Inlägg från: Anonym (BFF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BFF)

    Min vän är alkoholist

    Jag har en vän jag känt länge som jag är ordentligt orolig för men jag vet inte hur jag ska bemöta det. 
    Hen dricker väldigt mycket alkohol, nästan dagligen. Ringer ofta när hen är berusad, har svårt att föra ett vettigt samtal. I vår bekantskapskrets är det helt normalt att ta något glas vin till mat eller om vi t ex ses utan barn att öppna en flaska bubbel, men jag upplever att min vän är långt bortom dessa gränser. Vid ett tillfälle blev min vän soc-anmäld av en bekant då denna bekant tyckte att min vän dricker för mycket när hen har sina barn. Det kan jag hålla med om. Det blev samtal med soc men utredningen lades ner när soc hade pratat med barnen. Efter detta har drickandet blivit mindre under de dagar min vän har barnen, men de dagar hen är barnfri så är det tvärtom. 
    Hen minns inte vad hen säger eller gör, kan somna under en kväll med middag eller häng med vänner. För några veckor sedan bjöd jag och min partner min vän och hens partner på middag, redan när de kom var min vän märkbart berusad. (Inga barn var med vid detta tillfälle, vi hade barnvakt).


    Hen var ganska otrevlig och dryg, och somnade efter maten, kom sedan upp efter ett tag och fortsatte dricka. Både jag och min partner tyckte att detta var märkligt, lite obehagligt och konstigt. Min väns partner verkar låtsas som det regnar och satt och pratade med mig och min partner helt normalt medan min vän var packad.
    Min vän verkar vara medveten om att hen dricker för mycket och vill själv minska det, men verkar inte kunna. Hen har sökt hjälp i öppenvården en gång men tyckte inte att bemötandet var som önskat och jag är uppriktigt orolig för hen nu. Om det inte blir bättre och får ett slut så kommer något riktigt dåligt att hända. 


    Jag vill inte göra någon slags intervention med min vän då jag tror att det kommer att bli mer dåligt än bra och få motsatt effekt. Vad skulle ni ha gjort? Vad ska jag göra? Hjälp! 

Svar på tråden Min vän är alkoholist