• Anonym (Hanna)

Förstår inte varför min dotter hatar de flesta

Jag har en väldigt känslig dotter på 8 år. Hon ogillar de flesta människor förutom närmsta familjen. Tex hatar hon sina kusiner som jag anser är snälla o rara, allt för hon tror de skattade åt henne en gång.
    Hon har haft en bästis men nu är hon också  världens sämsta.
    Jag får gå som på äggskal kring henne för att hon inte ska bli arg, ledsen eller sårad. 

Vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Förstår inte varför min dotter hatar de flesta
  • Anonym (trsd)
    Anonym (B) skrev 2023-09-20 22:27:12 följande:

Intelligens?

Haha, knappast att man hatar folk i sin omgivning pga ''intelligens''.
  • Anonym (trsd)
    Anonym (P) skrev 2023-09-20 22:12:05 följande:

Autism? 

Allt är inte en diagnos. 
  • Anonym (P)
    Anonym (trsd) skrev 2023-09-20 22:35:21 följande:
    Allt är inte en diagnos. 
    Va?! Det hade jag ingen aning om!
  • Anonym (B)
    Anonym (trsd) skrev 2023-09-20 22:34:28 följande:
    Haha, knappast att man hatar folk i sin omgivning pga ''intelligens''.
    Klart man kan. Man inser att de omkring en är idioter, antingen för att de faktiskt beter sig som idioter eller för att de är dumma i huvudet. Skratta lagom. Det visar bara var du själv står när du inte kan diskutera på ett vuxet sätt.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-09-20 21:55:05 följande:
    Förstår inte varför min dotter hatar de flesta

Jag har en väldigt känslig dotter på 8 år. Hon ogillar de flesta människor förutom närmsta familjen. Tex hatar hon sina kusiner som jag anser är snälla o rara, allt för hon tror de skattade åt henne en gång.
    Hon har haft en bästis men nu är hon också  världens sämsta.
    Jag får gå som på äggskal kring henne för att hon inte ska bli arg, ledsen eller sårad. 

Vad kan detta bero på?

Nu är din dotter väldigt ung och har inte upptäckt världen ännu. Men jag vill säga att jag förstår henne! Jag "hatar" väl kanske inte men fy fan vad omvärlden är märklig!! De flesta människor är bara en jävla fårskock som tror på vad det hör på SVT och inte har minsta tendens att tänka själva! De bara följer med strömmen och tycker som de blir tillsagda! Var man än befinner sig så måste folk prata om sånt de inte förstår sig på, och med största självsäkerhet. Folk framstår som så härligt efterblivna, har inte minsta logiskt tänkande eller konsekvenstänk!
    Men varför en 8-åring hatar alla vet jag inte, men Välkommen till vuxenlivet, lilla vän.... ❤️
  • Dimisi

Prestationsångest? Det kanske inte är helt korrekt begrepp. Jag menar den typen av människa som vill att allt ska bli perfekt och därför ofta inte försöker alls hellre än misslyckas. De tror ofta att andra bedömer dem med lika kritiska ögon som de bedömer sig själva. De inbillar sig ett ogillande från andra och ogillar därför tillbaka i försvar.

Svårt för sociala situationer och kommunikation? Att skratta och skoja tillsammans med andra är livsviktigt för sociala människor, som de flesta är. Om man inte har det behovet och inte känner att man är en i gänget, då kan man lätt tro att de andra skrattar åt en, och känna sig kränkt. När man är kränkt blir man lätt bitter och fientlig.

Svårt att reglera affekt? Om man har svårt att tolka sina känslor och att sätta ord på dem, kommer typ alla känslor ut som ilska. Hon kanske känner sig utanför, osäker, annorlunda eller något liknande i samvaron med kusinerna. Det är ju ingen skön känsla, men inte heller något man automatiskt behöver bli arg för. Men om man har svårt att tolka och reglera känslor skenar en obehaglig känsla snabbt iväg till ilska och fientlighet.

Någon skrev intelligens och blev kränkt när någon annan inte direkt köpte den teorin... Men faktum är att särbegåvade ofta har mindre behov av socialt nojs och dessutom blir uttråkade av att andra tänker så långsamt.

• Anonym (Hanna)

Detta låter mest troligt. Hon känner sig annorlunda och tror ofta det värsta om människor och vad de tycker om henne.

Dimisi skrev 2023-09-21 00:02:04 följande:

Prestationsångest? Det kanske inte är helt korrekt begrepp. Jag menar den typen av människa som vill att allt ska bli perfekt och därför ofta inte försöker alls hellre än misslyckas. De tror ofta att andra bedömer dem med lika kritiska ögon som de bedömer sig själva. De inbillar sig ett ogillande från andra och ogillar därför tillbaka i försvar.

Svårt för sociala situationer och kommunikation? Att skratta och skoja tillsammans med andra är livsviktigt för sociala människor, som de flesta är. Om man inte har det behovet och inte känner att man är en i gänget, då kan man lätt tro att de andra skrattar åt en, och känna sig kränkt. När man är kränkt blir man lätt bitter och fientlig.

Svårt att reglera affekt? Om man har svårt att tolka sina känslor och att sätta ord på dem, kommer typ alla känslor ut som ilska. Hon kanske känner sig utanför, osäker, annorlunda eller något liknande i samvaron med kusinerna. Det är ju ingen skön känsla, men inte heller något man automatiskt behöver bli arg för. Men om man har svårt att tolka och reglera känslor skenar en obehaglig känsla snabbt iväg till ilska och fientlighet.

Någon skrev intelligens och blev kränkt när någon annan inte direkt köpte den teorin... Men faktum är att särbegåvade ofta har mindre behov av socialt nojs och dessutom blir uttråkade av att andra tänker så långsamt.

Svar på tråden Förstår inte varför min dotter hatar de flesta