• Anonym (Jag)

Får panik av hans inredningssmak

Bor tillfälligt hos min pojkvän medan jag söker lägenhet i min hemstad. Tanken är att han ska flytta med sen, men ju mer vi pratar om det ju mer tvekar jag. Det är flera saker, men hans SMAK ger mig ärligt panik. Jag har sett så fram emot att få inreda i min egen stil, men ju mer han säger av vad han vill ha... alltså NEJ. Det är så fult det mesta av det.

Någon som varit i liknande sits? Vad gjorde ni? Jag älskar honom, men seriöst... hans smak tar bort mycket av glädjen med flytten.

• Svar på tråden Får panik av hans inredningssmak
  • Anonym (olika barn)
    Anonym (Vera) skrev 2023-10-07 13:26:05 följande:

Har du funderat över möjligheten att han driver med dig eller testar dig? Om han helt plötsligt kommer med orimliga förslag som en Coca-Cola kyl som inte liknar något han har nu i sitt egna hem som han själv inrett då låter det som han skämtar med dig på ett elakt sätt. 

Mina fördomar säger att max en promille av män skulle ens komma på tanken, så raffinerade är de inte.
  • Anonym (S)

Det är så blir man sambo så får man lära sig acceptera varandras saker man ogillar.🙂 Finns flera saker här hemma jag ogillar också men jag har helt enkelt accepterat det. För kärleken är så stark till min sambo att jag vill behålla honom. Finns saker i hemmet som är mitt som sambon inte gillar heller. Vi hr aldrig bråkat om saker i hemmet. 

En gång i tiden bodde min pappa med en ragata som styrde hemmet helt och hållet förutom garaget. Jag hade en gitarr jag inte ville ha och pappa ville ha den så jag gav den till honom. Han blev glad och senare kom hans tjej in i rummet och sa "den där får du inte ta hem" Då gav pappa sig och jag sa att det är klart du ska ha den, du vill ju ha den. Du bor ju också där. Men fick sälja gitarren istället. Det där beteendet tycker jag är helt sjukt. I ett samboförhållande bör inte ena vara en diktator som bestämmer allt. 

Antingen är ni särbos eller så respekterar ni varandras olika smak och bda får inreda. 

• Goneril

En sak vi ska vara mycket tacksamma för, vi som bor i Sverige, att vi har ett stort urval av möbler, mattor, textilier och konst, allt utefter plånbok och smak. Jag har erfarenhet av andra länders inredning, särskilt forna Östtyskland och även Västberlin.

Oavsett om man rörde sig i Öst eller Väst såg alla gardiner likadana ut. Alla fönster i hyreshusen var identiska, spetsgardiner som täckte fönstren till hälften och sedan längder vid sidorna i nån sorts brokad. Köksmöbler fanns oftast inte utan man åt i vardagsrummet, hopkrupen i soffan, obekvämt är förnamnet.  Nu var detta längesen, men tyvärr, tyvärr, det är inte bättre nu. Fula tunga bruna skåp som i och för sig behövs eftersom där inte finns några garderober att tala om, men med en stor soffgrupp och de stora skåpen kunde man knappt röra sig i rummen. Ja, och så alla kuddarna med fransar och alla porslinsfigurer, överallt. Alla tyska hem jag besökt, och det är många, ser likadana ut. Inneskor existerade inte, i bästa fall gick folk i strumplästen eller också klev de runt i ytterskor.

Tack, vår härliga skandinaviska minimalistiska inredningsstil, tack Svenskt Tenn, , tack Bruno Mattsson, Källemo och tack även Ikea (förvaring och bokhyllor, inte soffgrupper). 

