Inlägg från: Anonym (Funkar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funkar)

Hur är det att ha dubbla efternamn?

Jag har dubbelnamn. Först mitt korta lite ovanliga efternamn och sen har jag lagt till makens vanliga efternamn som även barnen heter.  Använder båda i jobbet och det funkar bra. Jag identifierar mig med dubbelnamnet men använder ibland bara det efternamn som resten av familjen har.

Ibland blir det lite stökigt när jag inte vet vilket namn jag har använt vid bokningar mm, men det brukar lösa sig. Om man beställer/bokar via inloggning med BankID så blir det ju heja namnet. 

• Anonym (Funkar)

Jag valde att ha kvar mitt flicknamn för det är ovanligt och jag hade ingen lust att byta till ett son-efternamn då jag har ett vanligt förnamn. Min blivande make ville absolut inte byta till mitt då han tycker det är fult.

Vi fick vårt första barn innan vi gifte oss och hon fick pappans efternamn som en kompromiss för att jag fick välja förnamn.

Jag tycker att det är mysigt att ha samma efternamn, men för att vara helt ärlig så är det ju mest i jobbsammanhang som man använder efternamnet. Om jag inte hade dubbelnamn så hade jag nog iaf identifierat mig som en del av familjen xxx-son.

Jag kanske skapar viss administrativ röra, men i övrigt så sköter jag mig både på jobbet och i samhället, så jag känner inte att jag belastar samhället för det :) 

• Anonym (Funkar)
    Andreasvan skrev 2023-10-19 07:30:43 följande:
    Vilket har du först? Ditt flicknamn eller din mans namn? Händer det att du använder det ena eller andra eller alltid båda? Om du tex presenterar dig nånstans. 
    Jag har mitt flicknamn först. När jag gifte mig så tror jag det blev mitt mellannamn, men det är många år sen nu så jag tror de har ändrat. 

Jag presenterar mig alltid med båda namnen, det är så jag upplever att jag heter nu. Men gör som sagt vissa bokningar i mitt "familjeefternamn" för att det är enklare för andra att stava osv. Men då glömmer jag oftast bort i vilket namn jag bokat i så det brukar ofta bli lite förvirring. 
  • Anonym (Funkar)

Jag identifierade mig väldigt mycket med mitt första efternamn, blev kallad det som smeknamn under ungdomen bland annat. Och det var ju en av anledningarna till att jag inte ville byta bort det. Jag tror min hjärna helt enkelt har valt att acceptera att det tillkommit en "liten" ny ändelse bara. Det namnet sticker ju inte ut, utan bara finns där som en lite menlös anslutning. Namnen passar bra att uttala tillsammans, - son namnet bara slinker med. 

Svar på tråden Hur är det att ha dubbla efternamn?