• Anonym (Ts)

Spädbarn - amning - NÄR blir det lättare???

Sitter med en enmånaders bebis och ammar KONSTANT. Känns  som det iaf. Antingen ammar barnet , sover i knä, vi tar vagnpromenad eller så gnälls det. Lugn tid med vaket barn är typ 10 min totalt varje dag.

När blir det lite lättare? Barnet går upp bra i vikt och det är inte typ kolikskrik (mer än nån gång om dagen när det uppenbart är en fis på tvären) utan det känns mer som det är konstant missnöje. Vi har testat att koppa för att se om barnet är mer hungrigt men det är tvärnit, och bebis har kräkts ibland med pga för mkt mat i magen (antar jag, skett efter amning iaf). Så det känns inte som det är för lite mat utan verkligen bara missnöje allmänt.

Snälla ge en ny mamma lite hopp att det kommer bli bättre! Känns så otillräckligt av detta gnäll och ammande!

( och pappan finns i bilden och avlastar med allt han kan när han är hemma från jobb men gnället pch amninghelatiden är det ju jag som får mest av som  den föräldralediga)

• Svar på tråden Spädbarn - amning - NÄR blir det lättare???
  • Anonym (Vivis)

Om bebisen tar napp så kan du testa med det.
    Annars blir det bättre! En så liten gör ju inget annat än äter, sover och bajsar. Men med tiden blir ju bebisen mer vaken och nyfiken på sin omgivning. Men visst är man lite låst i början men passa på att gosa ner dig i soffan med bra tv-serie/film eller något. Låt hushållsarbetet vara tills pappan kommer hem och ni kan hjälpas åt med det.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Vivis) skrev 2023-09-25 19:08:29 följande:

Om bebisen tar napp så kan du testa med det.
    Annars blir det bättre! En så liten gör ju inget annat än äter, sover och bajsar. Men med tiden blir ju bebisen mer vaken och nyfiken på sin omgivning. Men visst är man lite låst i början men passa på att gosa ner dig i soffan med bra tv-serie/film eller något. Låt hushållsarbetet vara tills pappan kommer hem och ni kan hjälpas åt med det.

Nope. Ingen napp, tror snuttbehovet är stort dock. 

Saken är ju att det inte är jättegosigt när bebis blir arg och frustrerad för att mjölken kommer olika fort. Ibland verkar surheten vara att det inte kommer mat, ibland blir bebis sur och spottar ut bröstet när det kommer mjölk med.
  • Anonym (Vivis)
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-25 19:14:48 följande:
    Nope. Ingen napp, tror snuttbehovet är stort dock. 

Saken är ju att det inte är jättegosigt när bebis blir arg och frustrerad för att mjölken kommer olika fort. Ibland verkar surheten vara att det inte kommer mat, ibland blir bebis sur och spottar ut bröstet när det kommer mjölk med.
    Det blir bättre! även om det är jättejobbigt nu, det BLIR bättre! Jag lovar!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vivis) skrev 2023-09-25 19:18:24 följande:
    Det blir bättre! även om det är jättejobbigt nu, det BLIR bättre! Jag lovar!
    Tack! Det känns bara kämpigt just nu.
  • Anonym (Te)

Vid tre månader minns jag att det lättade märkbart. Då åt barnet lite mer sällan (magsäcken var väl så stor då att hon fick i sig mer varje gång). 

• Anonym (Elin79)

Det går i vågor. Små barn gör just inget mer än att äta, sova och bajsa som någon skrev. Vissa sover lite mindre och äter lite mer. Andra bajsar igenom åtta ombyten om dagen. Men jag har i alla fall inte haft såna barn som man kan gå på stan med och amma lite smidigt i nåt hörn, hänga på stan var inte vår grej. 
    Sen när något lugnar ner sig så kommer nåt annat utvecklingssprång. Men det fina är att ni lär känna varandra mer och mer och relationen utvecklas. Man får mer utbyte och då känner man sig mer och mer "välvilligt inställd!

