• Pappan844

    Vad är det för människa ?

    Hejsan!

    Valde att lämna min gravida ?tjej? för någon vecka sedan och har i skrivande stund hittat ett nytt boende för mig och dottern. En resa som kort och gott kan likna ett rent helvete. Berättar jag bara en bråkdel om vad som hänt så står folk med munnen öppen och vet inte vad dom ska tro, känner någon igen sig i situationen så får ni gärna skriva en rad eller två. Saker som jag fått uppleva riktade mot mig sista 7 veckorna är någon form av härskarteknik.

    - Har  blivit förminskad hemma inför barnen
    - Osynlig
    - Undanhållen information
    - Förlöjligad

    Jag och tjejen 39/36 träffades i början av året och det slog gnistor relativt fort, inom loppet av nån månad hade vi flyttat ihop, Vi hade sedan tidigare varsitt barn på 9/8 år. En tjej och kille, Dom gick väldigt bra ihop till en början tills vi efter en tid tillsammans misstänkte att hennes son har ADHD, min dotter orkade på sikt inte med grabbens överaktivitet och det som i början var kul blev för mycket för henne. Ska även tillägq att jag har min dotter varannan vecka. Det var full rulle från det att han vaknade 06.00 till han slöt ögonen på kvällen. 


    Blev mycket tjafs kring detta hemma och lite incidenter mellan barnen, Problemet blev dock mycket värre då min tjej redan något tidigare gjorde skillnad på barnen. hennes son har aldrig haft en fadersfigur i bilden, Även fått en dålig uppfostran, Bortskämd mm, Van att få sin vilja igenom mm medans min dotter har fått en god uppväxt med bra värderingar. Varje gång han drog igång någon skit här hemma så valde min tjej alltid att ta sin sons parti och skydda honom, Aldrig någonsin tillrättavisade hon honom när han gjorde fel. Minns en incident extra tydligt, Vi var på djurparken och hade gjort saker som hennes son ville göra. Min dotter säger då efter några timmar ? Kan vi inte göra något som jag vill göra också ? ? Hon får då till svars från grabben ? Håll käften din jävla snorunge? från ingenstans kommer den kommentaren och grabbens mamma står bakom och säger inte ett ord! Hon hör honom säga det här till min dotter men bryr sig inte, Trots att jag tittar på henne och frågar vad är det för attityd ?? Och gestikulerar till henne ?ska du ta tag i det här?

    det här var en incident av väldigt många, men tillvägagångssättet är detsamma. Han gör fel, får ingen tillsägelse och det går bara i en cirkel. Jag kunde ju såklart inte stå passiv efter ett tag och utan satte ner foten mot hennes grabb, Vilket såklart slutade med att jag blev påhoppad av tjejen som skulle ta sin sons parti. Blev mycket bråk kring det här under följande veckor. Upplevde också tjejen som att hon helt saknade nån form av empati för andra än sig själv och sin son. Heller ingen form av självinsikt för hon var duktig på att start bråk med mig för absolut ingenting, Vi hade kunnat avvärja mängder med bråk om hon bara hade stannat upp i stunden och tänkt efter vad hon kunde gjort annorlunda.

    Nu kommer den värsta biten, Mitt i allt det här blev hon även gravid, Vet ni vem hon visade gravidtestet för först ? Sin son, Har efter en tid med henne insett att det är han som var mannen i huset och inte jag. Iom att dom två bara varit med varandra i 8 år har dom enligt mig utvecklad nån sjuk relation till varandra, Jag förstår bandet mellan en förälder och ett barn, Så ta inte detta som någon form av avundsjuka, Jag förstår att det är fokus på barn/aktiviteter och att man får ta tillvara på den tiden som finns kvar för varandra. Men om jag säger att hon från 06.00 till 20.30 la all sin vakna tid på honom så kanske ni förstår, Vardag som helg spelar ingen roll. Dom sover ihop, dom duschar ihop nakna båda två, han 8 och hon 36. Har tagit det med många andra och dom tycker inte det är normalt alls. Vi fick ingen tid över till varandra alls, Kunde ibland få lite tid över till sex och nån film men mer än så var det inte. När vi lagt oss så var det garanterats att hennes unge kom in till oss under natten för han vaknade varje natt och kröp ner hos henne.

