Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

På vilket sätt är det extremt eller att vara emot demokrati att inte vilja se på, eller att ens barn inte ska se på, nakenhet och sex?

Att elever tolkar in saker som inte förekommer i filmen är en sak, att de inte vill se vissa typer av filmer en annan.

• Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2023-09-30 19:23:50 följande:
    Du läste att det faktiskt inte ens visades nakenhet eller sex? Om man redan får "panik" när folk småpratar i ett sovrum? 

Men det är inte bara det. Det är hela tiden. En serie som tonåringar brukar gilla, ska ha lite tonårsförälskelse, lite hångel och liknande. Och så har man två elever i en hel grupp som reagerar fördömande och chockerade t.ex. när ungdomarna i filmen bara säger något om sex, eller när tonårstjejen solar i bikini. Nej, det ÄR faktiskt extremt, om nästan ingen vanlig spelfilm eller serie skulle duga åt dem - inte pga annan filmsmak, utan för att den inte får innehålla något "oanständigt".

Vi har ju ändå många andra elever i gruppen som inte har problem med det. På andra sidan - om de flesta har muslimsk bakgrund, så börjar de andra fundera - kanske är det här haram? Missförstå mig ej, jag är inte mot islam i allmänhet. Men det är inte den värderingen som först och främst ska råda i en svensk skola! Här ska det råda en viss frihet för individen. Och det oroar mig, att vi kan få ett mer konservativt, intolerant och fördömande samhälle om det är dessa värderingar som får mer utrymme. Plus frågan - hur reagerar man bäst på detta, rent konkret? 
    Du läste att jag skrev att det är en sak att tolka in saker som inte förekom i filmen, och en annan att inte vilja se nakenhet och sex?

Individens frihet kontra samhällets värderingar är en balansgång, det håller jag med om, och det är inte alltid självklart enkelt vad som är rätt eller fel i den frågan.
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2023-10-02 18:04:24 följande:
    Det förekommer kanske inte att katoliker vill ha sina döttrar befriade från sexualkunskapen. Jag är själv före detta katolik. Visserligen så är det stor skillnad mellan katoliker från Tyskland och såna från Italien, eller Irland för den delen. Jag undrar hur det brukar vara med Jehovas vittnen? Kanske är det inte sex som de har problem med. Sedan är det ju också så att man numera har någon enskild dag till sexualundervisning, och då kan ju folk sjukanmäla sina barn. Det går inte riktigt att komma åt det. 
    Tänk också på att i alla fall en del av dessa föräldrar med "extrema" åsikter inte har något emot sexualundervisning som går ut på det rent biologiska, utan att en del undervisningsmaterial i princip uppmanar 13-åringar att experimentera, ha massa sex, och så vidare (så länge man har kondom är allt okej, typ). Precis som mycket annat i undervisningen beror det i hög grad på läraren exakt vad som lärs ut och/eller hur det lärs ut, vissa lärare är bra, andra är sämre.

Det går alltså inte att dra alla "extrema" över en kam, och det är också en ganska grov förenkling att bara säga att de är emot sexualkunskap", eftersom "sexualkunskap" innehåller flera delar.
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2023-10-02 18:22:15 följande:
    VAR har du sett det? Jag har inte sett det! Jag har inte sett undervisningsmaterial som uppmanar 13-åringar till sånt. 
    Nu var det några år sedan mina barn var i den åldern, men de fick broschyrer i skolan (var det från RFSU?) med sådana uppmuntringar till experimenterande. Jag kan faktiskt förstå de föräldrar som inte uppskattar den typen av "undervisning" för barn som inte ens är byxmyndiga.

Som sagt, en del beror säkert på läraren.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?