• Jsabeg

5 åringen är katastrof

Min 5 åring har nyss blivit store bror, jag vet inte vad jag ska göra då han i samma veva börjat slåss han slår sina syskon han slår oss föräldrar. De kan vara super bra och han har varit på gott humör en hel dag men på två röda så blir han helt galen börjar slåss,  sparkas, använder fula ord mm. Jag lägger all tid på honom när lilla syster sover men de blir inte bättre.  Jag håller på att tappa de och vet inte vad jag ska göra mera.

• Svar på tråden 5 åringen är katastrof
  • TvillingmammaVästgöte

Han känner sig utbytt mot ett nytt litet sött barn som hans mamma lägger massa tid på. En klassisk situation. Ge honom extra mycket kärlek och inte minst mycket egentid med en förälder så lugnar han nog ner sig.

• Anonym (S)

För det första så har det skett en stor förändring i hans liv. Att få syskon brukar jämföras med att ens partner kommer hem med en ny fru/man som man förväntas glädjas över och måna om...
    Det är ju en form av identitetskris att gå ifrån att vara yngst till plötsligt vara storebror...
    Ny roll med massa krav och förväntningar.

Han närmar sig även åldern som brukar kallas " lilla tonåren" som kännetecknas av mycket starka känslor.

www.yepstr.com/blog/barnpassning/6-ars-trots/

Jag tänker Ramar och Kramar, dvs tydliga gränser (när han slåss etc) men däremellan mycket kärlek. Ge massa beröm när han gör rätt. Involvera honom i lillasyster men tillåt dubbla känslor kring att ha blivit storebror.

Svar på tråden 5 åringen är katastrof