Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Hur är det att ha dubbla efternamn?

Jag som under många år har arbetat administrativ i olika kommunala verksamheter ogillar dubbla efternamn!!

Många system klarar inte av dubbla efternamn utan man tvingas välja ett. Och jag som ska lägga upp en användare vet inte vilket efternamn som prioriteras. Värst är det när det är en nyanställd för då kan jag inte få tag i personen när jag beställer behörigheter och användare till olika system. 

Sen kommer det besökare och inte sjutton använder de rätt efternamn!
    Lisa som heter Lisa Andersson Persson kan bli både Lisa Andersson och Lisa Persson eller Lisa Persson Andersson och där står man som en fåntratt och tänker vilken av Lisorna är det personen menar för det finns Två som heter Lisa Persson och en annan som heter Lisa Andersson. 

Ibland har jag skickat folk till andra änden av kommunen för att de har uppgett FEL efternamn så personen de sa att de ville träffa arbetade x antal km bort. Sen fick jag skäll för att det blev fel!!

Nej, dubbla efternamn är sjukt opraktiska!

• Agda90
    Andreasvan skrev 2023-10-18 12:33:07 följande:
    Tack för din input. Det är sådant här jag inte mäktar med. Underlättar det om man har bindestreck?
    Nej, det gör det ännu svårare tyvärr.

Det är nog lätt om du ska pass. Då spelar det ingen roll hur du skriver för polisen tar det från skatteverket rätt upp och ner. Men så fort andra myndigheter är inblandade....

Lägger du till ett bindestreck då blir det ännu mer som man kan söka på  och vissa system klarar inte av bindestreck så då kan personalen söka sig blå efter just dig.
Svar på tråden Hur är det att ha dubbla efternamn?