Skaffa hund
Hej. Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund då det är perfekt läge för det nu då jag jobbar hemifrån, och om jag skulle byta jobb har han möjlighet att ha hunden på kontoret. Vi bor i en stor lägenhet nära skog och stora ängar så promenadmöjligheterna är oändliga.
Vi båda har haft hundar under uppväxten, jag har tränat och tävlat med min mammas hundar och har stort intresse av nosework, lydnad och apportering. Min sambo har inte så mycket intresse av att träna utan vill mest ha hund för sällskapet och promenaderna. Hunden kommer även få följa med på springturer. Det vi söker är en hund som gillar att träna och vara aktiv men som även är nöjd med att mysa i soffan om man inte gör något den dagen. Vi vill ha en mellan/stor hund så 15-30 kg. Ingen hund som kräver mycket pälsvård, borsta går bra men inte päls som kräver att man trimmar eller klipper. Ej skällig ras eftersom vi bor i lägenhet. Det är även viktigt för oss att det ska gå att träna hunden till att kunna gå lös i skogen, så ingen hund med stark jaktinstinkt. Inga bullhundar.
Vilken ras skulle passa oss?