Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Lärare som vill bort

    Översättningar är nog inget alternativ. Det görs väl av AI när som helst? 

  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-23 18:43:26 följande:

    Vad är det du tröttnat på i läraryrket?


    En del tycker att det är lugnare att undervisa vuxna på SFI.  Man kan ju också undervisa på distans på Hermods. Jag vet en lärare som bytt till arbetsförmedlingen. 


    Det kan väl inte vara en vettig lön på Hermods? 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 07:34:10 följande:
    Varför tror du inte det? Jag gick Engelska 6 på Hermods och det var en superbra kurs med jättehög kvalitet. Massor med bra övningar. Flera större redovisningar. Uppsatser skickade man in och fick rättade och kommenterade. Muntliga redovisningar gjorde man digitalt med kamera och fick då prata med lärarna. Min lärare var en man på ca 35 som jag bedömde vara en mycket skicklig engelsklärare. Jag vet inte vad han hade för lön men tror inte han hade nöjt sig med lägre lön än normalt.
    Nej, jag hade ingen aning. Jag kan bara inte förstå hur det ska gå ihop om man ska ha enskilda elever eller några få, och det ska komma in tillräckligt med pengar för att betala lärarna en vettig lön. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 09:39:25 följande:

    Varför vill ni inte vara lärare? Det är väl brist på lärare, ni borde kunna ställa krav på bättre  arbetsvillkor?


    Kanske för att man mest sliter med att få ungarna att uppföra sig så att man KAN undervisa? 
  • AndreaBD
    Anonym (Tyska) skrev 2023-09-24 10:26:05 följande:
    Ja, jag läste tyska på Hermods, nivå 1-5 på heltid i ett kör! det gick jättebra, jag fick A på nästan alla kurserna. Men det var oerhört ansträngande, jag arbetade mer än heltid med detta, hade jag inte varit så kallad "falsk nybörjare" (jag hade haft tyska som C-språk två år på gymnasiet för länge sedan, och efter det hållit det uppe genom att köpa en tysk damtidning eller romanhäfte (typ Hedwig Courts-Mahler, haha!) och läsa med hjälp av lexikon då och då, så hade det nog inte gått. 

    Men jag håller med om allt du skriver: det var varierande och intressant, det var så spännande alltid när man fick öppna nästa steg och se vad det innehöll! Så har jag aldrig känt i en vanlig skola, det var bara pest allting. 
    Jag undervisar tyska på högstadiet och jag måste säga - det är helt annorlunda nu än vad det var för 15 år sedan (jag har jobbat på specialskola i 12 år, senast). Visst, även då fanns det omotiverade elever, busiga elever. Det var absolut inte så att alla skötte sig. Men nu är det majoriteten som inte sköter sig. Beror förstås lite på upptagningsområde. Men nu kan det vara så - även om det inte finns många som verkligen stör lektionerna, alltså om man har en "bra" grupp - så är eleverna inställda på att allt ska vara underhållande. Ofta upplever jag att de inte är beredda att vara aktiva själva.

    Det jag märker tydligast, alltså skillnad med hur det var för 15 år sedan: Jag ger en enkel instruktion och så gott som ingen har förstått vad de ska göra. Det står förstås instruktion i boken också, med exempel. Jag har varit med om att de skriver samma som i föra övningen, trots att det står att man nu ska skriva meningar med "han" istället för med "jag", och det står en exempelmening. Eller också att allt man har gjort tidigare verkar vara borta. De verkar lära sig saker med tanken att lägga det åt sidan igen och att glömma det. Och alla verkar förnärmade eller tror inte på en om man säger: Det här ska ni komma ihåg, det kommer igen hela tiden!  Min teori är ju att det har att göra med att dagens ungdomar är så inne på mobiler och sociala medier - och korta videon från youtube. 

