Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

En del svar här ser ut att vara ett slags försvarstal av den egna sunkna moralen i ett försök att rättfärdiga sin egen otrohet....  byt ut ordet otrohet till ordet alkohol så kommer saken genast i ett annat ljus... samma brandtal brukar nämligen användas av dom som vill försvara sin alkoholkonsumtion... och nu applicerbart på otrohet... 

Otrohet har på ett sätt blivit lättare i och med internet och det går att hitta alla möjliga möjligheter till att utöva otrohet. På samma sätt har tyvärr även den moraliska kompassen gått åt helvete vilse då definitionen av otrohet inte längre är självklart svart eller vit . Tack vare tillgängligheten på internet har många börjat töja ut sin kompass och tummar på det som för bara 7-10 år sedan skulle varit totalt otänkbart för dom. Man har börjat rättfärdiga sina handlingar istället för att faktiskt reflektera över dom. 

Idag har otrohet noll att göra med attraktion.. Idag är det mer tillgängligheten som styr och hur kass moral man har. 

• Fjäril kär
    Anonym (Ung älskarinna) skrev 2023-10-17 16:21:05 följande:
    Av de äldre män jag varit med och som nämnt nåt om sitt förhållande har mer eller mindre alla något problem i relationen, typ lever i ett sexlöst förhållande.
    Fast det är precis det dom vill få dig att tro...du kan inte veta om det är sant. Det är en välbeprövad klyscha för att förföra naiva tjejer som tycker synd om dom stackars männen... det är så dom lyckas få ett ligg..min fru förstår mig inte. Hon vill inte ligga. Vi har inte haft sex på länge..etc...Fokuset ligger på att det är synd om honom. Men i verkligheten kommer han hem till en glad familj , en älskvärd fru och ett fungerande sexliv... 
  • Fjäril kär
    Anonym (On point) skrev 2023-10-17 17:59:54 följande:
    Alla problem har orsaker, eller hur?  Varför envisas du med att hävda att otrohet inte har orsaker?  
    Vad baserar du din om att otrohet inte har orsaker på?  Vilka fakta har du? 
    I min bok är anledning och orsak samma sak.
    Du talar om att någon är missnöjd med något  och därför är otrogen, men så enkelt är det ju inte. Jag talar om när relationen mellan två parter inte fungerar och en av parterna inte känner sig lyssnad på,  När relationen inte har jämnvikt parterna emellan. 
    Det är väldigt naivt att tro att någon är otrogen för att partnern inte fäller ner toa locket, eller inte tar hand om disken.  

Det är dessutom irrationellt att hävda att otrohet sker i förhållanden som fungerar, tvärtom är otrohet ett symtom på att det inte gör det.

Du poängterar  dessutom att otrohet är ett val. Det gör också ett val när man slutar lyssna på varandra.  Vilket av dessa val som är mest förödande i en relation kan jag inte avgöra.
    Nu hittar jag inte men det gjordes en enkät av nån tidning angående otrohet där det klargjordes att anledning till otrohet är ungefär jämt skägg mellan att helt enkelt kunna och för att det fanns en orsak som man försökte rättfärdiga sin otrohet med.

Det ÄR fakta att väldigt många som är otrogen är det trots ett fungerande förhållande med aktivt sexliv . Snarare handlar den otroheten om att personen i fråga har en kass moral , kanske har ett sexmissbruk, bekräftelsebehov,  det kan ligga diagnoser bakom etc. Dock har inget av det att göra med förhållandet. Utan man är otrogen av högst personliga skäl. 

Den vanligaste orsaken till otrohet är fortfarande alkohol och att tillfället gör tjuven...lagom halvlullig på en konferens med jobbet, firmafesten, AW med säljlaget etc... man gör det för att man kan. 
  • Fjäril kär
    Anonym (On point) skrev 2023-10-17 18:37:56 följande:
    Var hittar du dessa fakta?
    Nu är vi där igen och blandar ihop sexliv med samliv. Det är inte alls säkert att relationen fungerar bara för att sexlivet fungerar. 

Varför är man så rädd för att inse att något i relationen är fel vid otrohet, 
    Naturligtvis kan man räkna bort dessa fylle grejer där man knappt en vet vad man gjort, där är nog alkoholen större problem än otroheten 
    Och fortfarande undrar jag varför du envist hävdar att det måste vara nåt fel på förhållandet när så många olika vittnat om att det inte alls måste vara så.  Aldrig tänkt tanken att det i majoriteten av fallen beror på att personen i fråga helt enkelt är en skitstövel? 
  • Fjäril kär
    Anonym (On point) skrev 2023-10-17 18:37:56 följande:
    Var hittar du dessa fakta?
    Nu är vi där igen och blandar ihop sexliv med samliv. Det är inte alls säkert att relationen fungerar bara för att sexlivet fungerar. 

Varför är man så rädd för att inse att något i relationen är fel vid otrohet, 
    Naturligtvis kan man räkna bort dessa fylle grejer där man knappt en vet vad man gjort, där är nog alkoholen större problem än otroheten 
    Jag kan tillägga med frågan varför så många skyller otrohet på sin partner och sitt äktenskap istället för att ta personligt ansvar och säga att det faktiskt beror på ens egna sketna moral? 
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?