Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan

Låter som att vissa saker fallit lite mellan stolarna..

Besöken brukar vara ca 20-30 min.
    Man brukar ha en och samma BM, självklart kan sjukdomar och vab påverka.

Man brukar gå igenom hälsa, rökning, alkohol mm.
    om man är utsatt för våld/psykiskt våld.
    De brukar tipsa om livsmedelsverkets rekommendationer, prata om järnvärdet, vilka vaccinationer du ev behöver, om du har skydd mot röda hund kvar.
    Kolla din blodgrupp så du inte är rh- för då behövs ytterligare spruta.
    Glukosbelastning är nog standard i skåne men inte i hela landet.
    Rutinultraljud görs runt v20.(Ev ultraljud tidigare eller kub-beror på regionens regler.)
    De mäter mage och lyssnar på hjärtljud/navelsträngsljud regelbundet från typ v25eller om det var senare.
    De kommer börja känna efter vilket håll huvudet ligger, om den har fixerat sig eller ej, man vill ju att huvud ligger neråt när det närmar sig.
    Man får väga sig om man vill vid varje besök.

Sen skiljer sig antalet besök beroende på om man är förstagångsföderska eller omföderska, omföderskor har lite färre besök. Så jag minns inte exakt hur många besök jag hade med första.

Förlossningsbrev skriver du själv men går även igenom dina önskemål med din bm, de läste aldrig mitt på förlossningen. Jag ska gå igenom mina önskemål på mitt nästa besök i v37 tror jag det är.

Kikhostavaccin kan vara bra för dig att ta med tanke på närheten till Danmark. Jag blev även rekommenderad influensavaccin men får se om den hinns med, fick tid först efter bf men gick över tiden sist så kan ju gå😁

K-vitamin spruta till barnet brukar de informera om.
    Erbjudande om nån form av föda utan rädsla eller förlossningsförberedande utbildning/föreläsning.

tror jag fått med det mesta. 

En sak jag var glad att jag fick höra från vänner var att moderkakan ibland kan vara jobbig att få ut, för mig var det så och då var det skönt att vara förberedd på att efter barnet kommit ut så är man inte klar utan kan få jobba och krysta en timme till. 

Amning kommer de gå igenom på BB, passa på att ställ frågor där om det så det känns bra innan ni åker hem.

Kan tipsa om boken: ?att föda? av Gudrun abascal och podden vattnet går där Gudrun medverkar en del.

• Maymom
    Sols93 skrev 2023-10-26 08:27:25 följande:

Tack allihopa! Vet inte hur man svarat specifika medlemmar, är inte helt han FL användare än hehe.

jag ska testa fråga dem nästa gång, mycket av det ni nämner har dem inte sagt men naiv som man är har jag tänkt att den informerar mig vid tillfälle. Mina besök har ju varit väldigt korta på högst 10 minuter varje gång så har inte trott det funnits tid att prata utan att ?nästa gång? pratar vi mer noggrant. Tänkte inte heller helt på att det fungerar som vanliga läkaren och lite mer personligt ansvar, men då ska jag fråga nästa gång! 

Funderar på att byta mottagning ändå då jag vill ha stabilitet i vem jag träffar om det går, så ska testa ringa en annan mottagning först om den har plats och kan erbjuda detta, annars får jag försöka prata med min nuvarande mottagning och be dem om stabilitet och också om det går att försök få samma BM så ofta som möjligt samt ta upp det jag känner saknats. 

tusen tack igen alla. det är så svårt att veta om man har fel förväntningar eller ej och nu vet jag att dem gjort precis vad dem ska men kanske att vissa saker försvunnit mellan stolarna som jag behöver ta upp Själv och komma ihåg. 

glad det finns ett forum med så många vänliga som hjälper :)

Du kan alltid be om att byta bm där du är. Ring och prata med dem och be om att nästa möte blir lite längre så ni kan gå igenom alla dina frågor.

Även på förlossningen är det ok att be om annan bm om man känner att det inte funkar, kan ju dock vara svårt att byta om de har mycket att göra, men var tydlig med vad du känner. Eller be din partner tala för dig. Förlossningen bygger på hur du vill ha den, sen kan ju de ibland säga att nu behöver du göra så här eller rekommendera vissa saker som kan underlätta. 

(för att svara på inlägg tryck på kugghjulet på det inlägget och välj citera, ev kan du behöva vrida på telefonen för att det ska funka)

Svar på tråden Hjälp? Vad kan jag förvänta mig av barnmorskan