Inlägg från: Anonym (Tyska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyska)

Lärare som vill bort

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Ja, jag läste tyska på Hermods, nivå 1-5 på heltid i ett kör! det gick jättebra, jag fick A på nästan alla kurserna. Men det var oerhört ansträngande, jag arbetade mer än heltid med detta, hade jag inte varit så kallad "falsk nybörjare" (jag hade haft tyska som C-språk två år på gymnasiet för länge sedan, och efter det hållit det uppe genom att köpa en tysk damtidning eller romanhäfte (typ Hedwig Courts-Mahler, haha!) och läsa med hjälp av lexikon då och då, så hade det nog inte gått. 

Men jag håller med om allt du skriver: det var varierande och intressant, det var så spännande alltid när man fick öppna nästa steg och se vad det innehöll! Så har jag aldrig känt i en vanlig skola, det var bara pest allting. 
  • Anonym (Tyska)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:49:31 följande:
    Jag läser allt utom sporten, har också varit oerhört engagerad i skolan i tretton år när mina barn gått i skolan. Har ofta varit med i skolan, dessutom. Men jag är inte anställd i skolans värld, är det bara andra lärare ni vill diskutera med?
    Jag är civilingenjör i storföretag. Flera av mina civilingenjlrskollegor har tröttnat på stressen och det ensidiga vinstintresset och har omskolat sig till lärare. De är väldigt nöjda med läraryrket. 
    Fast nu måste jag säga, att om du är civilingenjör (och antagligen har då din make också samma utbildning eller en utbildning på samma nivå, t.ex. läkare) så lever du troligen i en renodlad övre medelklassmiljö - och skolorna blir därefter. Det vill säga: huvudsakligen vita svenska barn med akademikerföräldrar. Du har alltså inte sett verkligheten i de flesta av våra skolor idag. 
  • Anonym (Tyska)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:23:41 följande:

Sen kan det ju också bero på att ni som individer inte passar för att vara lärare, då är väl antagligen det bästa att byta jobb. 

Det där var okunnigt och elakt. Många av de lärare som slås ut idag p.g.a. buset, uppkäftigheten och respektlösheten gentemot i synnerhet kvinnliga lärare, klanstrukturerna som genomsyrar även skolan, gängen som rekryterar sina medlemmar redan när de är 8-9 år gamla... skulle ha kunnat vara utmärkta lärare för 50-60 år sedan, när befolkningsstrukturen såg helt annorlunda ut. Ja fortfarande för 40 år sedan, i en stor del av våra bostadsområden. Men sedan blev det förstört.
  • Anonym (Tyska)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:49:31 följande:
    Jag läser allt utom sporten, har också varit oerhört engagerad i skolan i tretton år när mina barn gått i skolan. Har ofta varit med i skolan, dessutom. Men jag är inte anställd i skolans värld, är det bara andra lärare ni vill diskutera med?
    Jag är civilingenjör i storföretag. Flera av mina civilingenjlrskollegor har tröttnat på stressen och det ensidiga vinstintresset och har omskolat sig till lärare. De är väldigt nöjda med läraryrket. 
    ...och dessutom: när civilingenjörer omskolar sig till lärare, blir de lärare i matematik, fysik, kemi och/eller teknologi på N- och T-linjerna. D.v.s. linjer där enbart studiemotiverade ungdomar går. Får dessa lärare dessutom tjänst på en gymnasieskola med enbart teoretiska gymnasielinjer, så behöver de nästan inte se något bus alls. DE lever alltså inte heller i verkligheten. 
  • Anonym (Tyska)
    Anonym (Kolsvart) skrev 2023-09-24 11:36:05 följande:

Alltså. 

Jag ville ha tips på jobb från andra som gjort samma resa. Inte ha en diskussion om andra typer av skolor, lärarjobb eller tidningsartiklar. 

Jag har jobbat i skolans värld i nitton år. Det är för högljutt och stressigt. Elever är omotiverade och föräldrar är besvärliga. Jag vill inte byta till ett annat lärarjobb. Är redan gymnasielärare och behörig till högstadiet också. Yngre barn vill jag inte alls jobba med heller. Det är för mycket dadda och det intresserar mig inte. 

Några råd fick jag. Tack för dem! Ska fundera vad jag ska börja söka för något. 

Tack för input. 

Jag har ett till tips: i vissa kommuner har man frångått att anställa (enbart) utbildade bibliotekarier, och börjat anställa pedagoger av olika slag i stället, allt från förskollärare till gymnasielärare till fritidspedagoger.

Detta för att man anser att bibliotekarierna ofta är för "inkrökta" för arbetet direkt med låntagarna, på golvet, och att pedagoger ofta är bättre på det. Det som man behöver kunna av biblioteksvetenskap - t.ex. katalogiseringssystemet och hur man söker i olika databaser - går ju snabbt att lära sig på plats. 

Det är en del stök på bibliotek också idag, särskilt de som ligger nära asylboenden, men det gäller ju precis som när man söker lärarjobb att välja rätt ort. 
Svar på tråden Lärare som vill bort