• Anonym (Hjälp!)

Hur skriver jag i CVt att jag inte har examen för utbildningen jag gått?

Så företaget som jag jobbat på de senaste åren är på väg mot konkurs och jag är nu ute och söker efter nytt jobb.

Jag har tidigare gått en 3-årig utbildning på en högskola, men på grund av problem med min mentala hälsa runt den perioden så gjorde jag aldrig examensarbetet.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska skriva/förklara det i mitt CV. Jag har ju inte ett examensbevis men jag har gjort majoriteten av utbildningen och tycker det är värt att nämna.

Har ni några tips på hur jag kan skriva? Kan jag skriva typ (ej examen) eller liknande vid utbildningen eller har ni några andra förslag?

(Visste inte vilken kategori jag skulle lägga tråden i, men det verkar som att andra har lagt jobbrelaterade frågor i samma kategori 
    Drömmer)

• Svar på tråden Hur skriver jag i CVt att jag inte har examen för utbildningen jag gått?
  • Aliona

Det är klart att di ska ta upp utbildningen även om den inte är färdig! 

Jag har lärt mig att man inte ska formulera sig negativt i jobbansökningar, så ?ej examen? skulle jag inte skriva. 

Du skulle tex kunna skriva antalet poäng du har tagit. Typ ?200 hp i matte och kemi? eller ?datavetenskapprogrammet, 200 avklarade hp av 240?.

• Anonym (S)

Jag skulle ha skrivit inom parentes (ej fullgjord examen) eller något liknande.

• Anonym (Sandy)

Skriv inte ej examen. Skriv hellre xx högskolepoäng inom (ämne) 
    låter mkt bättre 

• Anonym (Tina)
    Anonym (Sandy) skrev 2023-09-25 00:02:38 följande:

Skriv inte ej examen. Skriv hellre xx högskolepoäng inom (ämne) 
    låter mkt bättre 

Håller med.
    "180 hp från Uppsala Universitet inkluderat kurser i bland annat psykologi, sociologi och offentlig rätt"...
    Eller nåt i den stilen.

En av mina bästa vänner har hur många hp som helst men inte så många inom samma fält så att hen har kunnat plocka ut en examen. Men hon tar upp de poäng och fält som är relevanta för de jobb hon söker och det verkar funka.

Det är bara inom yrken där examen är ett måste och kan ge stöd för något slags behörighet där det kanske inte går att göra så. Sjuksköterska, lärare, möjligen också socionom där myndighetsutövning ska ingå.
  • Anonym (Juli)

Om du exvis har gått på juristprogrammet men ej tagit examen skulle jag bara skriva exempelvis 2010-2014: juridikstudier

Sedan finns det många yrken som ej har skyddade titlar. Om man vill, så kan man kalla sig jurist även om man inte har tagit examen. Det är nämligen ingen skyddad titel. Samma sak med terapeut, högskoleingenjör, arkitekt etc. Om du har en nästan fullständig utbildning inom området och har jobbat inom yrket kan du ta den yrkestiteln så länge den inte är skyddad. 

Svar på tråden Hur skriver jag i CVt att jag inte har examen för utbildningen jag gått?