Inlägg från: mumsis |Visa alla inlägg
  • mumsis

Hur fan får ni ihop det?

anyword skrev 2023-10-10 15:09:01 följande:
    Hur fan får ni ihop det?

Helt ärligt. Finns det några familjer som får ihop det så kallade livspusslet? Är nu åter i arbete efter några månaders sjukskrivning för utmattning. Vi har tagit in städfirma (dyrt!). Men det känns ändå som om det är komplett omöjligt att få ihop logistiken.

Jag har ändå två ganska snälla små tjejer, flexibelt jobb osv. Jag gör mitt bästa för att strukturera, skriva listor. Ändå hinner jag knappt bajsa för att det alltid ramlar något eller vad som helst. Jag börjar oroa mig för att bli sjuk igen. Är det ens möjligt att ha ett liv med arbete och familj? Jag får inte ihop det. Det går verkligen inte. 

Håller med om att det är skitsvårt. Reflekterade en hel del över detta i somras, när vi hade semester och hur underbart det var med mer TID. Tid är värt mer än pengar för mig, så jag har börjat jobba deltid nu efter sommaren. Har någon extra ledig dag här och där. Barnen går i skolan men den förmiddagen de är där ser jag till att träna och ta hand om mig själv. Hinner även med lite hemmafix. Vi har delat upp hushållssysslorna hemma, mannen sköter tvätt, jag sköter handling och matlagning. Vi har en städdag hela familjen på torsdagar. Då blir det städ av badrum, barnen får städa sina rum, sen kör vi dammsugning osv. Plock får man ta lite varje dag däremellan. Dessa saker ger oss lite mer struktur MEN tyvärr vet jag att eftersom jag är kvinnan och mamman är jag också den som håller mest koll på allt som har med barnen att göra, dvs skolans föräldramöten/utflykter mm, läkarbesök, att de har passande kläder och skor för alla säsonger, köpa presenter till barnkalas osv. Det låter inte mycket men det blir det. All denna planering och allt detta fixande för att de ska ha det bra och saker ska rulla på smidigt så man inte står där när första snön kommit utan varma vinterkläder osv. Allt sånt sköter jag. Och jag tror det är väldigt vanligt och det är också OSYNLIGT arbete. Tror det är ett problem för många kvinnor och tyvärr väldigt svårt att komma tillrätta med.

Svar på tråden Hur fan får ni ihop det?