• Anonym (Brrr)
    Anonym (Kvinnan inreder) skrev 2023-10-07 08:11:48 följande:
    :) Ok. Utan kvinnor att ta hänsyn till hade mitt hem sett ut såhär: Tapeter som ser ut som stenmurar i alla rum utan badrummet. Sköldar och svärd på väggarna istället för tavlor, eller jo en enda tavla. Trädgårdsmöbler istället för köksbord, vardagsrumsbord, köksstolar och bekväma solstolar i vardagsrummet. Någon slags korgmöbelsoffa istället för riktig soffa. En enda tavla och den en inramad plansch på en bild av Kung Karl XIIs likfärd över tv:n. En riktig soffa, sliten tygsoffa och en grill på balkongen (fast man inte får) Inga blomsterlådor på balkongen. Inga blommor/krukväxter någon stans alls. Halva sovrummet är en bänkpressställning, skivstång och vikter, hantlar och ett chinsräcke. En hängmatta istället för säng. Badrummet är kaklat svart på golv, väggar och tak.

Kylskåpet innehåller öl, mjölk och ägg. Frysen är fläskkotletter, fryspåsar med potatiskroketter, "sommargrönsaker" och "hallon/blåbär" - mix. Skafferiet har mer öl, makrill i tomatsås på burk och knäckebröd. 

För övrigt så verkar du vara singel. Jag tror att hemmet är en viktig bit för att kunna attrahera en tjej. Ser en tjej en mans hem där det ser ut som att han inte bryr sig så tror jag det är en ledtråd till att förhållandet blir så också, dvs allt ansvar hamnar på henne vad gäller sociala relationer, trivsel osv. Inte många tjejer som är redo att axla rollen som mamma för en vuxen man, eller ta över ansvaret för hemmet.

Har du däremot en stil som handlar om en annan smak, men det ser ut som du bryr dig är en helt annan sak, neonskyltar, svärd på väggen, kitsch. Men Trädgårdsmöbler i köket skrämmer nog bort de flesta.

Såg något avsnitt i bonde söker fru för hundra år sedan. Killen hade 4 brudar, hemmet var en kvarleva från hans föräldrar utan uppdatering, alla tjejer valde till slut att gå därifrån. Hans polare försökte trösta och menade att "vi trodde ju att det här bensäkert skulle fungera" Såg dom dra i saker med avsmak. Dom var nog inte sugna på att axla en föräldraroll är min tolkning. 

• Anonym (olika barn)
    Anonym (Brrr) skrev 2023-10-07 22:52:12 följande:

För övrigt så verkar du vara singel. Jag tror att hemmet är en viktig bit för att kunna attrahera en tjej. Ser en tjej en mans hem där det ser ut som att han inte bryr sig så tror jag det är en ledtråd till att förhållandet blir så också, dvs allt ansvar hamnar på henne vad gäller sociala relationer, trivsel osv. Inte många tjejer som är redo att axla rollen som mamma för en vuxen man, eller ta över ansvaret för hemmet.

Har du däremot en stil som handlar om en annan smak, men det ser ut som du bryr dig är en helt annan sak, neonskyltar, svärd på väggen, kitsch. Men Trädgårdsmöbler i köket skrämmer nog bort de flesta.

Såg något avsnitt i bonde söker fru för hundra år sedan. Killen hade 4 brudar, hemmet var en kvarleva från hans föräldrar utan uppdatering, alla tjejer valde till slut att gå därifrån. Hans polare försökte trösta och menade att "vi trodde ju att det här bensäkert skulle fungera" Såg dom dra i saker med avsmak. Dom var nog inte sugna på att axla en föräldraroll är min tolkning. 

Nej, om man själv bryr sig är det lite roligare med en man som kan ha en åsikt om Vasarely vs Kandinsky eller Yrjö Edelman, Alexius Huber och Anders Österlin utan att behöva googla sig blå först.
  • Blue Waffle
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-06 17:32:41 följande:
    Får panik av hans inredningssmak

Bor tillfälligt hos min pojkvän medan jag söker lägenhet i min hemstad. Tanken är att han ska flytta med sen, men ju mer vi pratar om det ju mer tvekar jag. Det är flera saker, men hans SMAK ger mig ärligt panik. Jag har sett så fram emot att få inreda i min egen stil, men ju mer han säger av vad han vill ha... alltså NEJ. Det är så fult det mesta av det.

