Inlägg från: Anonym (Funkar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funkar inte)

    Elbilar

    I mitt förra jobb åkte jag ett antal gånger per år till kontoret på Jylland, Danmark.
    Tog runt 8 timmar enkel väg. Kunde bli ett par tankstopp på max 10 minuter styck, käkade Mc-drive så i stort sett sträckkörning. Hade inte funkat med elbil.
    Jobbet innan - ett antal gånger Malmö ram och tillbaka över dagen, 50 mil enkel väg.
    Jobbet innan det, hela landet som distrikt med släpvagn för att leverera städmaskiner. Hade till exempel hem- jobb- Åre och tillbaka på en dag med släp.
    Funkar inte med el.
    Privat åker jag husvagn på sommaren. Sträckkör utan problem 6 till 7 timmar för att komma fram. Funkar inte med el.
    Bor i en radhussamfällighet utan laddmöjlighet. Elbil funkar inte
    Hybrider har ofta en löjligt liten förbränningsmotor som inte orkar med bilen under normalt bruk utan att hinka i sig drivmedel.
    Batteri är kalas men funkar inte för oss som behöver bil i jobb eller andra situationer där räckvidd är viktigt.
    Bättre att satsa på att utveckla diesel och få den så grön som möjligt.
    Alla kan inte åka batteri SUV i stadstrafik och göra en utflykt på helgen.
    Utvecklas inte elbilen drastiskt så kommer den snart att vara en ny dront.

  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-26 22:34:54 följande:

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.


    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:29:31 följande:
    Men den stora filosofiska frågan är ju ändå varför du tror att alternativa bränslen är "diesel eller bensin" och inte alternativa bränslen.
    Både diesel och bensin som vi känner dem idag kan säkert framställas syntetiskt.
    Ingen verkar vilja ha kärnkraft, inga vill ha vindkraftparker i närhet av där de bor. Vi ska inte bygga sönder fler vattendrag än vi redan gjort. Inte elda kol för att generera el. Vi ska nog titta på alternativa vägar.
    Dessutom - all reklam på tv för elbilar är nästan 100% för större SUV. Vore det inte bättre med små eller mellanklassbilar ut miljösynpunkt?
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:50:53 följande:
    Då är det inte Diesel eller bensin vi pratar om.
    Kalla det vad du vill, namnet är ointressant. Vi talar om syntetiska alternativ.
    Ärt det svårt att förstå?
    Kalla det för Smurfsaft om du vill.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-27 00:17:43 följande:

    Diesel och bensin är ju en oljeprodukt som hämtas från andra länder i Sverige (Sverige är då i händerna på oljeprisernas fluktuationer) Det är inte en förnybar produkt heller. Det har du nog fått om bakfoten. Etanol är en förnybar produkt.

    Jag tror att utvecklingen med elmotorer kommer att gå framåt, det sker en övergångsperiod med traditionella bränslen för närvarande. Hybridbilar är ett "symptom" på detta. 

    personligen (om jag nu får fantisera fritt) så tror jag att elbilarna kommer att klå bensinbilarna vad gäller färdlängd per laddning framöver. Jag tror också att bilar kommer att betraktas som infrastruktur där ett vanligt scenario blir att ha ett abonnemang och en självkörande bil finns tillgänglig för att ta dig någonstans (eller leverera varor) de planerar rutten och bildar landsvägståg enligt logistiska algoritmer. Det kanske kommer att finnas varianter beroende på klimatet bilen befinner sig i. I vissa klimat så kanske vätgas passar bäst.


    För övrigt så tror jag att Sverige inte gynnas av att sponsra oljeindustrin och opec länder. Det borde vara en faktor för bensinbilsivrarna kan jag tycka. Sen så är det bara att slänga ett getöga på någon av de större städerna som Peking eller Bombay för att tycka att elbilar är ett bättre alternativ. Jag menar, luften du andas där har en brun kulör. Lokaliserade kraftverken hantera luftföroreningar på ett bättre sätt (iom el)


    Och hur svårt ska det vara att förstå att man kan finna bättre alternativ?
    Jag  är bara ett exempel, jobbar som säljare i över 35 år, åkt 100 mil fram och tillbaka till Malmö på en dag. En tank diesel.
    Hur många laddningar och övernattningar skulle det bli med en elbil?
    Hade ett jobb i Danmark där jag var en gång)kvartal. 80 mil enkel resa. 
    Hur lång tid hade det tagit med batteribil?
    Åker dessutom husvagn på sommaren , har haft en Renault Talisman och en Volvo V60 båda bensin men som båda varit totalt odugliga som dragbilar. .Orkade inget och drog en jävla massa bensin. 
    Diesel och max 6-växlad automat är det dom gäller.
    Passa er för Volvo 4wd - de blir mer bakhjulsdrivna i halka och bli som en gammal 240. VW och Skoda jhr en bättre lösning..
    Går som fan men bromsar lika illa som en tvåhjulsdriven bil. Man sitter längre ut i diket.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-05-02 00:08:15 följande:
    Som sagt, hybridbilar är ett symptom på en flotta som är på väg att uppdateras teknikmässigt. Förbränningsmotorn tillhör det förgångna. Har själv bensinbil, ställer jag in den i garaget så stinker allt, lukten tar sig in i huset. har en batterigräsklippare (med samma sorts batteri som för skruvdragare) den stinker inte ett jota. Bensingräsklipparen stinker.

    Sverige har alla förutsättningar för att ligga i framkant med den här tekniken.
    Och för oss som åker typ 7000 mil om året i tjänsten? Dessutom drar släp med last, eller åker husvagn på sommaren. Kan förstå att jag problematiserar men verkligheten gäller inre bara dig.
  • Anonym (Funkar inte)

    1 400 spänn! WTF?? Kan det verkligen vara möjligt? Låter ju helt sjukt. 
    Hade för några år sedan en Skoda Superb diesel med automat. Den låg på långresa ner mot 0,43 - 0,46 utan problem.
    Är ju en viss skillnad i drivmedelskostnad..... 

  • Anonym (Funkar inte)

    Hävdar fortfarande att ett alternativ är förbränningsmotorer som går på syntetiskt bränsle med låg miljöpåverkan. 
    Som många redan skrivit - batteribilar är skitiga att tillverka och skitiga att återvinna. Men håller med om att de går som fan, en elmotor behöver ju inte jobba upp kraften, den finns ju där direkt.
    Förstår att det finns många elbils-entusiaster men ni får nog hacka i er att det funkar för långt ifrån alla.
    Känns mest som ett storstadsfenomen

  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Diesel) skrev 2024-05-02 20:24:42 följande:
    oja det är en stor och dyr bil dessutom behöver du i Sverige (vet inte om det är samma i Norge) ha E kort med en så stor och tung Teslamodell. Jag kollade lite snabbt på blocket och en Tesla X från 2019 fick dra max 1130 med B96 kort och 2250 med E-kort. Norrbaggarna har lite mer slantar så de har nog råd att skaffa både fett körkort, dyr bil och husvagn.
    Fjällaporna kommer ju ändå bara hit för billig sprit och för att slippa sockerskatten.
    Skiter i hur många gånger de behövt ladda på vägen. De bär sig åt som svin när de är i Sverige, elbil eller inte. Riktiga jävla svin helt enkelt.
Svar på tråden Elbilar