• Anonym (Ts)

Bebis som illvrålar ?

Vad kan det vara? Har en 5 v bebis som verkligen bara illvrålar. Vill inte amma, bara gapar som en fågelunge och skakar på huvudet runt bröstvårtan utan att sluta munnen. Mjölken droppar ned på golvet. Har bytt blöja, torra kläder, inget bett eller utslag någonstans. Använt pysventil om det vore magen men det var bara ett extremt litet pys.

Vad kan det vara, vad kan jag göra? Det kommer vissa nätter. BVC säger bara att allt är normalt liksom.

Annars är bebisen frisk, växer fint på kurvan, men har börjat överäta till det kommer som kräks igen. På dagarna är det inte alls samma problem med gråt, utan mer en normal nivå med gnäll.

Hjälp mig!

• Svar på tråden Bebis som illvrålar ?
  • Anonym (Ts)
    RaYzLeR skrev 2023-10-03 00:53:52 följande:

Min syrras dotter var mjölkproteinintollerant när hon var bäbis och grät när hon hade ont i magen. Det tog flera månader av gråt och skrik innan dom upptäckte det.

Har hört om det men absolut inget annat stämmer. Barnet har noll eksem/nässelutslag, barnet går upp bra i vikt, inget blod i avföring, skriken kommer inte kopplat till mat så - bebisen ammar mest nattetid men sover jättebra och är bara lite normalt bebisgnällig morgnar och förmiddagar. Det är kvällstid det är värst.

Min lekmannareori har varit att bebisen sväljer myclet luft, framför allt när amningen sker på mindre fulla bröst - vi kör amningsnapp. Nattetid har amningen skett mer fokuserat/ äta/somna om. Dagtid är det längre sejourer amning vilket borde ge mer svald luft. Så efter en dag av det blir det ont på kvällen.

Vet dock inte hur vi ska komma till rätta med det isf, amning  utan napp går icke. Rapar gör barnet  inte alltid, men svårt att tvinga.!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2023-10-03 01:38:04 följande:

Tyst reflux?

Funderat på det men ger det verkligen en bebis som spänner sig?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2023-10-03 02:23:38 följande:
    Vet inte riktigt, men dom får ont och det kommer mer när dom ligger ner. Våran vaknade en halvtimme efter man lagt honom. Dom andra barnen sov som stockar så det var verkligen skillnad.

Har ni varit hos barnläkare? BVC brukar inte ha så mycket kunskap, inte om mjölkprotein heller om det nu skulle vara det.
    Nej inte varit hos barnläkare än. Just mjölkprotein har jag förstått av Livsmedelsverkets rapporter att det ändå är väldigt få barn med sån känslighet att de reagerar på vad mamman äter.Där vill jag inte experimentera själv heller eftersom jag är vegetarian, så tar jag bort mjölk ur kosten blir det snabbt näringsfattig, så där måste jag få dietiststöd då.
Svar på tråden Bebis som illvrålar ?