• anna johanna

Vidrigt i varberg

Jag var på mitt första läkarsamtal på varbergs kvinnohälsa.
    Under vårt samtal tar hon upp att jag konsumerat alkohol när jag blev gravid. Jag hade inte planerat graviditet och var helt oviss. när jag fick plus på stickan så övergick jag helt till ett nyktert liv.
    Under timman på sjukhuset pratar vi ingenting om mig och min första bäbis utan om huruvida jag kommer bli en olämplig missbrukande mamma, kallar det högriskgraviditet och vill skriva in mig på psyket för månatliga drogtest. trots att jag inte brukar eller har brukat några droger under hela mitt liv. Hon frågar flera gånger om droger och jag informerat att jag inte ens äter ipren. efter ett par minuter undrar hon om jag tar sprutor?
    Detta är första gången min kille är med och jag sitter bara och skäms för min existens, för viljan att bli en bra mamma. Hon säger att det kan vara lämpligt med abort och att barnet kan ha fått bestående skador. Det enda jag har bett om hjälp med gällande ?missbruk? är för min anorexia. hur kunde detta vändas till drogproblematik på psyk och abort?? 
    Nu två dagar senare har jag mått så dåligt, jag har inte berättat för någon utanför sjukhuset om
    min graviditet och något som jag såg som en fantastisk resa, har blivit en strid om huruvida jag har rätt att få bli mamma. Jag började på dagen att äta 3 mål om dagen trots att jag spyr hela tiden. jag äter alla vitaminer, läser om allt och var så lycklig. Men det enda jag hör är denna hemska kvinnans ord om hur olämplig jag är och att barnet inte borde få mig som mamma. 
    känner mig så ensam i detta?
  • Svar på tråden Vidrigt i varberg
  • Anonym (Anmäl)

Anmäl henne!!! 

• Anonym (U)

Har du en bra barnmorska som du brukar gå till i vanliga fall? Prata med henne om händelsen och hur det påverkade dig. Kanske kan hon hänvisa till till en bra terapeut/psykolog om du känner att du behöver gå igenom det mer på djupet? En psykolog kanske skulle kunna hjälpa dig med din anorexi också. 

Förstår att det är helt omöjligt att inte ta till sig av hennes helt vidriga ord men kom ihåg att hon faktiskt inte vet någonting om vem du är, och hon har ingen grund eller rätt att säga någonting om dina levnadsvanor och verkligen ingenting om hur du kommer bli som mamma! 

• Anonym (Oj)

Hur mycket drack du innan du visste om graviditeten? Utifrån det du skriver låter det ju som att det varit stora mängder. Har inte hört om nån bm som uttryckt sig så om man bara råkat dricka litegrann. 

Hade en kompis som drack väldigt mycket vid 2 tillfällen innan hon förstod att hon var gravid. Den bm sa att det inte brukar vara nån fara så länge det är så tidigt och så få tillfällen, och var väldigt lugnande.

Du kan be om en ny bm. Det är inget konstigt alls. Du ska vara trygg med din bm och kunna ställa frågor. 

• Agda90

Men så här ska du inte bli behandlad!
    Du har ju "bevis" på hur illa behandlad du blev i och med att din pojkvän var med. Ta kontakt med läkarens chef och kräv en ursäkt samt gör en anmälan. 

Det är massor av kvinnor som har varit i samma situation som du och druckit alkohol innan de visste att de var gravida. Det kommer INTE att göra dig till en sämre mamma. 

• Anonym (Mamma)

Hur uppfattar din kille samtalet i Varberg?
    Du har ju bevisligen druckit alkohol och du har en psykisk sjukdom så det kan ju vara så att du är extra känslig för vad folk säger och tolkar det lite fel.

• Anonym (M)
    Anonym (Anmäl) skrev 2023-10-11 16:08:53 följande:

Anmäl henne!!! 

Vart ska TS anmäla det? Vad är det för anmälan?
Svar på tråden Vidrigt i varberg