• Anonym (Ledsen)

Orimligt ledsen över hamster som gått bort?

Hej!
    jag är en vuxen kvinna som tagit mig an ett par omplaceringshamstrar. Igår dog en av dom och jag är helt förkrossad. Han har varit sjuk ett tag så vi har vårdat honom hemma dagligen så antagligen därför jag blivit så fäst vid den lilla krabaten. 
    Han hade en enormt stor personlighet för att vara så liten samt att jag tyckt så synd om honom som råkat ut för så mycket olika sjukdomar.

Men nu undrar jag vad fan jag ska ta mig till, jag kan inte gå en timme utan att gråta, har konstant ångest över att jag kunde gjort mer(får alltid den känslan när någon gått bort). Gått så långt att jag känner att jag vill dö på grund av att detta fått mig må så dåligt, tänker bara att detta kommer hända med alla förr eller senare så ingen idé att fortsätta leva. 

Som tidigare nämnt är jag en VUXEN kvinna som känner såhär? Alltså sån sorg som känns FYSISKT. Har ni några tips på vad jag kan göra för att må bättre? Kan liksom inte sitta och lipa på jobbet för vet att det inte är accepterat av samhället att man som vuxen blir så ledsen över en hamster(även om det för mig inte bara var en hamster utan en familjemedlem). 

Styrkekramar till er andra som också går igenom jobbiga saker just nu.

Vila i frid min älskade lilla hamsterkilleHjärta

• Svar på tråden Orimligt ledsen över hamster som gått bort?
  • Anonym (Hm)

Vet du. Jag är också en vuxen kvinna som grät floder när min dotters hamster dog. Det sorgligt oavsett hur små de är. Min dotters hamster hade, precis som din, varit sjuk ett tag. Det var då jag som behövde ta hand om henne. Det var också jag dom fick ta det tunga beslutet att hjälpa Henne över (hos veterinären) när det inte fanns någon återvändo. 

Dom är små, men visst har dom personlighet. De blir små vänner som man minns som vilka andra husdjur som helst. Jag beklagar att du behöver gå igenom det. Man får vara vuxen och ledsen när ett litet, även de minsta, liv har släkts. 

Gråt ordentligt istället för att hålla det inne. Tillåt dig att känna! Det kommer såklart bli lättare. Jag satt hos veterinären med den lilla i en liten filt och grät två timmar innan jag förmådde mig att åka hem. Grät hela vägen i bilen också och tillsammans med dottern sen. 

Du ska se att det blir lättare. Allt gott till dig! 

• Anonym (G)

Kan ju handla om mer än hamstern i sig. Att du hade tagit dig an uppdraget att få denne att må bättre. Tycker inte det är konstigt.

• Anonym (Hm)

Och jag tänker såhär. 

I en värld som har blivit alldeles för hård och kall är det fint att fortfarande vara den som, inom citationstecken, gråter över en hamster. Jag är hellre den personen alla dagar i veckan. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hm) skrev 2023-10-24 21:27:16 följande:

Vet du. Jag är också en vuxen kvinna som grät floder när min dotters hamster dog. Det sorgligt oavsett hur små de är. Min dotters hamster hade, precis som din, varit sjuk ett tag. Det var då jag som behövde ta hand om henne. Det var också jag dom fick ta det tunga beslutet att hjälpa Henne över (hos veterinären) när det inte fanns någon återvändo. 

Dom är små, men visst har dom personlighet. De blir små vänner som man minns som vilka andra husdjur som helst. Jag beklagar att du behöver gå igenom det. Man får vara vuxen och ledsen när ett litet, även de minsta, liv har släkts. 

Gråt ordentligt istället för att hålla det inne. Tillåt dig att känna! Det kommer såklart bli lättare. Jag satt hos veterinären med den lilla i en liten filt och grät två timmar innan jag förmådde mig att åka hem. Grät hela vägen i bilen också och tillsammans med dottern sen. 

Du ska se att det blir lättare. Allt gott till dig! 

Tack snälla för din fina text, det betyder mycket ska du veta!<3
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (G) skrev 2023-10-24 21:31:18 följande:

Kan ju handla om mer än hamstern i sig. Att du hade tagit dig an uppdraget att få denne att må bättre. Tycker inte det är konstigt.

Tack snälla, det ligger något i det du skriver. Dels saknar jag honom såklart oerhört mycket, kan liksom fortfarande känna hans varma lilla kropp i min hand och se framför mig hur kan kom framspringande så fort man kallade på honom. Men precis som du säger gör det så ont att jag mysslyckades med min uppgift som var att hålla honom frisk och vid liv. Tack snälla för din kommentar.
  • Brax

Jag skulle gissa att det är något mer det handlar om, men att detta triggade din sorg. Jag själv kan tex bli orimligt förstörd av tex en misslyckad dejt eller bli nobbad, tror att det är något annat det handlar om dock.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (L)

Sörjde vår hamster som dog förra vintern. Kände riktig sorg och hade overklighetskänslor. Kanske att man får en påminnelse av att livet inte är oändligt och jag började tänka på andra anhöriga som gått bort. Nu har vi en ny hamster och bäver inför när han ska gå bort. 

• Anonym (Klo)

Har du familj?

Jag har förståelse för sorg över en hamster. Jag grät när barnens kanin dog. Men den sorg du beskriver är oproportionerlig. Dessutom utifrån att gnagare är känsliga och lever generellt inte så länge.

Känns som du kanske riktat lite väl mycket omsorg, kärlek och fokus på den här lilla krabaten.. är du ensam? 

Svar på tråden Orimligt ledsen över hamster som gått bort?