• Frusan

Storlek på kläder till litet barn

Hej på er

Bebis i magen verkar bli en liten plutt, ligger ca -22 % i tillväxt på de 2 senaste TUL (är nu i v 29+2) Så hon håller sin kurva men blir troligen ganska liten om hon inte tar ett skutt uppåt.
    Ni som har/har haft andra bebisar på nedre kurvan, vad har de haft för storlek när de kommit ut. Förstår ju att det beror på när de föds så klart :) men Vi bor långt från ett brett utbud av bebiskläder och prematurkläder är ännu mindre av så jag skulle ju vilja ha beställt några kläder som hon inte kommer simma runt i när hon väl kommer ut. 
    Första barnet vägde 2900 och var 48 cm lång och 50 var stort på henne första veckorna :)

• Svar på tråden Storlek på kläder till litet barn
  • Yuppyupp

Det är nog ganska oundvikligt att dom simmar i kläderna ett tag. Vi har också barn som var små när de kom ut (är fortfarande små i klädstorlekar) :) Låt henne simma. Dom simmar bara en kort stund och sen sitter kläderna ändå som de ska. Jag körde på storlek 50 och satsade på många plagg som var sparkpåsar, så slapp jag vika upp benen flera varv eller oroa mig för en alldeles för stor midja. Mysigt för bebis också. 

• LFF

Beställ några enstaka plagg i typ 44 ifall det är så att liten blir pyttig. Och sen lite mer i storlek 50. Det går ju ändå rätt fort för dem att växa i kläderna så det är sällan länge de har för stora kläder. Kolla även av begagnatmarknaden för pyttekläder. Då svider det ju inte lika mycket om det är så att liten är lite större än vad man trott.

• trollhona

44 - 50 är väl det som finns. Annars får du köpa dockkläder eller sy egna.

• svansmamman

Nu var min son väldigt standard i storlek, 51 cm lång och 3785 gram. Trots det var 50 generellt för stort (inte så att han drunknade, men han kunde ha 44). Jag tycker nog du kan köpa något plagg i 44 men i övrigt mest i 50/56. Dels går det bra att vika upp plaggen när de är så små, och dels brukar mätningarna från ultraljuden inte vara särskilt tillförlitliga. Att ha mycket plagg i mindre än 50 känns i mina ögon bara onödigt. Skulle bebis mot förmodan bli pytteliten, och ni tycker att det inte funkar med storlek 50, får ni ?i värsta fall? komplettera med mer plagg i storlek 44. 

Mig veterligen är 44 det minsta som finns, om man inte vill beställa från dyra specialsidor. 

Däremot upplever jag vissa märken vara mindre i storlek än andra. Lindex har, av min erfarenhet, generösa storlekar medan exempelvis HM är små i storlek. 🥰

• Frusan

Tack för alla svar, då tänker vi i samma banor att köpa några plagg i strl 44 så går det att komplettera om hon är ännu mindre.
    Det skiljer ju verkligen mkt mellan olika märken, det är ju lite konstigt. Men upplever att det är samma med ungdomskläder och vuxenkläder också :)

Den vanliga affärerna som tex Kappahl, hm och Lindex verkar ha ner till 44, men bland annat fixoni (tror jag det var) hade från 40 och något annat märke har jag hittat från 33, så himla pluttigt <3.
    Sen finns ju flera som syr upp men då kostar det så klart mer, ska bespara mitt stackars barn kläder som jag sytt själv! :)

Svar på tråden Storlek på kläder till litet barn