Tyra myra skrev 2023-10-08 20:56:32 följande:
Ja, det är väl min snabba slutsats också men då ställer jag mig frågan om det är den kristna kyrkan eller det patriarkala samhället där Jesus och Maria Magdalena levde och verkade i som försöker utradera Mari Magdalenas evangelium ?
När jag nu läser boken kan jag inte undgå att fundera över hur Jesus såg på kvinnans roll i samhället. Har inte fördjupat mig i någon sådan forskning men det ställer intressanta frågor, tycker jag.
Vad tror du?
Naturligtvis. Kyrkan och patriarkatet var ju samma sak på den tiden (och under lång tid både före och efter). Vad en kvinnas text har att säga är för deras del inte bara irrelevant, det är en irrlära och naturligtvis löjeväckande att läsa en kvinnas text (även om hon personligen antagligen inte skrev den utan snarare att den upptecknats efter hennes ord, lite som när de andra lärjungarna beskrev vad Jesus hade sagt).
Jag har inte läst just den boken men många andra källor och ja, det är svårt att veta hur Jesus såg på kvinnans roll i samhället, men åtminstone inom hans egen tro verkade de kunna få vara så gott som eller helt jämställda med män. Sedan hur han tyckte att deras roll skulle se ut utanför den gruppen har jag läst förvånansvärt lite om. Det kan å ena sida bero på att han kanske inte sa så mycket om just den delen, å andra sidan att han hade "farliga" åsikter om ämnet så att de rensades ut senare. Vi lär väl aldrig få veta riktigt.