Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan
Låter som att vissa saker fallit lite mellan stolarna..
Besöken brukar vara ca 20-30 min.
Man brukar ha en och samma BM, självklart kan sjukdomar och vab påverka.
Man brukar gå igenom hälsa, rökning, alkohol mm.
om man är utsatt för våld/psykiskt våld.
De brukar tipsa om livsmedelsverkets rekommendationer, prata om järnvärdet, vilka vaccinationer du ev behöver, om du har skydd mot röda hund kvar.
Kolla din blodgrupp så du inte är rh- för då behövs ytterligare spruta.
Glukosbelastning är nog standard i skåne men inte i hela landet.
Rutinultraljud görs runt v20.(Ev ultraljud tidigare eller kub-beror på regionens regler.)
De mäter mage och lyssnar på hjärtljud/navelsträngsljud regelbundet från typ v25eller om det var senare.
De kommer börja känna efter vilket håll huvudet ligger, om den har fixerat sig eller ej, man vill ju att huvud ligger neråt när det närmar sig.
Man får väga sig om man vill vid varje besök.
Sen skiljer sig antalet besök beroende på om man är förstagångsföderska eller omföderska, omföderskor har lite färre besök. Så jag minns inte exakt hur många besök jag hade med första.
Förlossningsbrev skriver du själv men går även igenom dina önskemål med din bm, de läste aldrig mitt på förlossningen. Jag ska gå igenom mina önskemål på mitt nästa besök i v37 tror jag det är.
Kikhostavaccin kan vara bra för dig att ta med tanke på närheten till Danmark. Jag blev även rekommenderad influensavaccin men får se om den hinns med, fick tid först efter bf men gick över tiden sist så kan ju gå😁
K-vitamin spruta till barnet brukar de informera om.
Erbjudande om nån form av föda utan rädsla eller förlossningsförberedande utbildning/föreläsning.
tror jag fått med det mesta.
En sak jag var glad att jag fick höra från vänner var att moderkakan ibland kan vara jobbig att få ut, för mig var det så och då var det skönt att vara förberedd på att efter barnet kommit ut så är man inte klar utan kan få jobba och krysta en timme till.
Amning kommer de gå igenom på BB, passa på att ställ frågor där om det så det känns bra innan ni åker hem.
Kan tipsa om boken: ?att föda? av Gudrun abascal och podden vattnet går där Gudrun medverkar en del.