• Anonym (Mamma)

Vad händer om barnen inte får skola?

Vi byter kommun om mindre än en månad och inte en enda skola har kunnat erbjuda barnen plats.

Vad händer om det fortsätter så? Har ingen möjlighet att ta dem till gamla skolan.

• Svar på tråden Vad händer om barnen inte får skola?
  • Anonym (11)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-29 16:50:56 följande:
    Vad händer om barnen inte får skola?

Vi byter kommun om mindre än en månad och inte en enda skola har kunnat erbjuda barnen plats.

Vad händer om det fortsätter så? Har ingen möjlighet att ta dem till gamla skolan.

De måste få plats till slut. Det kanske inte går att lösa på en gång men känner kommunen till barnen så måste de hitta en lösning. Den skola där man bor, sk anvisningsskola måste ta emot dem. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (11) skrev 2023-09-29 16:52:10 följande:
    De måste få plats till slut. Det kanske inte går att lösa på en gång men känner kommunen till barnen så måste de hitta en lösning. Den skola där man bor, sk anvisningsskola måste ta emot dem. 
    Får man alltså ha barnen hemma tills dess då? Kommunens vanliga sökningssida är stängd, så man får kontakta skolorna separat...
  • Anonym (e)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-29 17:04:43 följande:
    Får man alltså ha barnen hemma tills dess då? Kommunens vanliga sökningssida är stängd, så man får kontakta skolorna separat...
    Är det verkligen din uppgift, ska inte kommunen fördela platserna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (e) skrev 2023-09-29 17:09:58 följande:
    Är det verkligen din uppgift, ska inte kommunen fördela platserna?
    Va? Klart vi måste söka skolor? Helst vill vi ju ha något att säga till om gällande var de hamnar, men det ser mörkt ut.
  • Anonym (e)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-29 17:11:40 följande:
    Va? Klart vi måste söka skolor? Helst vill vi ju ha något att säga till om gällande var de hamnar, men det ser mörkt ut.
    Om kommunen måste erbjuda plats ser jag inte varför ni ska ringa runt och få nobben när placering brukar väl ligga på just kommunen? Frånsett privatskolor.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (e) skrev 2023-09-29 17:19:24 följande:
    Om kommunen måste erbjuda plats ser jag inte varför ni ska ringa runt och få nobben när placering brukar väl ligga på just kommunen? Frånsett privatskolor.
    Vi har alltid sökt skolor. Vi vill som sagt helst få välja skola, men det verkar tyvärr inte möjligt nu...
  • Anonym (också flyttdags)

Vi meddelade kommunen att vi flyttar in och har barn i skolåldern och de ska glatt att de fixar plats på skolorna där de finns och är rimligt och om vi vill ha en annan skola så får vi söka till nästa år. 

När man kommer mitt i terminen så får man vackert nöja sig med vad man får.

• Anonym (Lärare)

Mig veterligen är vi skyldiga att erbjuda plats till barn som flyttar in i upptagsområdet där jag jobbar, men det gäller ju endast kommunala skolor. 
    Det ska krävas mycket synnerliga skäl att säga nej från vårt håll. 

Däremot tror jag du måste vara faktiskt i flyttad först samt bo i upptagsområdet för den (kommunala) skola du vill ha ditt barn i. 

• Anonym (F)

Men alltså nu måste ni ju göra detta på rätt sätt ts! RING kommunen ffs!

• Anonym (Frida)

Du har rätt att få en skolplacering till ditt barn.
    Men den rätten åligger kommunen i egenskap av kommun och då blir det hos de kommunala skolorna man hamnar.  Kommunen som huvudman kan ju inte säga att IES eller Vittra ska ta emot ditt barn. Så ser systemet inte ut idag.
    Vill du välja och vraka så får du köa som alla andra.
    Dvs ställa barn i kö via webbplatser, ringa runt nu när det råkar ske mitt i läsåret (dvs inte i samband med ordinarie skolvalsperiod).
    Så du kanske får acceptera att dina barn erbjuds plats i närmsta kommunala skola och sen försöka få ny placering för dem till HT24?

• EpicF
    fefewweffew skrev 2023-09-29 20:00:06 följande:

Enligt kommunlagen måste sossen erbjuda en skolplats.

Nej, men kommunen måste.

Och om du ska skämta om det dom hände på Utøya i varje tråd så borde du lära dig att det inte var "sossarna" utan Arbeiderpartiet, vilket inte är samma sak. 
Svar på tråden Vad händer om barnen inte får skola?