• enmammatill

Hitta min iPhone -appen

Hej!
    Jag har en 15- åring som fram tills idag har haft Hitta Min iPhone appen installerad. har varit i Ställd på i cloud så jag kan se exakt var han är och han ser exakt var jag är. 

jag har tyckt det har varit ganska bra att ha, särskilt då han varit ute själv, eller jag kan se att han är i skolan eller på väg hem etc. Man blir lite mindre orolig helt enkelt. ha är ganska dålig på att svara i telefon också. 

Nu har han tagit bort den och hävdar att jag övervakar honom, att han har rätt till sin integritet osv. Det är ju på ett sätt sant, men jag tycker inte alls det känns tryggt att inte veta var han är. Tycker också att det är bra att han har lite koll på
    mig. Jag vet att detta inte fanns förut osv. Eller att det gick bra förut osv. Men
    i dessa tider känner jag att jag ändå vill ha lite koll. vad anser ni om detta, hur gör ni, särkilt ni med tonåringar som rör sig fritt??

• Svar på tråden Hitta min iPhone -appen
  • Anonym (g)

Nej, man övervakar inte sin 15åring genom det hjälpmedlet.

Jag förstår honom till 100%

• Anonym (g)

Jag hade som tillägg inte velat veta var min förälder var 24/7 heller

• enmammatill

Jo jag förstår honom också på
    ett Sätt. Fullt rimlig känsla. 

men tänk om något händer? Och jag inte vet var han är?? Tänk om något skulle hända mig? Hamnar på sjukhus el så?

• Lönnsirap
    enmammatill skrev 2023-10-10 17:31:07 följande:

Jo jag förstår honom också på
    ett Sätt. Fullt rimlig känsla. 

men tänk om något händer? Och jag inte vet var han är?? Tänk om något skulle hända mig? Hamnar på sjukhus el så?

Det finns ett samband mellan dessa tankar och din tonårings känsla av att vara övervakad.

Tänk inte på vad som kan hända. Iallafall inte på att just att övervaka honom. Det är en fullständig falsk trygghet som du klamrar dig fast vid.

Lägg in Nödkontakter i din mobil så att polis/sjukvård får koll på att du har ett omyndigt barn och ta dig samman. Din oro handlar ju om en vana och en falsk trygghet, snarare än en faktiskt riktigt trygghet.
  • Anonym (Em)

Min 15-åring måste ha hitta min iPhone påslaget efter att han inte skött sig med tiderna och är urkass på att svara i telefon. Väldigt skönt i morse när jag vaknade och märker att han inte är hemma! Han skulle ut igår kväll och fånga Pokémon, och vara ute i 20 min. Jag somnar under den tiden. nu på morgon är han inte hemma. Kunde kolla på hitta-appen och se att han gått hem till sin pappa och sovit där istället. 

• Mrs Moneybags

Om han sköter sig prickfritt så tycker jag att han kan få avinstallera den. 

Det är så olika i olika familjer. En familj jag känner har alla på hitta-min-iPhone - mamma, pappa och de två döttrarna. Döttrarna är båda över 20...

• Anonym (självklart)

För oss är det självklart att vi har den. Våra barn är 13 och 15. Även min man och jag har varandra och jag har min gamla pappa på detta osv. Oerhört bra att kunna ha lite koll men man använder det ju inte mer än nödvändigt förstås. Inte för att stalka.  

Även min släkting vars barn nu är vuxna hade den och sa att de får välja bort den när de är 18 men till dess är det ju föräldrarna som betalar för mobilen och abonnemanget och bestämmer. 

• Anonym (111)

Jag arbetar inom skolan (gymnasiet) och har egna ungdomar men hos oss har det aldrig varit aktuellt att vi skulle installera detta på barnens mobiler. Jag tycker det finns en oro för ungdomar idag som troligen har uppstått just för att vi kan övervaka dem mer än man kunde innan mobilens tid. 

Jag hör av vissa elever att de har liknande lösningar. Då har de det hela familjen så att ungdomen även kan se var föräldern är. Kan vara praktiskt om de ska mötas tex. 

Om alla är överens i familjen så fine, men om ungdomen inte vill, som i ert fall skulle jag verkligen ta mig en funderar på VAD det är man som förälder vill kunna se?
    Har man oro för att en ungdom tar droger eller liknade så kan jag förstå, men å andra sidan hjälper inte en app för att förhindra sånt ändå. 

Det handlar väl om att er ungdom frigör sig, vilket de ska i den åldern. Du som förälder får inse att ni är i nästa fas. Snart är ni mer vixen-vuxen och inte vuxen-barn i er relation. 
    Ta ett snack mer som två vuxna, och inte bara "jag är vuxen och jag bestämmer", så är jag säker på att ni kan komma överens om något. 

• Anonym (självklart)

För mig är det ockdå praktiskt när man inte hittar mobilen. Ser om den är hemma eller inte tex. 

eller om den blir stulen. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (självklart) skrev 2023-10-11 09:51:05 följande:

För mig är det ockdå praktiskt när man inte hittar mobilen. Ser om den är hemma eller inte tex. 

eller om den blir stulen. 

Väldigt praktiskt! Min son tappade bort sin mobil på fotbollsplanen häromdagen och då kunde jag skicka det där ljudet som gjorde att han hittade den. 
Svar på tråden Hitta min iPhone -appen