Inlägg från: Anonym (Monogam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Monogam)

Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 15:34:22 följande:
    Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?

Hade en diskussion nyligen med några bekanta där de flesta varit ihop med en och samma partner mellan 20- 40. Det visade sig att alla haft otrohetsproblematik och haft några ordentliga kriser i förhållandet där de varit nära att separera. Flera hade även blivit förälskade i andra och sårat sina respektive.

Jag också läst en del biografier av kända personer och radarpar som utifrån  sett verkat så lyckliga men alla tampats med otrohetsproblematik.

Tror ni det finns några som varit ihop 20-30-40 år som klarat sig och inte frestats att prassla lite vid sidan?

Nej, det där tror jag inte alls är representativt, vad har du för väninnor egentligen? Att bli förälskad är väl en sak, vi har ju klassikern Kollegan som man ibland ser trådar om. Men att bli förälskad är en sak, att agera på känslan är något annat.

Lever man i en harmonisk relation så klarar man en förälskelse för man vet nämligen att den känslan går över om man inte göder den.
  • Anonym (Monogam)
    Anonym (Monokärlek) skrev 2023-10-16 23:34:46 följande:
    Jag skrev inte "väninnor" specifikt nånstans. Detta var en mixad sammankomst,  både kollegor och vänner och mycket ärliga samtal om sex och samlevnad och relationella erfarenheter.

Det ligger nog mycket i det, men tyvärr är det nog ganska sällsynt med såna harmoniska relationer som står stadiga genom allt som livet bjuder. Otrohet verkar reltivt vanligt och mer bland män generellt som tar steget, även om det ökat bland kvinnor senaste decennierna.
    Hm ok. Är det kanske en generationsfråga? Vi är ett gäng som lärde känna varandra i tonåren, skulle nog beskriva parrelationerna som högst stabila och harmoniska. Då har de flesta varit gifta i +20 år, många träffades när de var runt 30 och vi är 55+ idag.

Skulle själv aldrig prata om så privata saker med kollegor så jag bara antog att ni var ett kompisgäng som känt varann länge, fel av mig. Kanske också en generationsfråga?
Svar på tråden Är otrohet en förutsättning för 20+ förhållanden?