    Kan det vara så att tonåringar generellt har svårare att plugga seriöst - för mycket hormoner? Jo, det vet vi att det är så. Men jag tycker det har blivit värre. Och det verka inte ha med metoder att göra. Hur undervisningen ser ut verkar inte spela någon som helst roll. Förutom att högst hälften ens går att genomföra på högstadiet. Men vad säger du som tyckte det var pest i skolan? Var det inte så att det antigen var omöjligt att jobba seriöst, för att en del av gruppen inte var seriösa och man jämnt fick vänta på dem? Eller att ni generellt inte orkade just då? 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 10:23:41 följande:

    Sen kan det ju också bero på att ni som individer inte passar för att vara lärare, då är väl antagligen det bästa att byta jobb. 


    Delvis, kanske. Om jag skulle börja om igen, så skulle jag kanske välja något annat. Men faktum är att det blir färre och färre som lämpar sig väl att vara lärare, för att skolan har blivit ett slag slagfält. Och inte bara är den utvecklingen inte rimlig, utan problemet är också att eleverna skulle kunna få kompetenta lärare, men en stor del av de orkar i längden inte med dagens skola. Man har inte studerat i 5 år för att inte ens använda mina kunskaper utan istället hade man kanske fått gå en slags polis-eller vaktutbildning. 

    De som klarar sig bäst, är såna som är unga, helst män, och som har "ledningskvalitéer". Såna som pekar med hela handen, ser "respektingivande" ut, och helst har invandrarbakgrund. I alla fall i områden, där många elever har invandrarbakgrund. En rektor anställde en man från mellanösten som lärare för en "liten grupp", med motivationen: Han har varit stridspilot, så han tål stress. Den mannen hade ingen lärarutbildning. Och han hanterade bråkiga pojkar med att trycka upp dem mot väggen. Är det så vi vill ha det? Vill vi bara ha nån som kan inge respekt på en gång (när det gäller ungar som inte brukar ha respekt för många), UTAN lärarutbildning? Blir äldre äldre, kvinnliga lärare  tvungna att byta jobb? 

    Det finns alternativ. Det är bara att införa regler. Ja, regler. Svenska elever tror att de inte behöver jobba tills de kommer till 9:an (i bästa fall till 8:an). I resten av världen får elever som inte uppnå målen gå om klassen. Bara det skulle sätta stopp för slarvandet. Mobiltelefoner är ett stort problem. Men många skolor har inga generella regler. Så varje lärare kämpar i början av lektionen med att eleverna inte ska smuggla in mobiler. Så onödigt! Det är så att elever som kommer ifrån en annan kultur kan vara respektlösa oftare. Men är det bara deras fel? De kommer till en skola där det inte finns vanliga regler. Ofta finns det även regler, men det blir inga konsekvenser när man bryter mot dem. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 12:25:23 följande:
    Dagens unga har haft för lite tid i lugn och ro hemma med sina föräldrar. För lite konversation och samvaro med vuxna. Barn behöver tid med vuxna! En ettåring lär sig inget av att umgås med andra ettåringar. Stöket på dagis ger dålig förmåga tillkoncentration. Nu har det blivit ännu värre, för fram till 2010 umgicks barnen åtminstone med föräldrarna efter förskolan. Nu sätts de istället direkt framför en skärm och får mycket liten vuxenkontakt och möjlighet till direkt samvaro med föräldrarna. 

    Detta  berättade mina gamla lärare,när jag kom tillbaks som vikarie efter studenten 1987 . De sa att de kunde se en enorm skillnad efter att majoriteten av barnen kom från  dagis jämfört när majoriteten av barnen kom från hemmen. Gränsen gick vid barn födda ungefär 1974. Det är samma år som våra barns IQ började gå ner i Skandinavien efter att ha ökat varje år sen trettiotalet. 
    Nja... IQn kunde inte öka i all oändlighet heller. Visst, det är stök på dagis, men det är kanske mer stök i skolan. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-09-24 13:48:46 följande:
    Varför rapporterar ni inte tillbud?
    Menar du allvar? Okej, jag ska svara seriöst: Det gör vi, men antigen bryr ingen sig om det, eller så får man redan anvisningar från början vad man ska rapportera och vad man inte ska rapportera. Jag är inte heller säker om det finns i den formen på vanliga skolor. 
Svar på tråden Lärare som vill bort