CaCo skrev 2023-10-05 12:28:09 följande:
Det är mest "att hitta boende" som hindrar mig. Jag vet inte hur jag ska får tag på ett boende i andra orter.
Du kan börja med att leta upp orter som erbjuder förtur i den kommunala bostadskön, eller orter där det finns flera lägenheter med omgående inflytt lediga. Sen söker du jobb på de orterna. När du fått ett jobb kontaktar du bostadsbolaget och berättar att du fått jobbet och behöver en bostad, så berättar de för dig hur du ska göra en ansökan.
När man får bostad genom att gå före i kön får man generellt inte välja mellan flera lägenheter, utan första lediga med en hyra man klarar får man ta. Men ställ dig i bostadskö om du inte gillar lägenheten och leta vidare. Det är ofta lättare att leta bra bostad när man väl är på plats.
Har man otur kan det bli ett litet glapp mellan när jobbet börjar och när man får flytta in i lägenheten. Då kan man behöva bo på vandrarhem, i andrahand, som inneboende eller i uthyrningsstuga (leta på stugknuten och andra uthyrningssajter) eller liknande tills man får lägenheten. Frågar man sin nya chef snällt kan de kolla på arbetsplatsen om någon har en sommarstuga eller rum att hyra ut en kort period. Vandrarhem på landsbygden är annars ofta väldigt billiga under vinterhalvåret (om det inte är på en skidort). På Blocket kan man också hitta andrahandsuthyrare och folk som hyr ut rum.
Här finns en lista på orter som gav förtur för några år sedan: https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ger-jobb-fortur-bostadskon/