• Lugnet1

Utebliven ägglossning trots positivt ägglossningstest?

Hej! 

Jag har alltid upplevt ganska kraftiga smärtor vid ägglossning, det brukar hålla i flera dagar och får ofta ta smärtstillande, vetekudde och ligga ner när det är som värst. Men denna månad har jag inga känningar alls förutom ett litet tryck och känner av livmodertappen mycket vid samlag. Jag har positivt ägglossningstest just nu, igår och idag, men känner ingenting!! Vad ska man lita på? Har ni någon gång plötsligt en månad fått total motsatt ägglossning mot vad ni brukar? 

Håller tummarna på att testerna talar sanning 😢

Vill även tillägga att jag har pcos och ätit rosenrot denna månad.

• Svar på tråden Utebliven ägglossning trots positivt ägglossningstest?
  • Maymom

Det är ju vanligt och normalt att inte nåt ägg släpps nån gång ibland.
    För mig märktes det dels för att jag fick ÄL-flytningar 2 dar, och sen några dagars uppehåll och sen kom de tillbaka igen. Samma dagar kände jag även ÄL-smärta.  Eftersom tempen aldrig steg blev det tydligt att kroppen försökt ägglossning några gånger men inte lyckats. Den cykeln blev 9 dagar längre och nästkommande mens blev mer sparsam än normalt.

Iom att du har ätit rosenrot så kanske det kan påverka. Eller så har du inte ägglossning ännu. Du får avvakta och se. Enklaste sättet att se om ägglossning skett är ju via tempning men det gör du inte i dagsläget?
    Hoppas den är på gång!

• Lugnet1

Hmm.. Undrar då om man kan få sånt kraftigt utslag på ägglossningstestet utan att det faktiskt skett någon ägglossning? Precis då jag brukar ha ägglossning dessutom. Hade du tagit tester den gången? 

Jag tempar alltid, typiskt nog så hoppade jag över denna gång eftersom jag alltid har så tydlig ägglossning samt kör med tester men än är det inte försent jag kan tempa från imorgon och se hur det ligger!

Tack för ditt svar! 

• Maymom
    Lugnet1 skrev 2023-10-16 15:49:14 följande:

Hmm.. Undrar då om man kan få sånt kraftigt utslag på ägglossningstestet utan att det faktiskt skett någon ägglossning? Precis då jag brukar ha ägglossning dessutom. Hade du tagit tester den gången? 

Jag tempar alltid, typiskt nog så hoppade jag över denna gång eftersom jag alltid har så tydlig ägglossning samt kör med tester men än är det inte försent jag kan tempa från imorgon och se hur det ligger!

Tack för ditt svar! 

Ja absolut, positiva ÄL-test är ju ingen garanti för att ÄL sker, bara att kroppen gör sig redo för det. Jag har inte kört ÄL-test, bara tempning, hade så regelbundna cykler så det räckte för att jag skulle få koll på när ÄL brukar vara.

men vad bra då kan du ju ta temp imorgon bitti så vet du om ÄL skett eller ej.👌🏻

• svansmamman

Ägglossningstest är ingen garanti för att ägglossning sker, precis som Maymom beskriver ovan. Såvitt jag vet tenderar ägglossningstest vara missvisande för de med PCO/PCOS så om jag var du skulle jag skippa testen och tempa istället, allra helst om du gör det normalt sett. 🥰

• Lugnet1

Jag har läst att pcos kan ge missvisande resultat men jag har inte alltid utslag utan det visar alltid en rätt stabil stegring kring ägglossning, övrig tid negativt, men jag har kört både och! 
    Vad tråkigt om det inte blev någon ägglossning denna gång, speciellt om det var pga rosenrot som skulle ge starkare och tidigare ägglossning enligt det jag läst 😢 

Men får tempa närmaste dagarna och se, hade hoppats på att någon som normalt har smärtor plötsligt inte haft det en månad och kanske blivit gravid ändå 😂 man hoppas ju! 

Tack för era svar 

• Lugnet1

Svarar i min egen tråd med en uppdatering ifall någon hamnar här och undrar samma sak! 

Hade helt uteblivna ÄL smärtor, dock fick jag lite känningar natten efter ÄL i form av stickningar och lite hugg förmodligen pga svullnad. Höll koll på andra typiska ÄL symtom för mig såsom ömma bröstvårtor vilket dök upp dagen efter. Så nu har jag även tempat i tre dagar med förhöjd temp! 

Vågar dock inte vara helt säker förrän mensen kommer eller icke kommer. Om någon är intresserad skriv här så uppdaterar jag igen 👍

• Anonym (Hanna)
    Lugnet1 skrev 2023-10-19 09:17:26 följande:

Svarar i min egen tråd med en uppdatering ifall någon hamnar här och undrar samma sak! 

Hade helt uteblivna ÄL smärtor, dock fick jag lite känningar natten efter ÄL i form av stickningar och lite hugg förmodligen pga svullnad. Höll koll på andra typiska ÄL symtom för mig såsom ömma bröstvårtor vilket dök upp dagen efter. Så nu har jag även tempat i tre dagar med förhöjd temp! 

Vågar dock inte vara helt säker förrän mensen kommer eller icke kommer. Om någon är intresserad skriv här så uppdaterar jag igen 👍

Vill flika in och säg att jag, precis som du, alltid känner ägglossning. Men månaden jag blev gravid kände jag ingenting och sa till sambon att jag inte släppte något ägg den här gången. Men uppenbarligen gjorde jag det då jag plussade 10 dagar senare. Så även om du brukar känna av det, är det inte säkert att du gör det VARJE månad 🥰👍🏼 Håller tummarna för er!

• Lugnet1
    Anonym (Hanna) skrev 2023-10-19 09:42:28 följande:

Vill flika in och säg att jag, precis som du, alltid känner ägglossning. Men månaden jag blev gravid kände jag ingenting och sa till sambon att jag inte släppte något ägg den här gången. Men uppenbarligen gjorde jag det då jag plussade 10 dagar senare. Så även om du brukar känna av det, är det inte säkert att du gör det VARJE månad 🥰👍🏼 Håller tummarna för er!

Åh vad roligt att höra! Grattis 😍 även om det inte var nyligen kanske. Känns skönt att veta att man inte behöver ha ont varje månad för man haft det innan. Min teori är att det släppt från vänster äggstock denna månad och alltid när jag haft ont var det höger sida! Kanske är äggledarna trängre eller har blåsor där. Vem vet, jag håller tummarna nu på ett plus 🤞
Svar på tråden Utebliven ägglossning trots positivt ägglossningstest?