• Anonym (Jobbigt)

Hur ljuga om anledning för sjukhusbesök vid abort

Kort. Jag måste göra en abort snart. Skäms så mycket och vill inte att någon ska veta. 

Jag måste be mamma eller min Ekman att ha barnen den dagen men jag vet inte vad jag ska säga för anledning. Måste vara en anledning så de inte kan säga nej samtidigt som jag absolut inte vill berätta om aborten.

Hade önskat jag kunde göra den hemma själv men antar man inte får det så då måste jag väl vara på sjukhuset över dagen.. finns det någon annan mindre men viktig operation man kan göra som jag kan skylla på?

Skäms så otroligt mycket..

• Svar på tråden Hur ljuga om anledning för sjukhusbesök vid abort
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-28 11:59:21 följande:

Vad skäms du för?
    Att du inte tänker låta barnet leva? Att du har satt dig i den situationen? 
    Eller....?
    Varför bara inte säga som det är?

För att jag egentligen inte vill detta och det har varit svårt beslut..

Sen har jag inte någon sådan relation med min mamma att vi kan prata om något, vi har aldrig pratat riktiga saker..  min exman vill jag inte berätta för då jag inte litar på att han inre för det vidare.. 
  • EpicF
    Anonym (Jobbigt) skrev 2023-09-28 12:03:16 följande:
    Ja, man kan göra det ensam hemma. Men oftast så rekommenderas man att man har någon med sig. 

Men du kan bjuda hem en nära vän som kan vara hos er under tiden. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2023-09-28 12:03:16 följande:
    För att jag egentligen inte vill detta och det har varit svårt beslut..

Sen har jag inte någon sådan relation med min mamma att vi kan prata om något, vi har aldrig pratat riktiga saker..  min exman vill jag inte berätta för då jag inte litar på att han inre för det vidare.. 
    Varför göra det då?
  • Goneril

Nej TS, du har verkligen ingen skyldighet att berätta om detta, eller andra problem, annat än för dem som du känner dig bekväm med. Egentligen har ingen med detta att göra, inte någon överhuvudtaget, människor är så nyfikna och för saker vidare. Det handlar inte om att man skäms utan det är faktiskt så, tidigare skribenter i tråden får tycka vad de vill, att man vill behålla saker och ting privat. På arbetsplatser finns ofta nyfikna och elaka hyenor som säger sig vara omtänksamma men som bara vill ha skvaller för att kunna sprida det. Hyenor "gottar" sig i nyheter, det är deras livsluft!                                                                                                                                                              Frågan är vad du kan säga nu, skrapning, rent profylaktiskt, tycker jag borde duga.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2023-09-28 11:41:40 följande:
    Det är en medicinsk, men jag hade bara för mig att de starkt rekommenderade att man inte var ensam hemma då? Eller funkar det ensam?  
    Det är nog en del som gör det ensamma hemma eftersom de vill hålla det hemligt. Vilken info fick du av sjukhuset om hur det praktiskt går till? Nu låter det som att du inte vet så mycket utan bara gissar. 
  • sextiotalist

En skrapning pga blödningar. 

• EpicF
    sextiotalist skrev 2023-09-28 13:52:19 följande:

En skrapning pga blödningar. 

Ts ska göra en medicinsk abort. Inte skrapning som är kirurgisk. 

Och nej, man skrapar inte pga blödningar så att säga det är ingen idé. Lika bra att inte säga något alls. 
  • Anonym (Greta)

Jag säger vid liknande tillfällen att jag skall till sjukhuset några timmar och göra något banalt med nödvändigt. Har aldrig fått frågor på det.

• sextiotalist
    EpicF skrev 2023-09-28 14:00:56 följande:
    Ts ska göra en medicinsk abort. Inte skrapning som är kirurgisk. 

Och nej, man skrapar inte pga blödningar så att säga det är ingen idé. Lika bra att inte säga något alls. 
    Hon bad om förslag.
    Jag gjorde en skrapning pga blödningar i höstas och min syster har gjort det två gånger (Man gör en skrapning för att kontrollera slemhinnan)
  • Anonym (Sisa)

Ta bort inre hemorrojder? Det ger faktiskt magvärk som liknar mensvärk

• Anonym (JB)

Jag hade bara sagt att jag ska till sjukan och göra ett ingrepp. Mer behöver de inte veta. Och frågar de så är de oförskämda. 

• Gryntroll
    Anonym (Sisa) skrev 2023-09-28 19:37:29 följande:

Ta bort inre hemorrojder? Det ger faktiskt magvärk som liknar 

Tänkte precis skriva det, det måste ju inte vara något närbesläktat på så sätt, att få behandling för inre hemorrojder tar lite tid, man blir lite vimmelkantig och det håller i sig ett tag med värk/mol. Dessutom något som de flesta inte pratar högt om så att du inte pratar om det vitt och brett med andra efteråt är även det naturligt.
  • Gryntroll
    Anonym (Sisa) skrev 2023-09-28 19:37:29 följande:

Ta bort inre hemorrojder? Det ger faktiskt magvärk som liknar 

Tänkte precis skriva det, det måste ju inte vara något närbesläktat på så sätt, att få behandling för inre hemorrojder tar lite tid, man blir lite vimmelkantig och det håller i sig ett tag med värk/mol. Dessutom något som de flesta inte pratar högt om så att du inte pratar om det vitt och brett med andra efteråt är även det naturligt.
  • Anonym (Listy)

Konisering eller hemorojder är väl bra att säga. 

Du kan ju också, om du känner att du vill ligga närmare sanningen, säga att du fått ett missfall eller MA.

• Anonym (H)

Jag fick göra min abort hemma... Fick piller av läkarn på plats och sen (om jag minns rätt), tog jag ytterligare piller hemma. Fick blödningar hemma. Jag var i typ v 5
    Om du ville hålla detta för dig själv och behöver vara hemifrån längre, säg att du ska ta bort en polyp eller skrapning hos gyn eller en rotfyllning hos tandläkaren. Inte för att du ska behöva skämmas, men förstår ändå att du vill hålla det privat

• Hjelm

Du får göra abort hemma om du har vuxet sällskap.

Annars får du väl säga att du ska till tandläkaren eller nåt... Men räkna med att aborten kan ta lång tid.

Svar på tråden Hur ljuga om anledning för sjukhusbesök vid abort