk ohälsa, sen i deras egna papper dem gett från kliniken så ska vi prata amning v24 (vilket vi inte gjort eller ens haft besök i närtid) och sen ska det vara grupp träffar nu. så blev mest fundersam på om jag har hamnat i kläm pga av alla byten av BM eller om det var normalt men då vet jag! 

    @Anonym (Hmm) nej det besöket vid v25 var enbart lyssna på hjärtslag. Inget ultraljud. 

    Har er barnmorskemottagning anordnat dessa föräldrarkurser/grupper/profylax osv? eller Har ni letat detta själva via kommunen? 

  • Sols93

    Tack allihopa! Vet inte hur man svarat specifika medlemmar, är inte helt han FL användare än hehe.

    jag ska testa fråga dem nästa gång, mycket av det ni nämner har dem inte sagt men naiv som man är har jag tänkt att den informerar mig vid tillfälle. Mina besök har ju varit väldigt korta på högst 10 minuter varje gång så har inte trott det funnits tid att prata utan att ?nästa gång? pratar vi mer noggrant. Tänkte inte heller helt på att det fungerar som vanliga läkaren och lite mer personligt ansvar, men då ska jag fråga nästa gång! 


    Funderar på att byta mottagning ändå då jag vill ha stabilitet i vem jag träffar om det går, så ska testa ringa en annan mottagning först om den har plats och kan erbjuda detta, annars får jag försöka prata med min nuvarande mottagning och be dem om stabilitet och också om det går att försök få samma BM så ofta som möjligt samt ta upp det jag känner saknats. 


    tusen tack igen alla. det är så svårt att veta om man har fel förväntningar eller ej och nu vet jag att dem gjort precis vad dem ska men kanske att vissa saker försvunnit mellan stolarna som jag behöver ta upp Själv och komma ihåg. 


    glad det finns ett forum med så många vänliga som hjälper :)

Svar på tråden Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan