Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Ducktales

Har inte sett originalserien sen småskolan. Vill minnas att jag inte var nåt särskilt förtjust i den. Har svårt för gnidna surgubbar likt herr von Anka. Darkwing Duck däremot, där har vi en mycket skojigare filur. Han var nog min favorit i utbudet från Disneydags som sändes i början på 90-talet. 

Finns ju också en nyare version av Ducktales som kom för ett par år sen. Är denna värd att se tro? Lite skum animation. De ser så kantiga och färglösa ut till designen. Hur stor roll har Joakim? 

• Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-19 23:14:38 följande:
    Då kanske du minns Darkkrigare Duck? En dystopisk framtidsversion av Darkwing Duck. Han var nog bara med i ett enda avsnitt tror jag. Doktor Kvickrot fanns ju också och den där skräckinjagande, jättelika, skrattande clownen som bodde i en liten låda 🤡 Men nu börjar jag bli lite väl OT!

Den nya versionen har jag tyvärr inte sett, men animationen tilltalar mig inte.
    Ja, den storyn känner jag igen. Fast vill minnas att det avsnittet tillhörde ett av de lite mer dystra i serien. Jag gillar DD mycket för humorn och den spexigt klantiga "hjälten" som syns i huvudrollen Solig  Underhållande skurkar också. Mina favoritavsnitt är samtliga av de med ankan som är utklädd till gycklare. Den elektriska rättan är också rätt skön.

Någon ställde en fråga om Björnligan. Jag tror att de ska föreställa hundar. Med hänsyn till att deras originalnamn är "The Beagle Boys". 
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-20 22:31:45 följande:
    Det avsnittet är helt klart lite mörkare. Nu minns jag tyvärr inte vad de där två (gycklaren och den elektriska) heter, men de var med ofta. Järnnäbb var en annan superskurk i serien, fast han var mer farlig än rolig 🐔
    Ja, jag tror det handlade om att Darkwing tappade bort sin dotter och man fick ett långskridet framtidscenario om hur detta kom att påverka honom. 

Kvackerjack är namnet på ondingen med gycklarbyxorna. Råttan som alstrar elektricitet är Megavolt. Båda dessa skurkar har samma röstskådespelare på svenska vilket låter lite lustigt när de har dialog med varann. 

Ja, just det. Tuppen med metallnäbb. Påminner om nån James Bondskurk. Bättre och mer minnesvärda skurkar i DD än i Ducktales. Kommer bara ihåg Magica och Björnligan från den sistnämnda. 
  • Auditanne
    SweeneyTodd skrev 2023-10-26 14:34:42 följande:
    Hey! Farbror Joakim är inte någon surgubbe! 

Och farbror Joakim är bättre än Darkwing Duck,så det så. Solig
    Han var en surgubbe som jag minns det iaf. Plus snål och gniden, trots sin förmögenhet. Sämsta föredömet för ungar. 
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-27 22:15:30 följande:
    Han var väldigt glad när han badade i pengarna! Om jag inte minns fel så brukade han simma runt som en delfin och kasta upp pengarna i luften och låta dem regna ner över sig 🤑
    Japp, kärlek till pengar hade scroogen massvis av. Också ett ganska typiskt karaktärsdrag hos gnidna personer Guld i mun
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-27 23:39:35 följande:
    Vad tycker du om Fossing då? Är hen också sur? 🦕 Här kan du ta en titt om du har glömt bort den lilla rackaren:

">

Vet inte riktigt då jag ej minns. Inte mer än att den där lille vasen är väldigt lik Cera från filmserien Landet för längesedan. 

Bubba gillar jag, eller åtminstone hans röst. Han har samma röstskådis som Darkwing.
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-28 16:49:21 följande:
    Håller med om att de är lika! De kanske fick slut på skådespelande dinosaurier, så någon var tvungen att hoppa in i sista stund 😅

Det var observant! Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så tror jag på dig 🤔
    Ja, de kunde ju vara tvillingar nästan Solig Fast Cera är sötare tycker jag. 

Nja, jag kan vara observant på röster ibland men i detta fall så visste jag på förhand att Bubba har samma röst som DD. Fick veta detta i en radiointervju med röstskådespelaren Anders Öjebo. Han är bra på sitt jobb får jag säga.

Även John Harryson gör en god insats som den tjurige biljonären Joakim. Även om jag inte gillar karaktären i sig så passar rösten väldigt bra ändå. Han son, Peter Harryson, är också en skicklig röstskådis. Sånt går visst i arv. 
  • Auditanne
    SweeneyTodd skrev 2023-10-29 22:09:18 följande:
    VA? Hur kan man inte gilla Joakim? Han är IKONISK. GladCool
    Finns det väl många som är utan att för den sakens skull vara sympatiska.

Spelar ingen roll för mig heller hurpass känd någon är. Jag värderar efter personlighet och Scrooge har en förfärlig sådan. Speciellt för att vara en s.k. "god" karaktär. 
  • Auditanne
    SweeneyTodd skrev 2023-10-29 23:09:24 följande:
    Jag håller verkligen inte med. 

Det du säger är hädelse. Demon
    Nej. Det är mer av en hädelse att gilla vedervärdiga snåla surgubbar som scroogen. 
  • Auditanne
    SweeneyTodd skrev 2023-10-29 23:35:39 följande:
    Han är ingen surgubbe. 
    Jo, för det mesta var han det. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2023-10-30 18:53:59 följande:

Oavsett vem som är sur eller ej, så har Joakim stött på många utmaningar under livets gång. Förutom att han började sin karriär som guldgrävare, så har hans förmögenhet varit hotad många gånger. Av Björnligan, men också av olika robotar. Här ser vi några av dem: 🤖

">

Jo, jag vet att jag läste om Joakims bakgrund i ett längre seriemagasin en gång i tiden, ett som var så långt att det kom i bokform med överdrag och allt.

Minns att jag köpte denna bok för att jag var nyfiken på Joakims släktingar, särskilt då Kalles hetlevrade föräldrar, Kvacke och Hortensia, den senare en av Joakims systrar. De var mycket roligare att läsa om än den tjurige strebern Joakim.

Gillade särskilt släktträdet som man får se på två sidor i boken Glad Han har många sköna typer i sin släkt ändå, den där Joakim.
Svar på tråden Ducktales