Vem ärver bostadsrätten när jag går bort?
Det finns så klart sätt att undanta så mycket som möjligt av arvet från vanliga arvsregler, men det är svårt att undanta allt.
1. Gift er!
Vid dödsfall fördelas giftorättsgods innan arv så då får din nya fru hälften av giftorättsgodset. Det undantas alltså arvet. Helt plötsligt är då arvet som ska fördelas hälften så stort.
Om du är orolig för vad som händer vid en skiljsmässa så kan ni skriva ett äktenskapsförord som säger att det ni tar med er in i giftermålet är er enskilda egendom om ni skiljer er inom t.ex. X antal år, men inte i det fall någon av er dör. Ni behöver även skriva vad som händer om din nya fru dör först mm. Ta hjälp av jurist.
2. Om du verkligen vill att ditt barn (som du har med ditt ex) ska få så lite som möjligt skriver du ett testamente där det framgår att det barnet endast ska få sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Då undantar du så mycket du lagligt kan. Återigen, ta hjälp av jurist.
3. Ha kapital i en kapitalförsäkring med din sambo/nya fru som förmånstagare vid eventuellt dödsfall. Detta kapital undantas från arvet. En kapitalförsäkring är i allmänhet bra på så sätt att då får din sambo/nya fru kapital att lösa särkullbarnets arv utan att t.ex. behöva sälja lägenheten. Men den går alltså att använda för att undanta ännu mer kapital från arvsreglerna.
Ovanstående är de tre enklaste sätten att lösa det du vill uppnå. Beroende på i vilken utsträckning du vill minska arvet för särkullbarnet så kan du genomföra en av punkterna eller två eller alla tre punkterna.
Det går säkert att göra på fler sätt, men jag är ingen expert på det. Dessa tre punkter är jag däremot helt säker på fungerar. Så ta hjälp av en jurist som verkligen kan detta med arv.