    Bortsett från det jag nämnt ovan så började hon förändras under graviditeten, Första veckorna var riktigt mysiga, Vi gick till MVC och skrev in oss och gjorde även ett KUB test, Men så fort hon fick på papper vecka 13 att allt såg bra ut med barnet och den kritiska perioden för missfall hade passerat så blev hon mer och mer ilsken här hemma, hormoner?? Jag vet ärligt inte, Men mycket av det hon gjort både tidigare och efteråt kan inte förklaras med hormoner?

    Det blev några incidenter till efter det här där hon förminskade mig inför sin som en dag där dom pratade om barnet när jag var i rummet, Grabben ställde nån fråga till henne och frågade ? Tänk om barnet blir lite konstig när det kommer ut ? Nej svarar hon då det beror på hur man uppfostrar det, och Jag har ju dig till hjälp med det sedan, Hon säger alltså det här till sitt barn framför mig och jag är helt uträknad ur ekvationen? Efter det här går våran relation rejält utför, Hon mörkar graviditeten för mig och undanhåller information om när ultraljudet ska vara, hon bjuder heller inte med mig på det. Hon börjar hota mitt ex med att skada henne eller skicka någon på henne för att skada henne, Tar ner tavlor på min dotter hemma, Tag bort saker från min dotters rum, Blev fysiskt aggressiv här hemma och uttalade både dödshot och det n önskan om att jag skulle begå självmord. Börjat baktala mig och hitta på lögner till sina nära Kollegor, Vänner och Familj. 


    jag fick som sagt nog efter det här och valde att lämna relationen och nu sitter vi i samma lägenhet tills vi flyttar, Pratar inte med varandra och nu vägrade hon även betala en del av våra gemensamma månadsutgifter, Bredband, El mm 

    Känns mer och mer som man bara blivit utnyttjad som en spermadonator.

    Vad är det för människa som gör en sån här vändning ??

    Om 3 veckor flyttar jag ut, Men såg även att hon här hemma började packa ner saker igår. Har jag lite tur kanske hon drar först.

    Sen har vi allt det här med det kommande barnet också, hon är i vecka 20 nu men hade gott om tid på sig att göra en abort tidigare men det ville hon absolut inte, Hennes tanke var även att söka ensam vårdnad först men det sa hennes familj att det kunde hon glömma. Barnet är beräknat till 28feb-24 

    Och några rättigheter har man inte heller har jag fått till mig när jag sökte information från familjerätten. Fick inte gå på ultraljudet och lär inte heller få delta vid förlossningen, 

    Någon som varit med om något liknande ??

    Inte bara killar som kan vara svin verkar det som, Finns en del galna tjejer därute med.

  • Svar på tråden Vad är det för människa ?
  • Anonym (Hmm)

    Nej, du har tyvärr inga rättigheter här. Däremot har det kommande barnet rättigheter när det har fötts, t ex umgängesrätt med dig. Det betyder att mamman inte kan neka umgänge mellan dig och barnet. Hon måste också hålla dig löpande informerad om saker som rör hälsa, förskola när det blir aktuellt mm mm. Allt som är viktigt i barnets liv helt enkelt. Gör hon inte dessa saker är risken stor att hon skulle förlora vårdnaden till dig om du skulle stämma henne. Jag har nyligen läst några tingsrättsprotokoll där pappan misshandlat både mamma och barn och ändå fått full vårdnad (!) för att mamman har missat att informera pappan. Det har ansetts att pappan har varit den som bäst kunnat hålla den andra föräldern informerad. Så till och med när det gäller våld mot barnen har vårdnaden ändå gått dit! Jag berättar detta så du ska förstå vilken kraft du har bakom dig om det visar sig att mamman motarbetar umgänge och information.

    Nu när du snart ska flytta ut så måste du också se till att säga upp alla abonnemang som hör till hemmet och som står i ditt namn.

