Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??
Hon och sambon fyller båda år till sommaren och skulle vilja ha en stort megakalas, men så är det det där med ekonomin...
Jag hjälpte henne stänga av abonnemang och saker som hon inte ens kunde förklara va det var de var för något men som drog pengar varje månad. Fick loss flera tusen.
Sedan gjorde vi konton som hon kunde öronmärka pengar på, för hon kände att det alltid försvann pengar och hon VILL VERKLIGEN spara...
Vi gjorde ett barnkonto som skulle gå till barnen, ett djurkonto som skulle gå till djuren, ett semesterkonto, ett present/julklappskonto mm...
Och så lät vi 2000 stå kvar på kortet, så varje gång hon handlat något, säg för 600 kr barnkläder, så tar hon 600 från barnkonto och fyller på kortet med igen.
Så vi la in
2000 på barnkontot
9000 på matkontot (4 st hela veckan + 2 stpå helgerna)
5000 på julklappskontot
1000 till hennes konto att göra vad hon vill för
700 till kattkontot
1000:- till på olika sparkonton som inte ska röras
Tja i alla fall, hon sa att hon fattade hur hon skulle göra och så sågs vi inte på 2 veckor. Efter de två veckorna frågade jag hur det gick, och fick till svar att hon hade typ 1900:- kvar, sammanlagt PÅ ALLA KONTON...
9000:- för mat var för HELA MÅNADEN, inte 2 veckor, plus väl tilltaget för att kunna bygga upp en buffert. Här hade hon även gjort överföringar som inte hade med maten att göra, men hon vet inte vart de gick... Hon säger att hon skrivit meddelande på alla överföringar, men att banken tagit bort dem, men när vi satt tillsammans så gick det utan problem skriva meddelanden, då sa hon att hon har inte alltid hade tid att skriva dit ett meddelande om hon måste ?föra över i all hast?... hur ofta hinner man inte skriva ett meddelande på 10 sekunder?? När man dessutom sätter över pengarna i efterhand!!
På barnkläderna hade hon handlat 75:- som verkligen var barnkläder, resten hade hon bränt på ?jag vet inte?-saker...
Julklappskontot hade hennes sambo krävt att hon swishade honom 1000 för han ville köpa en present till svärmor, inte för att hon behövde det, utan för det var synd att hon hade gamla saker. Och min väninna ville inte att han skulle ta pengar därifrån, men han övertalade henne att det löser sig i framtiden, och hon gav med sig. Och eftersom han kunde ta pengar därifrån så har hon gjort ytterligare 3 överföringar från julklappskontot för att köpa mat och diverse...
Hon blev även av med sitt jobb, och vet inte riktigt när A-kassan kickakarin, så jag har gång på gång sagt till henne att SPARA PENGARNA, du vet inte när du får nya... samt att hennes sambo har sina räkningar så han kan inte hjälpa till med att betala maten och alla räkningar som ligger utanför huset.
Nu är hennes sambo sur på mig för att ?jag tillåtit henne att slösa upp alla pengar?. Och ja, jag FATTAR inte hur hon kunnat göra slut på 20.000:- på 14 dagar, men det var ju inte så det var tänkt när vi öronmärkte pengarna. Och hon var HELT med på att pengarna som låg på olika konton INTE fick gå till annat än det som de var ämnade till... Och det enda hon kan svara när jag frågar henne hur det blev så här är ?jag vet inte?.... Och då är köpen max 2 veckor gamla...
Och jag känner mig lite skyldig, helt plötsligt hade hon MASSA pengar att röra sig med mot vad hon hade tidigare, men det var ju tänkt att sparas till festen!! Så fort hon hade lite pengar på kontona så att hon klarade sig så skulle hela sparandet gå till festen.
Jag står helt frågade just nu, hon VERKADE JU FATTA hur hon skulle göra med ekonomin, men gjorde totalt tvärt emot... Jag VET att hon fortfarande behöver/vill spara pengarna, men HUR kan man göra så att de blir sparade? Hon behöver komma åt dem om det krisar, så att låsa är inget alternativ...
Hennes sambo funkar inte heller att lämna över allt till, han kan också göra åt pengar.
Har ni några förslag? Jag vet att inte ha ett sparande stressar henne enormt, och stress är det sista hon behöver... men HUR...