• CaCo

Flytta från hemstaden

Hej!

Mitt mål är att flytta från min hemstad. Men just nu är det svårt pga att jag inte hittar ett bra jobb eller boende. Jag skulle känna mig överlycklig att flytta från min hemstad, men jag är j-----t långt ifrån mitt mål känner jag.

Just nu bor jag i en tråkig stad och är arbetslös.

Har ni nåt tips vad ska man göra steg för steg?

Hoppas att jag får ett bra och seriös svar.

• Svar på tråden Flytta från hemstaden
  • CaCo
    Litorina skrev 2023-10-04 17:48:54 följande:

Sök jobb på platser som verkar trevliga. En del kommuner låter folk utifrån och som fått jobb i kommunen gå före i kommunala bostadskön. 

Annars det som nämnts, hitta en utbildning du vill gå och flytta dit. Om du läser på folkhögskola så har de nästan alltid ett internatboende, alltså att du hyr rum med delat kök med andra elever i direkt anslutning till skolan. 

Jag vill inte studera. Dessutom är jag skoltrött
  • CaCo
    FillippaFL skrev 2023-10-04 17:50:17 följande:

Va kul att du vill flytta. Jobb känns viktigast. Har du en bra utbildning eller är det där du ska börja kanske?

Jag kan tänka mig b.la butik, lagermedarbetare eller restaurang. Jag kan inte dessutom gå i skolan längre pga ekonomi och diagnos (vill ej säga vad det är).
  • CaCo
    Litorina skrev 2023-10-05 08:19:51 följande:

Är det något som hindrar dig från att söka massor med jobb på andra orter? Det ligger över 2000 tjänster som lagerarbetare ute på platsbanken. I Eslöv, Ödeshög och på massa andra trevliga orter. 

Har du truckkort? Om inte är det en bra grej om du vill jobba på lager. Tar bara en eller ett par dagar att fixa. Om du varit utan jobb länge kanske AF kan ordna med det. 

Det är mest  "att hitta boende" som hindrar mig. Jag vet inte hur jag ska får tag på ett boende i andra orter.
Svar på tråden Flytta från hemstaden