• Anonym (Förälder)

11-åring utan intressen

Vet inte hur jag ska motivera hen till att hitta på saker. Brukar försöka hitta på något på helgerna åtminstone men det är svalt. Går vi på bio så blir hen uttråkad ganska snabbt, likaså på trampolinparken eller badhuset osv. Helst vill hen inte göra något särskilt än vara hemma, kolla på telefon, titta på tv och liksom bara hänga.
    Det äldre syskonet är tvärtom och väldigt driftig, har ett stort nätverk, hittar på allt möjligt och är väldigt självständigt.
    Hur kan jag få hen att engagera sig lite för något? Hen har en del vänner som kontaktar hen ibland och vill göra saker men barnet inte så suget.
    Tips? Tack!

• Svar på tråden 11-åring utan intressen
  • Anonym (Enkelt)

Ta bort skärmarna så kommer hen att vara mer intresserad av verkligheten.

• Anonym (r)

Behöver han inte återhämtningen hemma under helgen?

• Anonym (Signe)

Jag tycker att det absolut värsta man kan göra mot sitt barn är att tvinga dem ut för att hitta sociala sammanhang för att VI vuxna tycker det.
    Om barnet inte mår dåligt utan är nöjd med tillvaron så låt hen vara. 

Om hen däremot visar tecken på nedstämdhet, oro eller helt plötsligt blir ilsk ( ett nytt beteende alltså) så är det legitimt att kolla upp vad som ligger bakom.
    Alla barn är olika, det finns extroverta barn och mer introverta barn och en del barn är högkänsliga och gillar att ha lugn och ro om det blir för många intryck. Kanske dina  barn stämmer in på något? Även i samma familj är vi olika lagda.
    En sak också, fritidsintressen kan också vara inom IT allt är inte sport. 

Du säger att ditt barn har en del kompisar och att dem hör av sig fast ditt barn är ointresserad, antar att ditt barn söker andra utmaningar.
    Min dotter är något äldre och det tog ett tag innan hon hittade likasinnade,hon vill ha utmaningar och utmanas både intellektuellt och socialt. Hon tröttnar snabbt på slentrian och saker utan mening. En tanke bara. 

• Anonym

Men sluta försök förändra ditt barn
    Sluta jämför med syskonet
    Att du förmedlar att barnet borde vara på annat sätt kan skada ditt barn
    Människor är olika

Svar på tråden 11-åring utan intressen