Inlägg från: Anonym (Saga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saga)

Inget minne lite längre tillbaka i tiden...

Nja. Det här låter faktiskt lite väl. Att komma ihåg allt gör man i regel inte, utan hjärnan rensar bort vad den anser vara onödigt för att kunna lagra in nytt. En process som sker allteftersom. Hos vissa mer än hos andra. Men jag tycker inte det du beskriver låter normalt. 
    Det låter som att långtids men även korttidsminnet båda är påverkat på olika vis, av någon anledning. Att inte minnas mycket av sin barndom eller tonår, är inte särskilt anmärkningsvärt. När hjärnan utvecklas går den igenom en del faser, och för vissa leder detta till att man inte minns. På sin höjd kanske man har vissa små fragment. Men att det fortsätter även in i övre tonåren och vuxenåldern. Det skulle jag själv ha velat söka ett svar på varför. 

För kanske finns det faktiskt hjälp att få, och något man själv kan göra. För att se förbättring inom detta. Vissa saker vill man ju kunna minnas och ha kvar, inte få helt raderade ur minnet bara sådär. 

Demens som någon nämnde. Nä det tror jag ju inte på däremot, eftersom du beskriver att det alltid har varit såhär för dig. 

• Anonym (Saga)
    Anonym (Minnen) skrev 2023-10-01 15:38:35 följande:

Det är svårt att säga hur långt tillbaka jag minns. 1 år kanske? Men ändå inte. Kollegor minns vilka dagar vi haft speciella aktiviteter på jobbet ett år tillbaka. T ex "Det där mötet var ju i början på oktober". Jag minns inte när mötet var, men jag minns att det varit.

Jag har väldigt bra läshuvud och tagit mig igenom skolan på grund av det. Vet att jag aldrig pluggat till prov för det har jag pratat återkommande om under åren. Jag är otroligt bra på mitt jobb. Minns ordagrant texter jag läst och sånt. Kan minnas ordagrant saker sambon sagt. Minns lättare saker som sårat mig.

Detta med traumatisk och tråkig barndom kanske spelar in? Jag vet att mina föräldrar bråkat mycket. Har egentligen två minnen från min barndom. Ett när mamma slängde ut alla pappas kläder på gården. Minns inte när eller hur gammal jag var när det hände. Minns ett annat tillfälle när en klasskompis sa att min pappa varit otrogen med hennes mamma. Minns inte heller när det var. Men lågstadiet kanske... 
    Har inga minnen av att vi gjort något speciellt som barn. Av de bilder som finns så finns det inga bilder från semestrar eller andra aktiviteter vi gjort. Vet att jag aldrig varit på badhus som liten med familjen för det har min mamma sagt. Mina föräldrar har alltid haft ett intresse tillsammans som de prioriterat före allt i princip. Mina föräldrar visar inga känslor eller pratar om minnen. 

Att du inte minns din barndom kan förmodligen till stora delar förklaras med ovan. Samt möjligen det jag tidigare nämnde, att alla inte minns efter att hjärnan genomgått utvecklings faser. Jag själv minns inte mycket av barndomen, men har inte det problemet som du beskrivit att du har även som vuxen. Att stora block av ditt liv försvunnit. Större händelser brukar man åtminstone ha kvar fragment av. 

Eftersom detta plågar dig genom att skapa sorg, så kan det vara klokt att tala med någon professionell. Samt även söka för det, så du förhoppningsvis kan få lite av ett svar på varför. 

Kanske skulle meditation, leva aktivt i nuet och viss mindfullness kunna hjälpa din hjärna att lagra in information och skapa minnen som sitter lite bättre. Går man genom livet med tunnelseende tillexempel? Är emotionellt bortkopplad av någon orsak. Då minns man också sämre dom händelser som sker runtomkring en, eller som man är deltagande i. 

Svar på tråden Inget minne lite längre tillbaka i tiden...