Minns också det med matningen, att ibland kunde bebisen vara så hungrig att det var panik och skrik och sen när man fick dit tutten eller så småningom flaskan så var hen så hungrig att det sprutade åt alla håll, hen fick mjölken i halsen och sen skreks det över det istället.
    Men det blir bättre!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Elin79) skrev 2023-09-25 19:49:36 följande:

Det går i vågor. Små barn gör just inget mer än att äta, sova och bajsa som någon skrev. Vissa sover lite mindre och äter lite mer. Andra bajsar igenom åtta ombyten om dagen. Men jag har i alla fall inte haft såna barn som man kan gå på stan med och amma lite smidigt i nåt hörn, hänga på stan var inte vår grej. 
    Sen när något lugnar ner sig så kommer nåt annat utvecklingssprång. Men det fina är att ni lär känna varandra mer och mer och relationen utvecklas. Man får mer utbyte och då känner man sig mer och mer "välvilligt inställd!

Minns också det med matningen, att ibland kunde bebisen vara så hungrig att det var panik och skrik och sen när man fick dit tutten eller så småningom flaskan så var hen så hungrig att det sprutade åt alla håll, hen fick mjölken i halsen och sen skreks det över det istället.
    Men det blir bättre!

Tack. Så mkt igenkänning 

Har så svårt att tro att bebis är hungrig så mkt som det äts, och att han ofta bryter även när det finns mat kvar som kommer lätt och att vikten ökar bra. Har läst att suga på handen är ett hungertecken men det gör mitt barn hela tiden, även 5 min efter en uppenbart STOR amning.

Det är lite som att något måste vara i munnen hela tiden för att han ska vara nöjd, så det är ju synd att napp dissas helt än.

• Anonym (Process)

Det blir bättre, men vissa barn är grinigare än andra.

Min första var VÄLDIGT sur när han blev för varm.... min andra fryser för minsta lilla.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Te) skrev 2023-09-25 19:43:53 följande:

Vid tre månader minns jag att det lättade märkbart. Då åt barnet lite mer sällan (magsäcken var väl så stor då att hon fick i sig mer varje gång). 

Två månader kvar då. 

Jag älskar min underbara unge, men detta att äta HELA tiden oxh att bara jag och mina bröst kan trösta är kämpigt. Pappan har försökt vyssja till ro men det är nej än så länge från barnet utan det blir gråt och frustration.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Process) skrev 2023-09-25 19:54:45 följande:

Det blir bättre, men vissa barn är grinigare än andra.

Min första var VÄLDIGT sur när han blev för varm.... min andra fryser för minsta lilla.

Ja jag tror detta är ett sådant då. Väldigt lätt till missnöje kanske.
  • Anonym (Te)
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-25 19:56:32 följande:
    Två månader kvar då. 

Jag älskar min underbara unge, men detta att äta HELA tiden oxh att bara jag och mina bröst kan trösta är kämpigt. Pappan har försökt vyssja till ro men det är nej än så länge från barnet utan det blir gråt och frustration.

Känner igen detta så väl! Minns att jag var jättestressad när jag gick på toa och hela tiden lyssnade efter skrik, för det var bara jag som kunde trösta. Men som sagt, det blir bättre. 

Det kan vara en hjälp för en del att göra korta dagboksanteckningar. Man tappar lätt tidsperspektiven och de jobbiga perioderna känns som att de har varat i en evighet. Då kan det vara skönt att se att det faktiskt bara har gått några veckor, tex. Jag gjorde så i samband med en skaderehabilitering på inrådan från sjukgymnasten. :) 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Te) skrev 2023-09-25 20:07:00 följande:

Känner igen detta så väl! Minns att jag var jättestressad när jag gick på toa och hela tiden lyssnade efter skrik, för det var bara jag som kunde trösta. Men som sagt, det blir bättre. 

Det kan vara en hjälp för en del att göra korta dagboksanteckningar. Man tappar lätt tidsperspektiven och de jobbiga perioderna känns som att de har varat i en evighet. Då kan det vara skönt att se att det faktiskt bara har gått några veckor, tex. Jag gjorde så i samband med en skaderehabilitering på inrådan från sjukgymnasten. :) 

Jättebra tips!
    Också för att så småningom kunna se mönster kring vila, när sover bebisen, ungefär hur länge. 
  • Anonym (Varar inte för evigt)

Du har fått en bebis som är missnöjd just nu, men inget säger att hem kommer vara missnöjd för alltid. 

