• ebbaolivia

    Dålig erfarenhet av doula?

    Är det någon här som har varit missnöjd med sin doula? Eller avbrutit en pågående kontakt med en doula som varit dålig? 

    Med tanke på hur många som finns där ute och att många kvinnor använder sig av dem undrar jag om det finns dåliga erfarenheter... Min kollega var inte särskilt nöjd med sin, främst för att doulan tog så mycket betalt.

    Hur ser era erfarenheter ut? Är nyfiken.

  • Svar på tråden Dålig erfarenhet av doula?
  • Mortiscia80

    Priset visste hon väl innan? Förstår inte hur hon isf kunde bli besviken. Det som är viktigast är ändå hur kontakten med doulan känns, och som jag har förstått brukar man ha ett samtal först innan man bestämmer sig för om man vill gå vidare med just den personen eller inte.

  • ebbaolivia

    Ja priset visste hon men tyckte i efterhand att det var dyrt (17.000) i förhållande till vad hon fick ut av det. Dock var det ett år sen så kan ju va efterhandskonstruktion. Finns ju massa ?nya? doulor nu som erbjuder lyxpaket typ Förvånad

  • Mortiscia80
    ebbaolivia skrev 2023-10-20 19:24:41 följande:

    Ja priset visste hon men tyckte i efterhand att det var dyrt (17.000) i förhållande till vad hon fick ut av det. Dock var det ett år sen så kan ju va efterhandskonstruktion. Finns ju massa ?nya? doulor nu som erbjuder lyxpaket typ Förvånad


    Ja jag tror också det är en efterhandskonstruktion. Hon visste ju priset men hon borde också ha vetat om vad som ingick, eller hur? Låter ändå som ett rätt normalt pris, iaf om man bor i en större stad. Nu vet jag inte vilka lyxvarianter man kan få, alltså vad som ingår, men det brukar vara några samtal före förlossningen samt att när det närmar sig så finns doulan på jour dygnet runt om det skulle behövas och då så klart att hon är med under förlossningen. Det ingår säkert också något avslutande samtal efteråt.

    Vad var det din vän fick och vad verkar det som att hon hade förväntat sig?
  • Kristina 341

    Hade en konstig erfarenhet av min doula. Det var en bekant via jobbet som tog kontakt pga intresse. Vi hade några möten innan förlossningen, tror det var tre. De var bra, dels samtalen och kommunikationen med mig och min partner, dels att hon utöver sånt som kunde förväntas gjorde mer. Hon hade köpt med sig ett gulligt litet kit med grejer för att känna sig omhändertagen. Jag fick massage. Det var organiserat och omtänksamt överlag. Sedan kom förlossningen.


    Vi hade kommit överens om två uppdrag för doulan under förlossningen; bevara moderkakan och fotografera. Utöver det tänkte jag väl att massagen skulle upprepas då det verkligen behövdes. Doulan satt mest och småpratade med min partner och lämnade mig till mitt öde. Hon tog inte foton och jag var inte fattbar nog för att föra en diskussion kring det. Då det började med krystvärkar bad jag henne köpa sushi innan affären skulle stänga, vilket borde ha tagit max 15 min. Hon kom tillbaka efter kanske 40 min och tog då hand om moderkakan. Det var en rätt normal förlossning där det kändes som jag hade en åskådare mer än ett stöd, trots att doulan själv tagit initiativet till att vara vår doula. Hon gratulerade oss och åkte hem, sen gjorde vi inget mer. Hon frågade aldrig hur vi tyckte det gick. Hon visade heller inget intresse av att komma och besöka vårt (fullt friska) barn.

    Högst tvivelaktigt om jag vill ha en doula nästa gång.

Svar på tråden Dålig erfarenhet av doula?