![Anonym (Linnea)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Då är ju din situation inte jämförbar med en småbarnsfamilj öht.Anonym (Mamma till 4) skrev 2023-10-10 16:05:14 följande:Yngsta är 11
-
Vi gick båda ner till att jobba 75% när vi fick barn. Vi prioriterade ledig tid med varandra framför stort, fint boende, resor, prylar mm. Hade medellöner i utgångsläget så hamnade på inkomster en bra bit under medel. Är man låginkomsttagare som utgångsläge är det så klart en annan femma.
-
Det jag tänker när jag läser om tex den som jobbar heltid, sköter huset fläckfritt och tränar flera gånger i veckan är att det inte blir särskilt mycket umgänge i den familjen. Hade jag jobbat heltid hade det inneburit två timmar färre med mina barn varje dag. De hade fått gå två timmar mer i förskolan varje dag och vi hade inte kunnat äta frukost och middag tillsammans hela familjen längre. Visst kan man få en tillvaro med heltidsjobb att fungera, men om man har råd att jobba deltid är det för mig helt obegripligt varför man inte gör det. Pengar på kontot eller en tjusig villa kan aldrig köpa tillbaka tid med de man tycker om.Anonym (Tid finns. Prioritera) skrev 2023-10-11 08:30:24 följande:
Tack för ett härligt, konstruktivt och nyttigt inlägg.
Jag är också övertygad att tid finns, det handlar bara om att prioritera.
Det finns självfallet massor av goda exempel, i dag och tidigare, på barnfamiljer som klarat allt på ett bra sätt.
Dessa vill jag höra om och lära mig mera av, det är nyttigt för mig.
-
DominantPoly skrev 2023-10-11 16:32:43 följande:
Vi är tre vuxna i familjen så det gör det hela oerhört mycket lättare, någon kan då dessutom åka bort eller hålla på med egna aktiviteter utan att behöva få dåligt samvete. Det gör att det finns mer tid för läxläsning och lek också, så det blir klart bättre för barnen.
Ja, det verkar bra på många sätt! Betydligt lugnare. Känner en sån familj. Men lite mer jobb med att organisera och komma överens än om man är två, tycker de.
Och jisses! Jag tyckte att det var svårt att hitta EN person jag kunde tänka mig att leva familjeliv med. Hur skulle jag lyckas hitta en till!? :D
-
Hu ja. Vet folk i Sthlm och på landsbygden som lägger ibland så mkt som tre timmar på en dag (om trafiken strular) bara för att ta sig till och från jobbet. Så gräsligt. Då förstår man att det är svårt att få ihop vardagen. Och i Sthlm är det ju så dyrt att bo också och därmed svårare att kunna gå ner i arbetstid.TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-12 20:20:16 följande:Ja, pendling äter tid, kan man undvika det underlättar det mycket.