• Anonym (Ledsen)

Abort, tvillingar

Hej!

Känner att jag behöver få skriva av mig och kanske få lite kontakt med människor i samma sits. Jag är oönskat gravid, trots preventivmedel. Är tidig i vecka 5. Hade hoppars på att få göra en medicinsk abort i hemmet men igår på VUL framkommer det att det är en tvillinggraviditet. Så de vill att jag ska genomgå aborten på sjukhus. Den är inbokad på torsdag, är då i vecka 6+2.

Allt det här är fruktansvärt läskigt och jag mår så dåligt av att gå gravid i flera dagar till. Jag har läst flera skräckhistorier och skrämt upp mig rejält. Kommer aldrig våga ha sex igen :( att det är två foster gör saken bara värre.

Beslutet att göra abort är jag väldigt säker på men det känns så obehagligt att genomgå allting. Utöver det tycker jag redan att jag fått en mage (men det är väl omöjligt), större bröst, värk i magen hela tiden och illamående av och till.

Är det någon här som ska göra abort i närtid? eller som har gjort nyligen? Berätta gärna era erfarenheter! Om någon har erfarenhet av att göra abort med tvillingar tar jag tacksamt emot den berättelsen. Försöker intala mig själv att det är positivt att jag är tidig i graviditeten, men ja?

• Svar på tråden Abort, tvillingar
  • Anonym (Erfarenhet)

All styrka till dig!
    Att genomgå en abort är väldigt tufft på många sätt, men om du känner dig helt säker i ditt beslut så kommer du förmodligen vara lättad, men kanske även ledsen. Planera redan nu att boka in samtalstid efter, för det är mycket känslor och hormoner som spökar sen! 

Jag har genomgått abort både i hemmet och på sjukhus. Hade sån ångest för att behöva ligga inne på sjukhus. Men jag blev så väl omhändertagen och kunde få smärtlindring och medicin mot illamåendet vilket jag fick lida igenom hemma - då låg jag på toagolvet och visste inte vart jag skulle ta vägen.

Den som jag genomförde på sjukhus var egentligen en önskad graviditet, men som jag inte kunde behålla och jag mådde skitdåligt psykiskt efteråt. Kroppen återhämtade sig snabbt, jag fick väldigt mycket stöd när jag låg inne, personalen var jättesnäll. Dock fick jag mjölk i brösten några dagar efter vilket gjorde väldigt ont eftersom det blev som mjölkstockning, men hjälpte med massage och värme.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2023-10-06 19:21:58 följande:

All styrka till dig!
    Att genomgå en abort är väldigt tufft på många sätt, men om du känner dig helt säker i ditt beslut så kommer du förmodligen vara lättad, men kanske även ledsen. Planera redan nu att boka in samtalstid efter, för det är mycket känslor och hormoner som spökar sen! 

Jag har genomgått abort både i hemmet och på sjukhus. Hade sån ångest för att behöva ligga inne på sjukhus. Men jag blev så väl omhändertagen och kunde få smärtlindring och medicin mot illamåendet vilket jag fick lida igenom hemma - då låg jag på toagolvet och visste inte vart jag skulle ta vägen.

Den som jag genomförde på sjukhus var egentligen en önskad graviditet, men som jag inte kunde behålla och jag mådde skitdåligt psykiskt efteråt. Kroppen återhämtade sig snabbt, jag fick väldigt mycket stöd när jag låg inne, personalen var jättesnäll. Dock fick jag mjölk i brösten några dagar efter vilket gjorde väldigt ont eftersom det blev som mjölkstockning, men hjälpte med massage och värme.

Tack snälla för ditt svar! Nu känns det lite bättre att göra det på sjukhus. Starkt av dig att ta dig igenom båda, fruktansvärt när den ena egentligen var önskad. Får jag fråga vilka veckor du var i?
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-06 20:04:51 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Nu känns det lite bättre att göra det på sjukhus. Starkt av dig att ta dig igenom båda, fruktansvärt när den ena egentligen var önskad. Får jag fråga vilka veckor du var i?
    Jag hoppas verkligen att det kommer kännas okej i slutändan. Den jag gjorde hemma var som du typ, kommer inte riktigt ihåg. Men fick veta att jag var gravid när jag var på semester och fick tid ca 1,5 vecka efter jag kom hem, så runt vecka 7 har jag för mig, den på sjukhus var i vecka 14. 

Smärtan var jämförbar i båda. Så tidigt som v 7-8 behöver man inte heller, vad jag upplevde iaf, vara orolig för att det ska finnas något att se, i vecka 14 var det verkligen det. Men personalen på sjukhuset var med hela utrivningsförloppet, vet inte om det är likadant på alla ställen, men de ville att man skulle få aborten i en "potta " typ för att hålla koll på mängden blod mm. Och vill man inte se så går de bara iväg och man behöver aldrig spola ner i toaletten vilket jag också tyckte kändes som en lättnad. 

Jag blev väldigt dålig i magen av tabletterna och tror det är vanligt, så ett tips är att inte äta sånt som lätt kommer ut/upp....
  • Anonym (eooeddöe)

Jag har gjort två "aborter" (skriver så eftersom det var önskade och planerade graviditeter som blev uteblivet missfall, dvs kroppen startade inte missfallet av sig själv, men det görs på samma sätt som en vanlig abort. Jag fick göra dom med bara en mens mellan), båda hemma, och det gick jättebra. För min del var det inte mer än mensvärk efter jag tagit Alvedon och Ipren. Jag fick lite feber och frossa vid ett tillfälle båda gångerna, men det gick över snabbt. Jag kände båda gångerna en stor lättnad i att få starta processen eftersom kroppen inte gjorde det själv (kanske om jag väntat men det ville jag inte). 

Processen ser förstås olika ut för alla men lika gärna som att det blir jobbigt så kan det vara lindrigt.

• Anonym (Sammarädsla)

Hej! Hur har det gått för dig?
    Jag ska göra en abort på torsdag och är så rädd att det ska vara tvillingar då jag har så starka graviditetssymptom... Gjorde dem en medicinsk ändå eller blev det skrapning? Kram på dig!

Svar på tråden Abort, tvillingar