Det finns inget som jag vill/kan jobba med
Jag har i många år jobbat inom journalistik och media och gjort ett mycket bra jobb - tills jag gick in i väggen.
Efter några turer fram och tillbaka med sjukskrivning, friskskrivning och att testa nya arbetsplatser och nya befattningar, står det tyvärr klart att jag inte längre kan eller vill vara kvar i branschen. Den passar mig inte längre. Jag är fortfarande duktig på det jag gör, men det är en negativ miljö för mig och de enorma förändringarna i branschen på senare år gör att det inte längre stämmer överens med hur jag vill arbeta.
Så jag har tvingats sadla om mitt i livet. Det är inget problem i sig, men problemet är att jag inte kan komma på något annat att göra. Alltså inget överhuvudtaget.
- Jag vill aldrig mer ha ett jobb som bara handlar om att jaga klick på nätet och där man kämpar mot tiden varje minut - och där kvaliteten får stryk för det. Eller där resultatet av ens jobb finns öppet för alla att kritisera.
- Jag vill inte arbetsleda andra eller ha någon form av chefsbefattningar. Det är för otacksamt och stressigt och för mycket ansvar till en förhållandevis låg län.
- Många har sagt att jag borde bli lärare, men det är helt uteslutet. Aldrig.
- Jag är extremt opraktisk. Jag kan tycka att det vore jätteskönt med ett praktiskt jobb som målare eller annan typ av hantverkare. Men jag är den mest ohändiga person jag själv känner.
- Jag har tänkt tanken på vissa högutbildade yrken, som tandläkare eller psykolog, där man får jobba med människor utan den stress som media innebär. Men jag kommer aldrig in på dessa program, jag har inte betygen eller behörigheten som krävs och jag har heller inte CSN så att det räcker.
- Allt jag är bra på och har kompetens för är tyvärr sånt som det är väldigt svårt att försörja sig på - eller som kommer med just den stressiga sorts miljö som jag blev sjuk av.
Ja, ni hör. Det är väldigt svårt.
Jag är extremt arbetsvillig och har varit en drömanställd för mina arbetsgivare. Ambitiös, lojal och kunnig. Det handlar inte om att jag inte vill jobba - tvärtom. Men jag vill ha ett jobb som jag inte blir sjuk av och där jag blir "lagom" engagerad. Gör det jag ska och gör det bra, tycker att det känns trevligt att vara där men sen kan jag koppla bort det när jag slutat för dagen.
Det måste ju finnas massor av människor som varit i liknande situation. Hur gjorde ni, när ni behövde byta bana men "inget" passade?
Tacksam för alla tips!