Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Anonym (*) skrev 2023-10-05 18:37:02 följande:

    Jag är sen på bollen här, märker jag, och jag har inte läst igenom tråden, men jag arbetar som lärare på högstadiet och undervisar i bl.a. biologi. Jag har haft muslimska elever som har suttit och hånflinat och hånskrattat när jag har undervisat om evolution, i synnerhet när jag har sagt att människans närmaste släkting är schimpansen. Jag har också haft muslimska elever (killar) som, när jag har undervisat i sexualkunskap, helt obekymrat har sagt att de skulle misshandla sin kompis om han berättade att han var transgender.


    Japp,  NO och SO-lärarna har nog en del erfarenhet där. Jag hade en kollega som var SO-lärare som hade väldigt jobbigt med en kille som skulle ifrågasätta allt med svenska samhället. Han var inte muslim, utan kristen från Irak, och med flera diagnoser vilket delvis förklarar att han ens tjatade så mycket. Men innehållet var oroande, oavsett.

     
  • AndreaBD
    Anonym (*) skrev 2023-10-05 19:13:44 följande:
    Elever som ifrågasätter hela tiden går mig verkligen på nerverna. Jag jobbade på språkintroduktion ett tag och där var en kurdisk kille som vägrade tro på att Jorden roterade runt sin egen axel, bl.a. Han ifrågasatte det jag sa nästan varje lektion. Ansåg sig veta bättre än jag trots att hans NO-kunskaper låg på lågstadienivå, i bästa fall. De hade haft en manlig NO-lärare före mig och honom hade han tyckt så mycket om.
    Jo, sånt kan man ju träffa på ibland. Jag hade en gång en tjej (med Asperger-diagnos) som inte trodde - jag minns inte exakt men det var något inom engelsk grammatik. Och hon var så övertygad om att det inte kan vara så att hon inte ens var beredd att kolla i grammatiken. 

    Bara igår hade jag flera elever som inte kunde tro att "ihr" kan betyda både "ni" och "hennes" på tyska, trots att de vet att det är mitt modersmål. Visserligen sa några andra åt dem hur orimligt det var att tvivla på vad jag säger. Men att kolla i mini-grammatiken - det gör de inte heller. Men jag avviker från ämnet nu, sorry. Det här var mer vanliga grejer.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-05 19:48:24 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. Två fel gör inte ett rätt. Både högerextremism och religiös extremism, inklusive islamism, är ett stort problem och hot mot det demokratiska samhället.

    Liberala muslimer har i decennier varnat för utvecklingen i förorterna, ofta för döva öron som dina. I tråden finns åtskilliga vittnesmål om hur undervisning om evolution och mänskliga rättigheter ifrågasätts och avfärdas av elever i SVENSKA skolor, där många inte är en del av majoritetssamhället. Självklart gäller det inte alla muslimer, eller ens de flesta. Men det handlar inte bara om enstaka fall. Det är betydligt mer utbrett än så.

    Men du låter mer som pro-muslim än kosmopolit.
    Bra sagt! Jo, liberala muslimer är nog mer oroliga än vad de flesta är. Och det var nästan precis det jag tänkte - han låter INTE som en kosmopolit. För trång syn. Pro-muslim vet jag inte. Kanske mer generellt emot.
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 12:35:31 följande:
    För trång syn? Kan du förklara lite mer hur du tänkte här? Jag tycker att att det precis tvärtom, att jag är vidsynt och försöker bryta fördomar och trångsynthet som frodas på sådana här forum, där man sprider osanningar och främlingsfientlighet. Jag är inte promuslim och är mot all slags extremism. Jag tycker att det är trångsynt när man drar alla muslimer över en kam, det är trångsynt när man tycker att rasismen inte finns i Sverige samtidigt som man öser rasistiska åsikter. Jag har rest oerhört mycket över hela världen och har vänner med olika härkomst och min erfarenhet är att alla är vi lika men goda och mindre goda sidor, men att även alla extremister är också lika. Alla extremister hetsar, hatar, desinformerar och ljuger. Alla extremister hävdar att just deras sort är bättre än andra, att just deras sort har mer rättigheter än andra och att deras åsikter, uppfattningar och deras religiösa övertygelse är de som rätta och korrekta. Det är trångsynt! Samma oresonliga hatet oavsett om det kommer från islamister eller högerextremister. När jag känner igen detta då kan jag inte var tyst.
    Jag vill egentligen inte diskutera med dig, eftersom du inte verkar kunna vara saklig någon längre tid. Du bara kör personpåhopp.

    Det är klart att det trångsynt om man ser en extremist-grupp som fara, och förnekar att en annan är lika farlig. 

    Det räcker inte riktigt att bara resa. Har du haft partner från en annan kultur eller nära vänner, bott i ett annat land? Det har jag. Jag HAR varit ihop med en muslim och med två (icke-muslimer) ifrån olika nationaliteter. Min bästa kompis är från Iran. Eller duger inte shia-muslimer? 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-06 18:25:50 följande:
    Jag undrade om ni lärare, med ursprunnget ur ett eget relaterat exempel fran min egen skoltid, känner er förödmjukade, om det kanske är varfor det provocerar er. Det var en undran aka en fråga. Ett bra svar skulle då kunna vara 'nej, det är det inte for mig'. Svårt att kommunicera om man inte skiljer på frågor om en grupp och en själv som individ.

