• Vilse22

Kurator

Hej! 
    Jag funderar på att jobba som kurator. Någon som har som erfarenhet av? Då skulle jag vilja ställa några frågor om:

Hur går det att övertyga andra individer?
    Hur är det att involvera sig med andras psykiska mående? Mår ni dåligt efteråt?
    Det svåraste sak du upplever i yrket som kurator... Vad upplever du som bra i  yrket du valde?

Tack för svar

• Svar på tråden Kurator
  • Meddelande borttaget
  • Vilse22
    ienio skrev 2023-10-06 09:21:27 följande:

Så viktigt jobb!

Jag har liknande jobb. Man måste förstå att all kapacitet till förändring finns hos individen. Man behöver mycket tålamod. Det är långsamma processer och kräver tillit och lojalitet. Man behöver lyssna lyssna lyssna. Där i finns svaren. Sen visar man vägen som individen söker. Är ett stöd.

Viktigt jobb som kräver nyfikenhet och kärlek för andra människor samt eget intresse för beteende och psykologi. 

Det svåraste är när människor inte hittar sin väg och man blir otålig. Eller fruktansvärda livsöden, som man behöver stänga ute och inte börja bära den andras känslor. Eller om personen uteblir eller inte har fler besök. Man tvingas avbryta och acceptera.

Man behöver kunna ta distans och gärna träna fysiskt för att göra sig av med negativ energi.

Det är precis som jag tänker. Jag är orolig för att börja jobba med samtalsstöd och involvera mig men vet att man ska hjälpa till klienten men på samma sätt ta distans om man inte kan hjälpa till individen. Tack för svar
    Vilse22
Svar på tråden Kurator