Inlägg från: Anonym (Evy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Evy)

Vem ärver bostadsrätten när jag går bort?

Jag tycker att du ska tänka om vad gäller ditt första barn. Det är inte hens fel att du ger mamman så mycket pengar!

Dina barns arvslott kan du inte avtala bort. Det är 50%. Det betyder att resterande 50% kan du testamentera till vem du vill.

Din sambo ärver bara om du skriver testamente om att hon ärver 50% av ditt, men då måste hon köpa ut både ert första barn och ert gemensamma. Är ni gifta så kan första barnet ta ut sin del direkt och det gemensamma kan behöva vänta till även mamman går bort.

Istället för att börja trafsa om arv, låt barnen ärva lika mycket! Sedan skaffa en livförsäkring med din sambo som förmånstagare. Då om det värsta händer har hon ju råd att köpa ut båda barnen för lägenheten.

• Anonym (Evy)
    Smiko27 skrev 2023-10-01 11:02:07 följande:
    1. Exakt så är det. 

2. Exet har sedan början vägrat samarbeta i hur vi ska göra med barnen och hon har dessutom ensamvårdnad. Jag har alltså inte fått se eller träffa mitt första barn på 9 år! Allt som rör oss emellan sker genom någon tredje part. Vi komunnicerar inte direkt. Så ja, jag är väldigt BITTER jag med. Men trots det betalar jag bra med pengar just för att barnet ska ha det bra och det går in på ett särskilt konto som endast barnet kan ta nytta av när den fyller 18 snart och jag hoppas att mitt barn kommer att ta kontakt med mig en dag när den är vuxen och kan tänka själv. Så nej, detta är inte ett straff. Jag har tagit ansvaret i att se till så att mitt första barn har det bra  ekonomiskt och kommer fortsätta ha det bra om jag går bort. Jag har dessutom lämnat mitt hus till exet som är värd minst 8 miljoner så skulle något hända henne så ärver mitt första barn henne också. Jag hoppas som sagt att mitt första barn en dag vill lära känna sin pappa på riktigt och kontaktar mig. 

3. Självklart vill jag att min nuvarande sambo (vi kommer att gifta oss vid nyår) och gemensamma barn ska få ärva något även om det inte blir lika höga summor som exet har haft turen att få. Bostadsrätten ligger knappt på 5 miljoner. Företaget... tja ca. en halv miljon. Jag hade inte lämnat ett skit till exet, den otrogne slampan, om inte jag tyvärr hade haft ett barn med henne. Men nu är det så och jag har tagit min del av ansvaret. Det var hon som förstörde äktenskapet för 10 år sedan, hon som ansökte om ensamvårdnad för att straffa mig. Hon som har ljugit och förstörd bilden av mig för vårt barn. Mitt barn tror att jag är monstret. Mamman är alltså genomkorkad och jag godkände tillslut att lämna över vårdnaden till henne för att barnet inte skulle påverkas ytterligare av konflikterna. Det är en lång och hemsk historia som jag inte tänker gå in på mer.

Oavsett vad som ligger i det förflutna har ditt första barn ändå rätt till sin arvslott, vilket blir 25% av det du äger. (Skaffar du fler barn blir det ju mindre, nu delar dina två barn på 50%)Utan testamente ärver båda dina barn allt du äger, fram tills du gift dig.

Så det bästa är väl att skriva ett testamente så fort som möjligt med din sambo 50% av det du äger.
    Och som sagt skaffa dig en livförsäkring så att hon kan köpa ut första barnet, vore ju tråkigt om hon måste sälja så att ditt barn kan få ut sina 25%.

Som läget ser ut nu och framtid är;
    Du äger 50% och sv detta kommer din fru när ni gift er då ärva 50%  av och dina 2 kvarvarande barn ärva 25% vardera av. Bara Särkullsbarnet kan begära ut direkt, det gemensamma får när mamman går bort.

Om du inte gifter dig eller fram tills du gifter dig : nu äger för 6 miljoner får din sambo då 3 miljoner och barnen 1,5 miljoner var (Om testamente skrivs)

Om du gifter dig så kommer d
    ni äga för 6 milj tillsammans, frun ärver då  1,5 miljoner av din del som är 3 miljoner och barnen 750 000 var.
    Har du då en livförsäkring på 1-2 miljoner så kommer din sambo/fru kunna köpa ut ditt barn.

Svar på tråden Vem ärver bostadsrätten när jag går bort?