Någon som varit i liknande sits? Vad gjorde ni? Jag älskar honom, men seriöst... hans smak tar bort mycket av glädjen med flytten.

Skaffa en 3a, så får han en "mancave" där han får inreda själv med allt kitsh och du tar och inreder resten av lägenheten.
    Funkade superbra för mig och min pojkvän, numera make.
  • Blue Waffle
    Core skrev 2023-10-07 14:21:48 följande:

Vi var och är olika. däremot har vi med åren smält ihop det till ett riktigt bra samarbete där vi tolererar varandras stil. Folk blir ofta imponerade av vår stil, vi har haft reportage hemma också.

Hon sätter grunden med ljust, varmt, mjukt och nordisk minimalism , medans jag ofta är den som styr volymer, möblering, sätter höjder på allt och så får jag slänga In detaljer som helt bryter hennes mönster, här och där, det blir inte dominerande alls men bryter hennes stil med kontrast.

Vi har gemensamt att vi gillar högkvalitativ inredning och lägger gärna pengar som innebär att vi har saker i all evighet, inga jävla rustakrukor som byts ut efter två åt.

Samma i vårt förhållande. Vi skulle byta ut soffkuddarna nu och det blev en lång diskussion i hur vi skulle välja och balansera färg/stil/tidsanda mm jämfört med kuddarna vi haft. Det var riktigt roligt att ha en samarbetsövning där vi bägge blev mycket nöjda. Samtidigt som man omgärdas av andra människor och ens ungar som mumsar banan vid sidan om..
    Har en helt fantastisk tapet hemma i vardagsrummet, var enormt tveksam till den först, men när den kom på plats var den helt perfekt för rummet och varje gång folk påpekar hur fin den är så ser jag alltid till att nämna att det var maken som valde ut den för att han ska få ta åt sig äran för att han hade sådan bra vision för rummet. Samarbete är ju liksom nyckeln för att få ett förhållande att fungera, även om man inte har exakt samma smak så får man hitta kompromisser och balansera det man gillar med varandras önskemål.
  • Anonym (Jag)
    Blue Waffle skrev 2023-10-08 12:15:20 följande:
    Skaffa en 3a, så får han en "mancave" där han får inreda själv med allt kitsh och du tar och inreder resten av lägenheten.
    Funkade superbra för mig och min pojkvän, numera make.
    Det kommer inte ens finnas möjlighet att ge alla barn egna rum. En man cave kan han se sig i stjärnorna efter. Vi är inte 20-nånting, långt ifrån.
  • Anonym (nklönö'pho)
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-06 18:07:01 följande:
    Vi är vuxna med råge båda två, men jag har aldrig bott ensam tidigare

Jag vet så väl hur du känner det! 

Jag har inte heller bott själv innan, ensamstående med barn ja, men då fick man ju inreda därefter också, dels pga dålig ekonomi och dels så att barnen skulle kunna få vara överallt. 

Nu är mina barn stora så nu lägger sig den som bor hemma i ibland, men hon har iaf bra smak. 

;Min man, som jag är särbo med, har en hiskeligt ful möbel som han absolut ska ha kvar. Jag är ok med det om jag får måla om den, samma färg som den är i nu funkar, men den är så avskavd och ful med fula handtag nu så jag baxnar. Och enda stället, just nu, är att ha den i vardagsrummet! 

Nej, ska vi bli sambos igen då måste det finnas ett extra rum till hans hobby och hans möbler som han promt vill ha kvar. 

Kan säga att jag inte alls vill vara i hans lgh trots att den ligger så himla fint och mysigt. Lgh i sig är ochså helt underbar. 

Men han har NOLL intresse för inredning och jag får absolut inte hjälpa till, han ska minsann klara sig själv säger han. Därför har han nu ett lakan som 'gardin' eftersom han inte orkade greja med gardinstång då hållarna som tidigare hyresgäst satt upp trillade ner pga dåligt fäste. 

