• Anonym (Villrådig)

Det finns inget som jag vill/kan jobba med

Jag har i många år jobbat inom journalistik och media och gjort ett mycket bra jobb - tills jag gick in i väggen.

Efter några turer fram och tillbaka med sjukskrivning, friskskrivning och att testa nya arbetsplatser och nya befattningar, står det tyvärr klart att jag inte längre kan eller vill vara kvar i branschen. Den passar mig inte längre. Jag är fortfarande duktig på det jag gör, men det är en negativ miljö för mig och de enorma förändringarna i branschen på senare år gör att det inte längre stämmer överens med hur jag vill arbeta.

Så jag har tvingats sadla om mitt i livet. Det är inget problem i sig, men problemet är att jag inte kan komma på något annat att göra. Alltså inget överhuvudtaget.

- Jag vill aldrig mer ha ett jobb som bara handlar om att jaga klick på nätet och där man kämpar mot tiden varje minut - och där kvaliteten får stryk för det. Eller där resultatet av ens jobb finns öppet för alla att kritisera.

- Jag vill inte arbetsleda andra eller ha någon form av chefsbefattningar. Det är för otacksamt och stressigt och för mycket ansvar till en förhållandevis låg län.

- Många har sagt att jag borde bli lärare, men det är helt uteslutet. Aldrig.

- Jag är extremt opraktisk. Jag kan tycka att det vore jätteskönt med ett praktiskt jobb som målare eller annan typ av hantverkare. Men jag är den mest ohändiga person jag själv känner.

- Jag har tänkt tanken på vissa högutbildade yrken, som tandläkare eller psykolog, där man får jobba med människor utan den stress som media innebär. Men jag kommer aldrig in på dessa program, jag har inte betygen eller behörigheten som krävs och jag har heller inte CSN så att det räcker.

- Allt jag är bra på och har kompetens för är tyvärr sånt som det är väldigt svårt att försörja sig på - eller som kommer med just den stressiga sorts miljö som jag blev sjuk av.

Ja, ni hör. Det är väldigt svårt.

Jag är extremt arbetsvillig och har varit en drömanställd för mina arbetsgivare. Ambitiös, lojal och kunnig. Det handlar inte om att jag inte vill jobba - tvärtom. Men jag vill ha ett jobb som jag inte blir sjuk av och där jag blir "lagom" engagerad. Gör det jag ska och gör det bra, tycker att det känns trevligt att vara där men sen kan jag koppla bort det när jag slutat för dagen.

Det måste ju finnas massor av människor som varit i liknande situation. Hur gjorde ni, när ni behövde byta bana men "inget" passade?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Det finns inget som jag vill/kan jobba med
  • Anonym (aaa)

Har du ens försökt prata med någon vägledare på AF eller någon annan slags jobbcoach? Det är nog steg 1 för att komma på en idé. 

• Anonym (Villrådig)
    Anonym (aaa) skrev 2023-10-08 11:28:54 följande:

Har du ens försökt prata med någon vägledare på AF eller någon annan slags jobbcoach? Det är nog steg 1 för att komma på en idé. 

Ja, tyvärr höll jag på att säga... vänt mig till både företagshälsovården och Arbetsförmedlingen för att diskutera detta. De var nog ännu mer förstörda av sina jobb än vad jag är. Lyssnade inte på vad jag sa, blev rekommenderad att testa precis de saker jag sagt inte funkade.

Därför jag tänker att det kanske vore mer inspirerande och hjälpsamt med historier från folk som genomgått liknande livsförändring och hittat rätt.
  • Anonym (Hmm)

Man måste inte vara händig för att ha ett praktiskt jobb. Titta igenom KY-utbildningar och liknande.

• Anonym (laidback)

Men kan du inte bli administratör/ekonomiassistent på något litet företag?
    Jag gissar att du har hyfsade kunskaper i Office?

Vår ekonomissa jobbar 80%, ekonomichefen gör allt "svårt", hon har aldrig jobbat övertid vad jag vet.

Ta emot lite utläggskvitton och vänd några fakturor och löner bara, hon jobbar hemifrån 2-3 dagar i v också.

• nnnnnnnn

YH / KY är en snabb väg till arbete eftersom de bara får starta om det finns brist på utbildade personer inom branchen.

Allt från drönarförare (UAS om du vill söka på det), lokförare, 3D-printare, ekonomiutbildningar, trädgårdsskötsel mm finns.
    Kanske hittar du något som är mer praktiskt, som du kan lämna när du går hem och inte ligger kvar och maler i huvudet, men som ändå inte är ett hantverk? Det är tex stor skillnad på att vara möbelsnickare där du själv ska svarva och att programmera en svarv som sedan gör det du programmerat in. Så även om du har tummen mitt i handen kanske du kan få maskiner att göra det du vill? Värt att testa för arbeten inom industrin brukar både ge bra betalt och vara enklare att lämna när man går hem!

