Vad händer om barnen inte får skola?
Vi byter kommun om mindre än en månad och inte en enda skola har kunnat erbjuda barnen plats.
Vad händer om det fortsätter så? Har ingen möjlighet att ta dem till gamla skolan.
Vi byter kommun om mindre än en månad och inte en enda skola har kunnat erbjuda barnen plats.
Vad händer om det fortsätter så? Har ingen möjlighet att ta dem till gamla skolan.
Vi meddelade kommunen att vi flyttar in och har barn i skolåldern och de ska glatt att de fixar plats på skolorna där de finns och är rimligt och om vi vill ha en annan skola så får vi söka till nästa år.
När man kommer mitt i terminen så får man vackert nöja sig med vad man får.
Mig veterligen är vi skyldiga att erbjuda plats till barn som flyttar in i upptagsområdet där jag jobbar, men det gäller ju endast kommunala skolor.
Det ska krävas mycket synnerliga skäl att säga nej från vårt håll.
Däremot tror jag du måste vara faktiskt i flyttad först samt bo i upptagsområdet för den (kommunala) skola du vill ha ditt barn i.
Men alltså nu måste ni ju göra detta på rätt sätt ts! RING kommunen ffs!
Du har rätt att få en skolplacering till ditt barn.
Men den rätten åligger kommunen i egenskap av kommun och då blir det hos de kommunala skolorna man hamnar. Kommunen som huvudman kan ju inte säga att IES eller Vittra ska ta emot ditt barn. Så ser systemet inte ut idag.
Vill du välja och vraka så får du köa som alla andra.
Dvs ställa barn i kö via webbplatser, ringa runt nu när det råkar ske mitt i läsåret (dvs inte i samband med ordinarie skolvalsperiod).
Så du kanske får acceptera att dina barn erbjuds plats i närmsta kommunala skola och sen försöka få ny placering för dem till HT24?
Enligt kommunlagen måste sossen erbjuda en skolplats.