• Oskispapp

    Ensamstående pappa - Svårigheten att ta nederlaget

    Hej allesammans! 
    Har varit och försökt hitta trådar om det själsliga måendet efter en separation men har bara hittat arga föräldrar så är det säkert för många men inte för mig.

    Jag öppnar denna tråd för att kolla om det finns andra ensamma föräldrar som upplever liknande scenario som jag.

    Jag bär på en stor sorg att jag och min ex sambo separerat efter 19 år. Vi har två barn tillsammans och de verkar ta situationen bra

    Jag och mamman är vänner ibland funderar jag på om det är bra eller dåligt för att jag ska kunna gå vidare i mitt liv, hur tänker klokt folk här?

    Just nu har det varit så illa så jag sjukskrivit mig från jobbet och har försökt hitta vägar från denna sorg, ja ja vet att de låter som en flykt men det slutade helt enkelt med att ja inte kunde jobba, låg som en blöt pöl på jobbet helt plötsligt. Hur har ni andra kommit vidare och finns det nån process som är bättre än andra som ni vill dela med er av?

    // Separerad och ledsen 

  • Svar på tråden Ensamstående pappa - Svårigheten att ta nederlaget
  • TvillingmammaVästgöte

    Rekommenderar någon typ av samtalskontakt, man kan få via vårdcentralen men det är oftast lång väntetid. Annars kand du vända dig till en psykolog med privat mottagning.

  • Mortiscia80

    Klart det är bättre om ni är vänner men du måste acceptera att relationen är över så du kan gå vidare. Samtalskontakt låter som ett måste.

  • Mimosa86

    Låter tufft.. ibland blir inte livetävlings man tänkt.

    Om det är nyligen separationen skedde så får de ge det tid. Du måste nu efter nästan 20 i relation att hitta dig själv på nytt. Vem är du utan henne? Och vad tycker du om att göra?

    Kan du träffa vänner mer regelbundet? Ta upp en hobby eller sport? Engagera dig i något där du kommer in i nya sammanhang och träffar nya människor?

    Acceptera att du mår skit just nu. Det är normalt och tillåt dig att sörja det. Men sätt upp rutiner och försök hitta glädjeämnen i vardagen som du gilllar.

    Och grattis till att ni fortfarande är vänner, det är otroligt positivt för barnen. Kan ni träffas som vänner och hitta på saker som hel familj ibland?

Svar på tråden Ensamstående pappa - Svårigheten att ta nederlaget