• Anonym (,nöknKI)

Ekonom av ngt slag, administratör, medicinsk sekreterare. 

Men utan CSN är det nog inget idé då det ofta krävs någon form av utbildning iaf. 

Då kan jag istället rekommendera att bli elevassistent på en anpassad grundskola. Oerhört givande och inte alls lika stressigt som i grundskolan. 

Men så klart krävs det en del rätt ofta, i mitt tycke så får man dock tillbaka det i välbefinnande när man lyckas stötta en elev att ta sig framåt. 

• Anonym (Kn)

En ekonomikandidat skulle du nog ganska lätt kunna plugga dig till och sen ta något ?Ekonomiassistent-jobb? som någon skrev 😊 Dvs jag tror du kan bygga på din existerande utbildning Och inte behöva plugga 3 år.

Alternativt en kortare yrkesutbildning på samma ämne.

Ekonomi kan va lite stressigt om du har att göra med bokslut men det är inte varje dag. 

Annars HR, men det har blivit så populärt så kanske är tufft att ta sig in där. 

• Pehrmedh
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-10-08 11:22:02 följande:
    Det finns inget som jag vill/kan jobba med

Jag har i många år jobbat inom journalistik och media och gjort ett mycket bra jobb - tills jag gick in i väggen.

Efter några turer fram och tillbaka med sjukskrivning, friskskrivning och att testa nya arbetsplatser och nya befattningar, står det tyvärr klart att jag inte längre kan eller vill vara kvar i branschen. Den passar mig inte längre. Jag är fortfarande duktig på det jag gör, men det är en negativ miljö för mig och de enorma förändringarna i branschen på senare år gör att det inte längre stämmer överens med hur jag vill arbeta.

Så jag har tvingats sadla om mitt i livet. Det är inget problem i sig, men problemet är att jag inte kan komma på något annat att göra. Alltså inget överhuvudtaget.

- Jag vill aldrig mer ha ett jobb som bara handlar om att jaga klick på nätet och där man kämpar mot tiden varje minut - och där kvaliteten får stryk för det. Eller där resultatet av ens jobb finns öppet för alla att kritisera.

- Jag vill inte arbetsleda andra eller ha någon form av chefsbefattningar. Det är för otacksamt och stressigt och för mycket ansvar till en förhållandevis låg län.

- Många har sagt att jag borde bli lärare, men det är helt uteslutet. Aldrig.

- Jag är extremt opraktisk. Jag kan tycka att det vore jätteskönt med ett praktiskt jobb som målare eller annan typ av hantverkare. Men jag är den mest ohändiga person jag själv känner.

- Jag har tänkt tanken på vissa högutbildade yrken, som tandläkare eller psykolog, där man får jobba med människor utan den stress som media innebär. Men jag kommer aldrig in på dessa program, jag har inte betygen eller behörigheten som krävs och jag har heller inte CSN så att det räcker.

- Allt jag är bra på och har kompetens för är tyvärr sånt som det är väldigt svårt att försörja sig på - eller som kommer med just den stressiga sorts miljö som jag blev sjuk av.

Ja, ni hör. Det är väldigt svårt.

Jag är extremt arbetsvillig och har varit en drömanställd för mina arbetsgivare. Ambitiös, lojal och kunnig. Det handlar inte om att jag inte vill jobba - tvärtom. Men jag vill ha ett jobb som jag inte blir sjuk av och där jag blir "lagom" engagerad. Gör det jag ska och gör det bra, tycker att det känns trevligt att vara där men sen kan jag koppla bort det när jag slutat för dagen.

Det måste ju finnas massor av människor som varit i liknande situation. Hur gjorde ni, när ni behövde byta bana men "inget" passade?

Tacksam för alla tips!

Ok, då återstår endast ett alyternativ = Onlyfans.
    Obs! ironi.

Jag tänker ett informativt arbete.
  • Anonym (Villrådig)
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 23:19:57 följande:

Författare och skriva en bästsäljare.

Haha ja om det gick att garantera

Tack för tips alla!

Har börjat fundera på arkivarie, men vet inte om det finns behov. Det låter underbart att få jobba ostört i lugn miljö och få vara noggrann och ordningsam. Jag misstänker dock att jag skulle ledsna när jag inte får vara kreativ och skapande på något sätt.
Svar på tråden Det finns inget som jag vill/kan jobba med