  • Anonym (Anonym)

    Oj vilken sits du hamnat i, nu har jag bara din bild av det hela men utifrån den så verkar son och mamma utvecklat någon slags medsjuklighet (ordet finns eg inte men innebär ungefär samma sak som när anhöriga blir medberoende vid missbruk). Vet inte om sonen har problem att duscha, vilket kan vara vanligt med NPF men då kanske vanligare vid autismspektra. Annars känns det kanske inte helt normalt att alltid duscha naken med sin 8-åring. 
    Av det du beskriver känns det som att hon lägger alldeles för stort ansvar på en 8-åring samtidigt som hon accepterar beteenden som inte är önskvärda hos en 8-åring. Gällande situationen du beskrev när han blev otrevlig mot din dotter så kan det vara att inte där och då ta diskussionen med sonen då miljön i sig kan innebära ett ännu större utbrott. Däremot hade hon kunnat stötta din dotter på ett helt annat sätt och ändå visa att hon intr tycker sonens beteende är okej.

    det du beskriver i slutet hur hon beter sig kring ert kommande barn är verkligen inte ok. Har du pratat med socialtjänsten vad du har för rättigheter som blivande pappa? När väl barnet är ute så blir det ju lite annat men vet inte hur det funkar så länge hon är gravid? Det går ju alltid att göra orosanmälningar till Soc och det kanske är läge för en sådan då hon inte verkar må bra? 

  • Jemp

    Rörig sits. En kommentar bara om vårdnaden: hon behöver inte söka ensam vårdnad utan det får hon automatiskt om hon inte skriver under för gemensam. 

  • Jemp
    Jemp skrev 2023-10-07 10:22:35 följande:

    Rörig sits. En kommentar bara om vårdnaden: hon behöver inte söka ensam vårdnad utan det får hon automatiskt om hon inte skriver under för gemensam. 


    Är ni inte överrens får du sedan lov att stämma henne på vårdnaden. 
  • Spucks

    Stackars barn - ni är ju knäppa båda två! Du låter som att det är bara hon det är fel på, samtidigt flyttade du ihop med en kvinna och ett barn du knappt kände och drog ditt eget barn med i detta.

  • Tow2Mater

    Du kommer sannolikt måsta dra det till rätten för att få halva vårdnaden av ditt barn. Se till att träffa det ofta när det föds.  Börja samla bevis redan nu, och skaffa ett bra juridiskt ombud, låt inte tiden bara gå, det låter som du kommer behöva besvis för att kanske senare söka ensam vårdnad p g a hennes olämplighet som förälder.

  • Anonym (..)

    Trist att ni flyttade ihop så snabbt. Det vanliga är att man tar det lite lugnare, speciellt när det redan finns barn med i bilden. Då hade du antagligen hunnit få en mer realistisk uppfattning om hur ert liv skulle bli gemensamt. Så ja, lite " I told you so", men så ser jag det. Att ni dessutom hann skapa ett nytt barn undrar jag hur planerat det var? 
    Är du en sån person som liksom sveps med när andra har idéer? 

    Bra iaf att du tog ditt förnuft till fånga, för ditt äldre barns skull. 

    Som någon redan skrivit kan du säga upp abonnemang och annat som står i ditt namn men som du inte ska ha kvar när du har flyttat. Hon får ordna nya abonnemang på det hon vill ha. 

    Du kan redan innan barnet fötts ta kontakt med jurist för rådgivning runt hur du ska hantera situationen, så att du är förberedd på vad som är möjligt och inte. Finns ofta ett gratis rådgivningstillfälle i hemförsäkringen (dvs den du har för ditt nya boende sen). 

  • Anonym (qwerty)

    Du beskriver henne som om det är Dudley från Harry Potter hon har hemma, samtidigt är det ett barn med NPF som hon hanterat som ensamstående i 9år. Hon vet nog vilka strider som är värda att ta och inte. Att de duschar ihop kan ju faktiskt vara behövligt eftersom det handlar om hygien, likaså mardrömmar mm. Att hon säger till sin son att han ska hjälpa henne uppfostra är ju enormt positivt eftersom hon ger honom ett ansvar och vill att han ska känna sig delaktig i sitt syskons liv så han inte blir sur och avundsjuk på bebisen.

    Du däremot låter sur och avundsjuk på hennes relation med sin son. Du har haft en helt annan situation med din dotter och har henne halvtid, medan denna tjej inte verkar ha haft möjlighet till den sorts avlastning. Klart som korvspad att de har skapat en symbios för att klara vardagarna då. 

    Du säger att ni inte har "nåååågon tid tillsammans" men du måste iaf haft 15 sekunder att kunna göra henne gravid. Så det låter som du är den med gravidhormoner och som letar drama.

