Matpengar
2 vuxna och 2 barn (11 och 13)
5000kr/månaden inkl förbrukningsvaror och en del av hygienartiklarna.
Jag är dock väldigt bra på att ta till vara allt.
Kokar egen buljong av kycklingben, räkskal, tråkiga grönsaker/skal etc.
Gör krutonger av överblivet bröd...
Målet är att slänga så lite som möjligt.
Jag är även bra på att beräkna vad som faktiskt går åt. Vi har sällan småslattar av rester.
Vår räddning är vår jättefrys. Köper bröd, kött, frysbara grönsaker/frukter när det är extra billigt etc och har i frysen.
Fryser in grädde till såser i iskuber, vispat ägg i små burkar samt river ostkanter och har i påsar (perfekt till pizza, paj, soppa.)
Sånt som inte går att frysa som yogurt, kvarg, grönsaker, potatis frukt etc äter vi när det är extrapris och planerar veckans maträtter (även frukost) utifrån detta.
Både maken och jag har i princip alltid matlåda.
Våra matkostnader har inte ökat nämnvärt sedan inflationen faktiskt men vår planering har blivit ännu mer strukturerad.
Ni har samma tänk som jag.
Min största investering är också en extra frys då jag alltid fyller på med varor från extra pris,frysen har sitt eget kretslopp!!
Eftersom jag handlar det mesta på erbjudanden och årstidsbundna grönsaker och frukter så sänks ju kostnaderna,men visst kan vi också bryta vårt mönster och unna oss annat också.
Vi fryser in det vi inte äter eller som blir över och alltid går det att slänga i någon rest i något och vips har man tagit vara på det lilla också utan att behöva kasta.
Jag lägger ca 3000 kr på mat och vissa hygienartiklar.
Handlar från tre olika matbutiker.
Märker att jag utesluter att handla vissa produkter iblsnd när de har skenat iväg i pris men vi tar vara på det vi har bättre så vi slänger ännu mindre nu.