Inlägg från: Slagen dam |Visa alla inlägg
  • Slagen dam

Mobbning på FL?

Jag kan hålla med om att mobbning är ett ord som man inte ska missbruka. Jag kan även hålla med om att funktionsnedsättningar kan vara ett skäl till att det blir mycket tjafs, även om det inte behöver vara så. Men för den som har tid och ork att tjafsa med folk på internet ligger det säkerligen ofta något problem med livet i botten. Så var det åtminstone för mig. Jag hade mycket på hjärtat och jag fick möjlighet att skriva av mig om det här. En av mina största trådar startades för exakt ett år sedan, 3 oktober 2022. Föga anade jag då vad som väntade. Att människor var väldigt elaka märkte jag snabbt så jag valde att ge igen. Det är väldigt skönt att slippa vara här och hålla på med det. Jag mådde inte alls bra av det. Jag har försökt att skriva om det som hände på olika sätt, men det är väldigt svårt att få det bra. Jag mår inte heller så bra av att tänka på det, så det bästa är nog att lägga ner det projektet. 
    Jag har istället valt att vara med på ett annat forum. Där får man säga att folk som är troll är troll, och man kan även följa kontots tidigare inlägg bara genom att klicka på en persons profil. Det gör det betydligt enklare att vara rädd om sin egen tid genom att undvika att svara dem som man snabbt kan se gärna muckar. Jag har även själv helt lagt om diskussionsstil, och det finns inte heller någon där som kan söka på information om mig  på forumet och hålla den emot mig genom att ta upp den i nya trådar. På det forumet får man inte heller koppla till andra forum eller spekulera i någons verkliga identitet, vilket har skrivits öppet att "en grupp" gjort om en medlem här. Det andra forumet har överhuvudtaget en annan typ av moderering, till exempel är trams och offtopic inte tillåtet där. Däremot får man säga nästan vad som helst till varandra så länge man håller sig till ämnet. Forumet är också långt större än det här forumet, vilket gör att den person som är ämnet för denna tråd inte skulle kunna bli så dominerande som han kan bli här. Så att det här forumet är så litet kan säkert i vissa fall bli ett problem, vilket män i den här tråden är inne på. 

Någon skrev att det bara är att göra ett nytt konto. Det gäller säkert för en del. För mig har det inte fungerat. Jag blir spärrad från att läsa på forumet om jag har skrivit något som gör att det går att förstå att det är jag. Det har säkert med regler att göra, men jag har inte längre intresse av att skriva på det här forumet om annat än vad som hände mig på forumet efter det som hände mig här. Om någon ibland använder det nick jag blev utsatt via  igen får jag se om jag orkar säga något. Det brukar då stå (Anonym) (Kastatnick) Det finns ingen moderering eller Forumvärd att tillgå som stöd för mina konton, så mycket har jag förstått, så det blir mycket onödigt jobb för mig. 

Jag tycker fortfarande att det som hände var fruktansvärt och att det var väldigt illa hanterat av forumet. Men det stämmer att jag inte behöver vara här om jag inte vill. Enda anledningen till att jag fortfarande loggar in är för att hålla koll på den här typen av trådar. Det har även förekommit vid ett par tillfällen sedan jag slängde mitt konto och därefter fick det konto jag använde för att förklara vad som hänt i den förra av dessa trådar spärrat, inklusive IP-adress, så det räknar jag med händer även med detta konto. Jag tycker att det verkar som om forumet rullar på ungefär som innan. Jag har inte sett någon direkt mobbning sedan jag lämnade, mer än att jag anser en del trådstarter lika märkliga som Troll-Ye tyckte att de var. De brukar inte få så många svar, och får de några svar så är det trevliga och vettiga svar som är svårt för TS att göra så mycket av. Jag hoppas att ni får ordning på forumet. Det finns ändå en del bra personer här. Åtminstone 10 stycken. 

