Welsh springer spaniel råd
Min tycker heller inte om att lämnas ensam hemma. Överallt annars går bra. Bil, box, utanför affären, hos hundvakt etcetera. Men inte hemma. Har blivit betydligt bättre sedan hon fick katt-sällskap, en liten flock som blir kvar hos henne även om jag går ut. Hon är smart nog att räkna ut när jag bara ska vara borta en kort stund så om jag går ut och tar med mig min shoppingväska eller en soppåse går det bra. Men inte tomhänt.
Det är som andra redan sagt, det är en oerhört tålamodsprövande träning där man verkligen inte kan lämna mer än en sekund åt gången. Ibland kan det vara att man först måste vänja hunden vid att vara i olika rum, exempelvis gå in i köket och stänga dörren med hunden kvar i vardagsrummet. Mitt råd är att ta till en duktig privat tränare som kan hjälpa er, för minsta fel kan förvärra hundens separationsångest.
Jag har förlikat mig med att om jag ska vara borta en längre stund så är det hundvakt som gäller. Alla hundar kan inte lära sig att vara ensamma och då får man bara lösa det på annat sätt. För mig är det standard att hon antingen är med mig eller att någon annan får passa henne. Och jag ser det inte som något problem längre.