För kvinnor anses det naturligt och självklart att de inte längre tänder lika lätt på sin partner efter (bara) 5-10 år i förhållande. Ännu mera naturligt att det krävs något extra för att skapa lust och vilja hos en kvinna efter 20 års relation, för då är det nästan självklart att hon inte längre tänder lika lätt på sin partner.
Däremot kan många intyga att en 40+ kvinna som blivit singel, eller som har skaffat sig en älskare, i väldigt många fall har väldigt stark lust och vilja.
I viss mån gäller det väl också för mogna män under samma omständigheter.
Alltså handlar det mest om inspiration, och i mannens fall handlar det mycket mindre om skillnad i fysisk potens.
Jag påstår att det är precis lika för oss män, som för kvinnor.
Efter 10-20 år i samma relation kan sexet ha kommit att bli ganska enahanda, det är samma sak som upprepas gång efter gång.
Sannolikt saknas det inspiration, glädje, spontanitet, nya äventyr, nya upplevelser, saknas inspiration, eller saknas utveckling och förbättring, vilket sannolikt skulle behövas i de flesta relationer för att upprätthålla samma sexlust som fanns för många år sedan.
Och detta gäller självfallet för både kvinnor och män.
Ens kvinnliga partner kanske rent fysiskt, eller i sitt bemötande, har förändrats under denna tid, på ungefär samma sätt som de flesta kvinnor tycker att deras manliga partner har förändrats, vilket gör att mannen inte längre tänder lika lätt på henne som tidigare.
Detta är helt naturligt och det ligger ingen kritik i detta konstaterande.
För mig är det helt naturligt att det kan behövas mer inspiration och kanske något nytt och spännande, för både kvinnor och män, efter flera år tillsammans.
Och att män inte tänder lika lätt vid 40+ som man gjorde när man var 20 är en självklarhet. Men detta beror absolut inte på att potensen rent fysiskt skulle ha blivit så mycket försämrad.
Jag är själv 50+ och har ett inspirerande, rikt och omväxlande sexliv, har många vänner i samma ålder, och både yngre och äldre bekanta, och under många år har jag ibland haft nöjet att delta lite i swingers-livet.
Jag har alltså under många år lärt känna många olika människor, blivit bekant med ännu fler olika människor, i många olika åldrar, i många olika sexuella sammanhang.
Alltså har jag egna erfarenheter och framförallt har jag fått en inblick i hur det fungerar för många andra människor.
Vid 40+ hade jag inga fysiska problem med potensen. De flesta män jag mött under alla år har inte heller haft några betydande fysiska problem. Dock behövde jag mer inspiration, något nytt och mera omväxling i sexlivet, för att ha lika mycket lust och vilja som jag hade när jag var yngre. Så också för nästan alla andra män jag har mött.
Haka nu inte upp er på det där med swingers-livet. Jag menar absolut inte att man måste vara med andra för att få omväxling och inspiration, för enligt min uppfattning och erfarenhet är det mycket viktigare och har större betydelse att man upplever inspiration och omväxling i sin egen relation.
Dock vid 50+ kan jag berätta att i mitt eget fall, liksom för många jag känner, så behöver jag numera ibland lite kemisk hjälp för att potensen aldrig ska svikta. Men med lita hjälp så fungerar det fortfarande till min egen och andras fulla tillfredsställelse. Men för att det ska fungera så behöver jag inspiration för att få lust och vilja.