• Slagen dam

Att den som tråden handlar om drömmer om en yngre tjej som han inte går vidare ifrån verkar några ta personligt. Men att en man på femtio plus känner så, att han vill ha någon yngre, ska inte behöva leda till mobbning. Jag tror att kombinationen av en person som har tid och lust att svara och behovet av en syndabock ledde fram till den situation mannen och hans belackare har på forumet. Det var nog jag som först nämnde att jag tyckte att det var mobbning? Men frågan är om det kan vara mobbning om personen själv är med på det? Det är därför det är effektivt att "mobba ut" någon. Jag själb6 orkade helt enkelt inte vara kvar här, och det var bra för mig. Forumet passade inte mig och min stora skrivenergi och mitt stundtals drastiska sätt att uttrycka mig. Det blev en för dominant röst under en period. Några trodde att jag var ett experiment som flera personer låg bakom. Jag kändes inte verklig. Om jag hade skrivit alla inlägg under eget nick hade det säkert känts ännu mer obegripligt. Nu gjorde jag inte det, eftersom jag ändå ville ge råd och inte ville att TS skulle behöva lida för att mitt grundnick blev så impopulärt. Så jag skulle säga att även om mobbningen av mig egentligen inte var så stor, utan att det oftast var en enda person som låg bakom de flesta kontona och inläggen, så var den effektiv. Jag ville inte vara kvar. Det kan vara ett mål med mobbning. Att få bort någon. I det här fallet verkar det lite mer komplicerat eftersom någon låtsats vara mitt grundnick för att få fortsätta mobba. Först trodde jag att samma sak hänt personen som i denna tråd kallar sig Anonym (Pool), men den personen väljer oftast just substantiv i grundform som nick nuförtiden så det är nog han, och han har använt sitt eget fria val att vara kvar här.

• Slagen dam
    Anonym (Pool) skrev 2023-10-04 12:06:30 följande:
    Det som jag uppfattade som mobbing då. det bryr jag inte om längre. Det ser ut såhär på forum, tycker mer synd om barn som drabbas av det. Men jag har sett att det är på en annan nivå, irl också. Eftersom många kvinnor uppenbarligen tycker att mäns känslor är mindre värda så undrar man vad kvinnor ska ha män till? Jag förstår att en del kvinnor vill ha en man, men för många är det nog bara en grej. Det ska vara så helt enkelt. Samhället har bestämt det. Men om mannen upplever att han inte har samma värde?
    Såvitt jag kan se får du av flera exakt samma respons på dina frågor som du fick för ett år sedan, då jag hade mitt första konto här och ömmade för dig. Nu har jag "lärt känna" dig tillräckligt för att inte oroa mig så mycket för dig, och hoppas att du hade en bättre sommar än jag fick när jag försökte få forumet att ta tag i problemen. Du startar i alla fall långt färre trådar. Det tror jag är bra. Själv funderar jag fortfarande på hur jag ska kunna få mina trådar raderade. Det stör mig att Familjeliv tjänar pengar på både fattiga och mobbning fortfarande. Jag är inget jävla konstprojekt, jag ville att fattiga skulle ha en röst, men det ville inte de vidriga medlemmar som skrev där. Kanske vill de också innerst inne ha den tråden inklusive sina obildade pinsamheter raderade. Men världen är som den är, även på forum. Du verkar ändå trivas bra här. 
  • Slagen dam

Nja, Anonym (Pool), nu låter du inte riktigt som den medlemmen ändå, vilket illustrerar problemen med anonyma konton. Den medlemmen brukar inte tala om beroende eller att inte ha ett liv? Det är andra som tycker så om den medlemmen, och jag har ingen aning om hur många gånger jag fick höra det av den medlem som skrev till mig i tråd efter tråd med sina olika konton.

Jag har ett liv, ett fint liv till och med. Men det är lite för lite sociala kontakter i livet. Det var säkert ett av skälen till att jag stod ut så länge här. Jag trodde att det skulle vara mycket värre på det andra forumet, men hittills har det passat mig bättre. Eller om jag lärde mig saker här på forumet hur man ska göra när folk skriver elakheter eller medvetna missförstånd. Det forumet är också verkligen mycket bättre på det sättet att man kan gå in och se vad en person skrivit innan för att få en uppfattning om, kunna värdera och bedöma aktuell förolämpning, men det är svårare att överblicka skrivsätt då det är fler olika nick som skriver. Svårare att hålla reda på de olika. 

Tiderna vi lever i är inte så mycket annorlunda än andra tider. Om folk inte gillar en får man inte stöd, och man kan inte tvinga någon att gilla en. Men medlemmen tråden handlar om verkar andra medlemmar ha utvecklat hatkärlek till. 