    Du lär ut, elever har ingen plikt att ta till sig det du lär ut. Jag ser fortfarande inte vari problemet ligger där.
    Löjligt, många jobb har utmaningar. Och det är väldigt viktigt att diskutera dem. Det finns säkert ett tiotal anledningar som SKULLE kunna få mig att byta jobb. Det här är INTE en av dem. Det är en liten grej så här. Det kan dock ha stora konsekvenser för samhället om det får fortgå och växa sig stort.. För arbetssituationen är det BETYDLIGT mindre påfrestande än en hel del annat. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-06 17:24:49 följande:
    Den ÄR inte bevisad fullt ut i alla led. Men jag tänker att även om den vore det, så måste man inte kränka religiöst troende genom att tvinga dem att säga/skriva att de tror på den. Var är egentligen problemet här?

    Om man läser psykologi t.ex. måste man kunna redogöra för Freuds (numera ganska utdaterade) teorier, men det är ingen som kräver att man ska säga att man TROR på dem. Varför räcker det inte om dina elever kan redogöra för Darwins evolutionsteori, enligt Darwin - varför måste de säga att de TROR på den..? Nä vi kommer nog inte längre...

    En riktigt bra lärare skulle ta en sådan här kontroversiell teori till utgångspunkt för att få eleverna att tänka själva, framföra sina argument, diskutera... skriva en uppsats kanske. Att ämnet är hett för många gör det ju lättare att få igång dem. (Jag har vickat som lärare, jag vet hur svårt det kan vara att få igång eleverna - särskilt på högstadiet!) Men utan att köra över dem som tycker "fel".
    VIlken jämnförelse! Freud har haft fel i vädligt mycket. Och det slutar ju inte med Darwin - evolutionsteorin alltså. Och även om man i regel inte kör över en elev - det finns situationer där man kanske bör göra det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 18:58:01 följande:
    Nämen du har verkligen problem som jag tycker är definitionen på "lättkränkt". Det är ingen som attackerar dig utan det är ditt sätt att hantera elever och deras ifrågasättande. 
    Och ännu ett personpåhopp!.......
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 19:04:05 följande:
    Du är också lättkränkt :)

    Är det någon lärargrej att vara så ;)
    Lägg bara dina brister på andra människor, så klart! Istället för att ha lite självinsikt. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-06 23:36:19 följande:

    Skrämmande att vissa tycker att barn ska uppmuntras att ifrågasätta fakta, som grundar sig på en drös vetenskapsmäns långa studier. Så Kalle kan alltså ifrågasätta läran om gravitationen för att hans religion tror att folk kan sväva fritt? Man kan inte tvinga Kalle att tro på hur gravitationen fungerar?`Löjligt!


    Precis. Och jag undrar lite hur folk föreställer sig i realiteten..... föreställ er att flera/många elever i en klass börjar ifrågasätta allt som de kan ifrågasätta. Då går ju nästan hela lektionstiden åt, bara för det. Ska barnen lära sig något också? 

    Missförstå mig inte nu - självklart ska man kunna ifrågasätta och diskutera på en saklig, passande nivå. Men det innebär inte att man ska komma med helt meningslösa invändningar (som man själv vet inte stämmer). Det förekommer ju att elever gör det bara för att få tiden att gå. Och det måste ju läraren avgöra. Om en elev skulle vara så intresserad av det hen vill diskutera, och det hör inte hemma i den lektionen/i det ämnet, så brukar jag erbjuda att vi gärna kan diskutera det efter lektionen. 

    Sedan kan man också lära barn/ungdomar specifikt hur man kan ifrågasätta, eller framför allt hur man kan försvara sin synpunkt. När jag gick till skolan hade vi en dag en vikarie som gav oss en dikt, en kärleksdikt. Han frågade vad det var för något. Vi sa: Det är en kärleksdikt. Och han sa: Det tror jag inte! Kan du bevisa det? Så vi fick bevisa allt vi påstod. Det var faktiskt en bra övning, det kommer jag så väl ihåg. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 14:02:28 följande:
    Då låter det som ett av läraren mycket dåligt konstruerat prov. Det borde mer vara en fråga bland flera som då blir markerad 0 poäng. Men att underkänna ett helt prov p g a att man vägrar skriva att världen uppstod genom big bang eller liknande låter som nazifasoner av en lärare. Det finns väl normalt mycket mer som ska täckas in på ett prov än en enda fråga?
    Jag vet inte om du har gått i skolan i Sverige. Själv har jag gått i Tyskland och då var det MYCKET om evolution i biologin. Framför allt så byggde ju allt annat på evolutionen. Inte bara kan man ha ett helt prov om evolution, utan kanske t.o.m. en hel termin. Du kan omöjligt bedöma om läraren har konstruerat provet dåligt, om du inte vet innehållet som ska läras ut den terminen. Det verkar inte ett dugg orimligt att allt i ett prov handlar just om det. 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?