• unknownsleepaddict

Begära placering av Soc?

Hej! Jag är en tjej på 16 snart 17 år. Går i ettan på gymnasiet på sam programmet. Jag har sedan i våras haft problem med dels mitt mående men också hemsituationen. Dessa saker har förvärrats betydligt i år.

Jag mår skit psykiskt. Jag går till BUP och blev diagnostiserad med medelsvår depression, ångest och ätstörning i april 2023. Alla dessa diagnoser uppfyller jag fortfarande kriterier för.
    Jag har även alltid haft problem hemma. Min mamma är rätt så psykiskt instabil. Inte överdrivet, men det märks att hon har diverse problem. Speciellt när man känt henne hela livet så som jag gjort. Så min och mammas relation har svajat hela min uppväxt. Mina föräldrar bråkar även en del. Vi har haft kontakt med Socialtjänsten i 7 år (sedan 2016) och då var jag endast 9 år och fick orosanmälningar av skolan. Så det säger väl ett och annat. Men nu på senaste har jag fått rekordmånga orosanmälningar då allt eskalerat. 

Jag har även på senaste börjat lite smått med droger och då har det varit mest ecstasy. Så BUP har remitterat till Maria Ungdom så jag ska börja gå dit också.
    Sen självskadar jag i form av att skära mig över armar, ben och bröst sen september 2022.

Summan av kardemumman, jag mår skit och har gjort det länge. Jag mår inte alls bra hemma pga alla konflikter och min dåliga relation till mina föräldrar, jag känner att jag måste ha hjälp för att inte hamna i ett större missbruk, jag behöver hjälp med självskadebeteendet och jag har även svårt i skolan eftersom det blir svårt att hänga med pga allt annat som händer runt om mig. Men det jag mest vill ha hjälp med är hemsituationen då allt annat dåligt i mitt liv är från första början orsakat av hur det är hemma. Som självskadebeteendet och drogerna tillexempel. 

Jag tror att det hade varit bäst för både mig och mina föräldrar om jag flyttade hemifrån ett tag. Om vi bara fick komma undan från varandra så jag kan jobba på mina problem och dom på deras. Jag undrar därför om jag kan begära till Soc (jag ska dit om någon vecka igen) att få flytta till något annat hem. Typ HVB, familjehem eller stödboende. Vad tror ni dom kommer säga? Måste det vara ?ännu värre? för att Soc ska bevilja att placera mig isf? Det känns inte som att dom lyssnar på min version av det hela alls, utan bara mina föräldrars version och dom målar ju upp en perfekt bild av situationen och familjen då dom egentligen inte ens vill ha hjälp av Soc.

Skulle bli såå tacksam för svar!!

• Svar på tråden Begära placering av Soc?
  • felicityporter

Håller tummarna för att du blir placerad i ett SIS eller familjehem, helt plötsligt kommer alla dina problem ses som så mycket mindre än de är nu. 😉

• OlgaElvira

Beklagar din utsatthet, det är moget av dig att i se att du behöver en annan miljö. Försök att få ett familjehem istället för SIS eller HVB, på dessa placeras ungdommar med mycket svåra problem.
    Finns det någon släkting som du kan placeras hos, kanske den bästa lösningen även om du behöver flytta och byt skola.
    Lycka till i ditt liv.

Svar på tråden Begära placering av Soc?