• Slagen dam

Kollade igen på vad Anonym(Pool) skrivit. Det är inte skrivet av den medlem som jag tyckte blev mobbad. Det syns på grund av ett litet pronomen som är felanvänt.
    Syntaxen var visserligen lite atypisk men att inte ens förstå hur den medlemmen använder pronomen på ett utmärkande sätt när man ska härmas, det var slappt. Jag blev  lurad av de många svaren. Ändå skönt för honom att han verkar ha släppt det sätt han använde forumet på. Det var säkert fler än jag som fick nog och slängde sina konton i somras. ☕🐲Solig

• Slagen dam
    Core skrev 2023-10-04 13:41:13 följande:

För mig är iallafall mobbing någonting som är personligt, under anonyma alias är det ett annat anonymt alias man isåfall mobbar, inte en person.

Sen ska man väl hålla en viss nivå, men såna här forum drar ofta till sig folk som sitter hemma på kammarn och muttrar. Samma på Flashback, det blir en viss jargong under anonymitet som vi inte hade sett om man stod med sitt namn

Det finns en Core på Flashback. Jag har tänkt att det är du. 

Jag tror inte att du vet så mycket om nätmobbning. Jag mådde verkligen skit av att inte kunna skriva i en enda tråd under mitt slängda nick utan att personliga saker jag skrivit på forumet togs upp och vreds till. Gör inte det gott folk! Alltså skriv ingenting om er själva! Inte ens att ni gillar att göra er fina för er fru, eller att ni funderar på att flytta till Huddinge, eller har häst och katter. Det finns en person här som är helt sjuk i huvudet och har fått mig att ifrågasätta hela min verklighet innan jag kom på att hennes många konton bara var en person som har hur mycket tid som helst för att sitta och samla information om en ifall hon vill. Det finns ett par personer här som vet vem jag är på riktigt och jag är livrädd för henne och att hon på något sätt skulle komma efter mig utanför forumet via dem på något sätt. När hon började trakassera mig genom att hävda att Familjeliv hjälpt henne att göra en polisanmälan av mitt alias blev jag rädd på riktigt. 
  • Slagen dam
    Core skrev 2023-10-04 15:59:43 följande:

Ja det stämmer att det kan vara mig du tänker på då. Finns flera nick i olika utformningar med det ordet, men ja jag är en av dom.

Jag har aldrig uppfattat mig själv som en nätmobbare, och hoppas inte att jag uppfattas som en sån. Visst kan jag vara hård i tonen, men det är oftast i direkt respons till någon som är överdrivet övertygad av sin egen syn på saker.

Nej. Jag har inte uppfattat dig som en nätmobbare. Jag har tyckt att du är bra och saklig. 
  • Slagen dam

Det finns separatistiska kvinnoforum på Facebook för den som vill slippa män. För min del har jag aldrig upplevt så mycket näthat från olika kvinnorattade trollkonton som i separatistiska kvinnoforum på Facebook, men det handlar om samma sak som hände mig här, att jag följde min egen linje oavsett vad grupptänket säger. Så det ska gå att hitta stöd den vägen. Ett tips om man är vit är att välja bort separatistiska Facebookgrupper som har en intersektionell samhällsanalys.

• Slagen dam

#128, #131
    Instämmer. Det är tydligare. Man vet vem som är moderator. Man vet vem som har skrivit inlägg. Anonymiteten här är vad som gör att någon kan bli trakasserad av en person som ser ut som fjorton. 

• Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-04 20:48:15 följande:
    Jag upplever inte att han sysslar med mobbning direkt. Han ifrågasätter och kritiserar utifrån sina preferenser angående kvinnor, precis som vissa kvinnor gör när det gäller män. Vad är skillnaden där?

Men de kvinnor här som säger att ni försökt hjälpa honom på alla sätt, men att han inte vill ta till sig detta, måste väl ändå förstå att det enda rimliga är att inte svara på hans inlägg?
    Det finns forskning på att ju mer man investerat i någonting, ju svårare är det att ge upp det. Så om en person inte längre är kvar på ett forum kan man gå så långt att man gör ett konto där man låtsas vara personen genom att studera personens tidigare trådar, och plagiera dem. Allt för att få fortsätta investera i att läxa upp ☕🐲. 
Svar på tråden Mobbning på FL?