  • Anonym (An)

    Förstår att det är en tuff sits. 


    Det är svårt att komma med råd och tankar då det så klart bara är din sida som syns här och den saknar lite info känns det som.

    Som fler säger så är det klokt att avvakta lite när man flyttar ihop om det är barn inblandade, men det är lätt att vara efterklok och svårt att tänka förnuftigt när allt känns rosenrött.

    Att hon duschar med sin son, ja det låter väl inte helt vanligt i den åldern men som fler nämnt kanske hon behöver/har behövt göra det pga hans diagnos. Finns vissa barn som fortfarande  sover med sin förälder i den åldern. Har du frågat varför han inte duschar själv?


    Att hon inte säger åt sonen, har dåligt med regler är något jag tror är rätt vanligt hos ensamstående föräldrar med dåligt samvete(alltså inte hos alla ensamstående). Det är jobbigt att leva med det, framförallt om två barn bor ihop och bara den ena får regler att förhålla sig till och tillsägelser om den missköter sig. I slutändan är det ju hennes son som förlorar på det då han kan bli odräglig av det.
    Du skriver även att hon är dålig på att diskutera saker i stunden. Har du provat att vänta och ta det lite senare när hon är lugn? Vissa människor är svåra att prata med i stunden och har oftare vettigare och trevligare saker att säga om man tar det dagen efter eller så.

    Jag tycker det är konstigt att hon berättade om graviditeten för sin son först, vad sa hon när du frågade varför?

    Däremot så tänker jag att det är rätt att hon försöker involvera sonen i det, ge honom ansvar och få känna sig stor, så gör jag också med min som ska bli storebror och det har ju inget med pappan att göra utan att han dels ska förstå att lillebror behöver hjälp och att han kan hjälpa lillebror och att han är en del i det hela.

    Det konstiga är ju framförallt det som händer efter KUB. Att du inte får följa med på bokade tider och hot mot ditt ex. Här måste ni ju ha pratat om det som händer, vad säger hon, varför gör hon så? Kan du minnas nåt annat som hänt som dragit igång det? Har hon inte nämnt nån orsak?
    Beteendet känns väldigt märkligt. Det är ju väldigt konstigt att bete sig så istället för att ta upp hur man känner och avbryta förhållandet. Har hon tidigare historia av depression eller liknande? Eller har du misstänkt att hon också har adhd? Tänker om graviditeten utlöst nåt. Det ska ju rätt mycket till för att man ska slänga ut pappan när man är gravid.

  • Anonym (Öööh?)

    Flyttar man ihop med en uppenbar diagnosmorsa på en månad och sen har oskyddat sex, ursäkta mig men det är hög skyll-dig-själv-faktor på den.

    Bra ändå att du har flyttat från röran, men det ofödda barnet kommer ju att bli problem.

    Tänk så spännande ditt liv blir sen när avundsjuke brorsan kommer att psyka ur och kanske försöker skada bebisen eftersom han har haft hela mammas uppmärksamhet tills dess. Eller bara skadar den genom för våldsam lek.

    Hur i hela helvete tänkte du?

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Hemsk sits TS, men HUR kunde ni flytta ihop så fort? Och dra in era barn i denna röra!

    När man är förälder kan man inte bara tänka på sig själv, hur kär eller kåt man än är. Självklart kan man träffa en ny partner, men man TAR DET LUGNT.

    Nu ska du ha barn med en psykomorsa, som du inte ens har känt ett år. Ja herrejävlar.

    Bra i alla fall att du har räddat din dotter från detta, hon ska inte behöva leva i det där. Hoppas att kvinnans son får den hjälp han behöver. Han behöver både hjälp och gränser.

    Men man undrar ju hur det kommer att bli för bebisen i det hemmet
    Du kanske kommer att få rycka in TS. Det är ditt ansvar lika mycket som hennes.

  • Anonym (Ui)

    Bra att du prioriterar din dotter!

    Se till att ni har gemensam vårdnad, annars får du inga föräldradagar och hon kan flytta vart hon vill. Kanske behöver du be soc om hjälp att få igång umgänget, det är mycket viktigt. 

    Dokumentera allt exet gör och säger. Ha bara kontakt via sms som du sparar. Eventuellt filma och spela in saker. Det kan du kanske behöva längre fram. 

Svar på tråden Vad är det för människa ?