Sveriges ekonomi
Självklart måste även riksdagsmän ha möjlighet att få sin sak prövad. Det är motsatsen som skulle vara odemokratisk.
Självklart måste även riksdagsmän ha möjlighet att få sin sak prövad. Det är motsatsen som skulle vara odemokratisk.
Personligen tycker jag det vore lika viktigt att polisen, eller SÄPO, utreder OM ElHaj, har kopplingar till terrorklassade grupper. Vi kan inte ha personer i vår riksdag som på något sätt stöttar terrorklassade grupper eller andra antidemokratiska rörelser. Det gäller både Socialdemokrater och Sverigedemokrater. Om det varit en Sverigedemokratisk riksdagsman som gått på begravning av nazistledare eller deltagit på konferenser med nazistkopplingar hade socialdemokraterna skrikit sig hesa. En socialdemokratisk riksdagsman måste kunna granskas på samma sätt.
Oavsett vad domstolen kommer fram till så tycker jag det är fel att S låter ElHaj vara kvar som riksdagsledamot. Det får mig att tänka att islamism är viktigare för S än demokrati, att de inte vill förlora muslimska väljare , de är ju troligen en ganska stor del av Socialdemokraternas väljarbas.
SSU i Malmö skanderar ju också Krossa sionismen på 1:a majtågen, något som ligger farligt nära antisemitism.
Att som riksdagsman anmäla en kollega för förtal, anser jag också vara odemokratiskt, även om det inte är olagligt. Vi måste kunna ha en öppen debatt och man måste få varna för de eventuella säkerhetsrisker man ser.
Oavsett vad domstolen kommer fram till så tycker jag det är fel att S låter ElHaj vara kvar som riksdagsledamot. Det får mig att tänka att islamism är viktigare för S än demokrati, att de inte vill förlora muslimska väljare , de är ju troligen en ganska stor del av Socialdemokraternas väljarbas.
SSU i Malmö skanderar ju också Krossa sionismen på 1:a majtågen, något som ligger farligt nära antisemitism.
Att som riksdagsman anmäla en kollega för förtal, anser jag också vara odemokratiskt, även om det inte är olagligt. Vi måste kunna ha en öppen debatt och man måste få varna för de eventuella säkerhetsrisker man ser.
Jimmie Åkesson har varken tagit avstånd från att han umgås med och kramar om personer som har kopplingar till nazism eller tagit avstånd från nazisten på bild. Det får mig att tänka att nazism är viktigare för SD än demokrati, att de inte vill förlora nazistiska väljare, de är ju troligen en ganska stor del av Sverigedemokraternas väljarbas..
www.smt.se/2019-05-28/har-poserar-jimmie-akesson-tillsammans-med-en-man-i-nazisttroja
Att nazister skulle vara en stor del av SD.s väljarbas är ju ett löjligt påstående, alla vet att det inte är sant.
Det finns många fler antisemiter i socialdemokraternas väljarbas, många muslimer och även andra inom vänstern har antisemitiska uppfattningar. Särskilt i Malmö är det riktigt farligt att visa att man är jude.
Det finns säkerligen enstaka personer med nazistkopplingar inom SD men det är ingen stor del av deras väljarbas. De flesta som röstar på SD är vanliga människor som vill ha minskad invandring, utan att för den skull vara nazister. De som har tydliga nazistiska idéer röstar troligen snarare för NMR eller Alternativ för Sverige.
Socialdemokraterna har idag mycket större problem med antisemitism och särskilt tydligt är detta i Malmö.
Jag vurmar inte för SD och har aldrig röstat på SD. Däremot har jag röstat på socialdemokraterna i flera val. Men i de två senaste på M.
Men du har rätt i att det inte är rätt tråd. Det finns ju en annan tråd om detta: Antisemitismen inom vänstern, varför?
Detta är en konsekvens av att den SD-styrda M/KD/L regeringen vägrat kompensera landets Regioner för de ökade kostnader som ökat inflation resulterat i.
Ser att diskussionen pågått länge och lite dragit iväg. Men - lägg för allt i världen inte ner hemspråksundervisningen! All forskning i frågan visar, vad jag vet, att hemspråsundervisning förbättrar barnens möjligheter att lära sig svenska. Med större kunskap om sitt modersmål förbättras även inlärningen av svenska. Att partier som SD vägrar ta till sig forskning och istället baserar sina åsikter på rädsla och fördomar är inget nytt - men jag undrar om det här inte tar priset. Att så fullkomligt vägra lyssna på vad forskare säger är ju jättepinsamt. Och ännu mer pinsamt att folk röstar på galenskapen.
Vad baserar du det uttalandet på?
Här kommer lite länkar om det jag baserar mina åsikter på:
https://www.forskning.se/2022/02/22/tvasprakiga-elever-battre-pa-svenska-an-modersmal/#
https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/modersmalsundervisning/forskaren-modersmalsundervisning-lyfter-elevernas-resultat-i-alla-amnen/
https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-flersprakighet/modersmalsundervisning
Enligt en artikel i Expressen kostade modersmålsundervisningen, 2,4 miljarder kronor år 2020, mer än hela kostnaden för läromedel i hela utbildningssystemet! Det tycker jag är en absurt hög kostnad. Dessa pengar skulle göra bättre nytta om de användes för att förbättra den vanliga skolundervisningen.