För att ge lite perspektiv så var min bebis världens nöjdaste tills hen var ungefär fem år. Min kompis hade ett jämngammal barn som var ständigt missnöjd. Nu har de kommit i puberteten och mitt barn är ständigt arg och missnöjd medan kompisens barn är nöjd och glad för det mesta. Vet inte riktigt vad jag skulle välja om man hade en valmöjlighet. Det gäller att stå ut när det är jobbigt och njuta när det går bra. För att orka stå ut så behövs bra vänner att prata med! 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Varar inte för evigt) skrev 2023-09-25 20:18:10 följande:

Du har fått en bebis som är missnöjd just nu, men inget säger att hem kommer vara missnöjd för alltid. 

För att ge lite perspektiv så var min bebis världens nöjdaste tills hen var ungefär fem år. Min kompis hade ett jämngammal barn som var ständigt missnöjd. Nu har de kommit i puberteten och mitt barn är ständigt arg och missnöjd medan kompisens barn är nöjd och glad för det mesta. Vet inte riktigt vad jag skulle välja om man hade en valmöjlighet. Det gäller att stå ut när det är jobbigt och njuta när det går bra. För att orka stå ut så behövs bra vänner att prata med! 

Tack för perspektivet! :) Missnöje är väl aldrig kul helt enkelt. Ibland känns det bara så tröstlöst när typ?

Magläge TRÅKIGT BLÄ. Ligga i babygym VÄRDELÖST- GNÄLLLLL. Ligga på mage på mamma - USELT VILL KRAVLA IVÄG OCH GNÄLLA. Ammas - OK BRA MEN NU BLEV DET OBEKVÄMT SÅ GNÄLL. Pappa koppar bröstmjölk för snabbare mat - VÄRDELÖST SÄMST SPOTTA UT ALLT. 

Lite att inget liksom är bra någonsin. Det är ju vad det är ochjag älskar den här lilla varelsen oändligt oavsett. Men just känslan av att vad jag än gör så är det något som skapar missnöje, det gör att jag också känner mig otillräcklig. Man är ju inte van det helt enkelt.
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-25 20:25:29 följande:
    Tack för perspektivet! :) Missnöje är väl aldrig kul helt enkelt. Ibland känns det bara så tröstlöst när typ?

Magläge TRÅKIGT BLÄ. Ligga i babygym VÄRDELÖST- GNÄLLLLL. Ligga på mage på mamma - USELT VILL KRAVLA IVÄG OCH GNÄLLA. Ammas - OK BRA MEN NU BLEV DET OBEKVÄMT SÅ GNÄLL. Pappa koppar bröstmjölk för snabbare mat - VÄRDELÖST SÄMST SPOTTA UT ALLT. 

Lite att inget liksom är bra någonsin. Det är ju vad det är ochjag älskar den här lilla varelsen oändligt oavsett. Men just känslan av att vad jag än gör så är det något som skapar missnöje, det gör att jag också känner mig otillräcklig. Man är ju inte van det helt enkelt.
    Funkar vagn eller bärsele om ni är ute och går? Många bebisar somnar gott när de väl har kommit ut. Att själv få komma ut och röra på sig, även om det bara blir en kort stund kan göra underverk för humöret. Men det är ju inte alltid så lätt att hinna ut mellan amningarna, men försök. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Varar inte för evigt) skrev 2023-09-25 22:33:07 följande:
    Funkar vagn eller bärsele om ni är ute och går? Många bebisar somnar gott när de väl har kommit ut. Att själv få komma ut och röra på sig, även om det bara blir en kort stund kan göra underverk för humöret. Men det är ju inte alltid så lätt att hinna ut mellan amningarna, men försök. 
    Vagn funkar när den rullar. Bärsele har blivit illvrål inne efter 20 min så känns riskabelt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Te) skrev 2023-09-25 20:07:00 följande:

Tack för tips, bra att få perspektiv. Just nu känner jag mig så låst då vi ammar konstant. Varje amning är liksom 45 min och sen börjar det om. Tror mkt av tiden bara är närhetsbehov med, inte aktiv amning. Men bebisvägrar napp och vägrsr annan tröst än mina tuttar med, så jag blir liksom både mat och lugn just nu. 

Det i sig är ju ok om det blir liiite enklare senare, för ryggen går ju sönder av amningen.

Prova att pappan tar ut bebisen i bärsele på en promenad runt kvarteret när hen är mätt men gnällig. Kan funka då, eller iaf värt att testa! 

Svar på tråden Spädbarn - amning - NÄR blir det lättare???