Han har möblerat superkonstigt, med sin fula möbel i centrum och soffan uppknökad i ett hörn, en alldeles för lång och låg tvbänk som sticker ut över kanten och så två byråer i en helt annan stil än det andra. 

Soffa, tvbänk etc är inte fula eg, men de matchar inte och är som sagt uppkörda i hörnen allihop. Det ser hel märkligt ut. 

• Blue Waffle
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-08 15:18:44 följande:
    Det kommer inte ens finnas möjlighet att ge alla barn egna rum. En man cave kan han se sig i stjärnorna efter. Vi är inte 20-nånting, långt ifrån.
    Vilka "alla barn"? I ts står det att du bor hos honom i väntan på egen lägnhet, några barn nämns inte.

Det låter ju som ni inte ska bo ihop helt enkelt om ni inte ens kan enas in inredning.
  • Anonym (Jag)
    Blue Waffle skrev 2023-10-09 11:04:58 följande:
    Vilka "alla barn"? I ts står det att du bor hos honom i väntan på egen lägnhet, några barn nämns inte.

Det låter ju som ni inte ska bo ihop helt enkelt om ni inte ens kan enas in inredning.

Har inte sagt att barn inte finns med i bilden heller, såg inte hur det skulle vara relevant för tråden. 

• tankfull
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-09 11:10:23 följande:

Har inte sagt att barn inte finns med i bilden heller, såg inte hur det skulle vara relevant för tråden. 

Gör det inte! Flytta inte ihop! Har han så ful smak så är ni för olika. Satsa på dig själv och barnen och vill han inte vara särbo så skippa honom. Du känner i din mage att detta är fel så följ den känslan.
  • Anonym (E L)

Kan relatera. Min kille har SÅ mycket saker. Hans hem är överbelamrat med grejer. Inte orimliga saker eller så att han har ett hoarderbeteende men han har bott i hus och bor nu i lägenhet, som uppenbart är för liten. Det är köksmaskiner, musikanläggningar, möbler och skivor samt växter precis överallt. Jag skulle aldrig klara av att ha det så hemma. Jag har ganska avskalat hemma, har bara saker jag använder. Vill inte behöva känna att jag trängs i mitt eget hem. Har retromöbler och ganska ljusa färger utan att det blir sterilt. Jag kan inte se hur vi skulle kunna kombinera våra hem med undantag för ett fåtal möbler. Som tur är så har vi sagt att vi ska vara särbo minst tills våra barn flyttat ut, och det är säkert 10 år dit. Så vi får se hur det blir den dagen. 

• Blue Waffle
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-09 11:10:23 följande:

Jag citerade ditt inlägg #71
    Anonym (Jag) skrev 2023-10-08 15:18:44 följande:
    Angående om ni ska flytta ihop och därmed kanske skaffa en större lägenhet direkt. Men tydligen har ni massa barn som ska ha egna rum, samman med hans colamaskin. Således var det en lösning som inte gick attt applicera till följa av tidigare okända variabler. 

Det låter inte som ni ska bo ihop faktiskt.
  • Anonym (Kvinna som gillar coolt och udda)
    Anonym (Brrr) skrev 2023-10-07 22:52:12 följande:

Va? Den du citerar verkar ju verkligen bry sig om sitt hem! Är ju precis det han gör när varje detalj är genomtänkt. Även om smaken är lite udda; ) Det är att bry sig efter eget tycke och smak. En rättighet vi alla har så länge vi inte är sambos.
  • Anonym (Brrr)
    Anonym (Kvinna som gillar coolt och udda) skrev 2023-10-12 15:28:38 följande:
    Va? Den du citerar verkar ju verkligen bry sig om sitt hem! Är ju precis det han gör när varje detalj är genomtänkt. Även om smaken är lite udda; ) Det är att bry sig efter eget tycke och smak. En rättighet vi alla har så länge vi inte är sambos.
    Så uppfattar inte jag honom.
Svar på tråden Får panik av hans inredningssmak