FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-06 23:36:19 följande:
Skrämmande att vissa tycker att barn ska uppmuntras att ifrågasätta fakta, som grundar sig på en drös vetenskapsmäns långa studier. Så Kalle kan alltså ifrågasätta läran om gravitationen för att hans religion tror att folk kan sväva fritt? Man kan inte tvinga Kalle att tro på hur gravitationen fungerar?`Löjligt!
Precis. Och jag undrar lite hur folk föreställer sig i realiteten..... föreställ er att flera/många elever i en klass börjar ifrågasätta allt som de kan ifrågasätta. Då går ju nästan hela lektionstiden åt, bara för det. Ska barnen lära sig något också?
Missförstå mig inte nu - självklart ska man kunna ifrågasätta och diskutera på en saklig, passande nivå. Men det innebär inte att man ska komma med helt meningslösa invändningar (som man själv vet inte stämmer). Det förekommer ju att elever gör det bara för att få tiden att gå. Och det måste ju läraren avgöra. Om en elev skulle vara så intresserad av det hen vill diskutera, och det hör inte hemma i den lektionen/i det ämnet, så brukar jag erbjuda att vi gärna kan diskutera det efter lektionen.
Sedan kan man också lära barn/ungdomar specifikt hur man kan ifrågasätta, eller framför allt hur man kan försvara sin synpunkt. När jag gick till skolan hade vi en dag en vikarie som gav oss en dikt, en kärleksdikt. Han frågade vad det var för något. Vi sa: Det är en kärleksdikt. Och han sa: Det tror jag inte! Kan du bevisa det? Så vi fick bevisa allt vi påstod. Det var faktiskt en bra övning, det kommer jag så väl ihåg.