Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Anonym (*) skrev 2023-10-05 18:37:02 följande:

Jag är sen på bollen här, märker jag, och jag har inte läst igenom tråden, men jag arbetar som lärare på högstadiet och undervisar i bl.a. biologi. Jag har haft muslimska elever som har suttit och hånflinat och hånskrattat när jag har undervisat om evolution, i synnerhet när jag har sagt att människans närmaste släkting är schimpansen. Jag har också haft muslimska elever (killar) som, när jag har undervisat i sexualkunskap, helt obekymrat har sagt att de skulle misshandla sin kompis om han berättade att han var transgender.

Japp,  NO och SO-lärarna har nog en del erfarenhet där. Jag hade en kollega som var SO-lärare som hade väldigt jobbigt med en kille som skulle ifrågasätta allt med svenska samhället. Han var inte muslim, utan kristen från Irak, och med flera diagnoser vilket delvis förklarar att han ens tjatade så mycket. Men innehållet var oroande, oavsett.

• AndreaBD
    Anonym (*) skrev 2023-10-05 19:13:44 följande:
    Elever som ifrågasätter hela tiden går mig verkligen på nerverna. Jag jobbade på språkintroduktion ett tag och där var en kurdisk kille som vägrade tro på att Jorden roterade runt sin egen axel, bl.a. Han ifrågasatte det jag sa nästan varje lektion. Ansåg sig veta bättre än jag trots att hans NO-kunskaper låg på lågstadienivå, i bästa fall. De hade haft en manlig NO-lärare före mig och honom hade han tyckt så mycket om.
    Jo, sånt kan man ju träffa på ibland. Jag hade en gång en tjej (med Asperger-diagnos) som inte trodde - jag minns inte exakt men det var något inom engelsk grammatik. Och hon var så övertygad om att det inte kan vara så att hon inte ens var beredd att kolla i grammatiken.